ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

علت ترس دانش اموزان از مدرسه

اختصاصی از ژیکو علت ترس دانش اموزان از مدرسه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
علت ترس دانش اموزان از مدرسه

وزارت آموزش وپرورش
آموزش وپرورش ....
مدیریت آموزش وپرورش ....


عنوان مقاله:
علل ترس دانش آموزان از مدرسه


تهیه وتنظیم:


شماره پرسنلی:
.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 5
مقدمه 7
علت ترس از مدرسه: 9
ترس از مدرسه: 11
ترس از مدرسه و روش‎های پیشگیری درمان آن: 14
پیش گیری : 16
روش های درمانی : 16
ترس 18
● ترس چیست؟ 20
● راههای کمک کردن به کودکان 23
● ترس و اضطراب در کودک 24
● ترس ،‌اضطراب و هراس 30
● ترس و دیگر اختلالات 31
اختلال اضطراب جدایى 32
علل ترس از مدرسه 33
براى از بین بردن این اضطراب در کودکان چه باید کرد؟ 33
ترس کودکان از مدرسه
34
مدرسه هـــــراسی یا تـــرس از مدرسه 35
تـــرس از مدرسه در مقاطع مختلف 37
مقطع ابتدایـــــی: نقش والدین و اضطـــــراب جدایی 37
اضطـــــراب جدایــــی 37
نکاتـــــی بـــرای مسئــــولان 41
آشنایی با درمان ترس از مدرسه 41
درمان ترس از مدرسه 44
اشک‌ها و لبخندها در روز اول مدرسه‌ 46
مدرسه‌های مهربان‌ 47
به کودک خود چه بگویید 48
راهکارهایی برای از بین بردن ترس کودکان از مدرسه 54
درمان ترس از مدرسه 57
بیماری ترس از مدرسه : 61
معرفی حالت فوبیای مدرسه : 61
جلوه ها وعلایم : 63
تیپ والدین : 65
اقدامات درمانی در مدرسه : 66
اقدامات درمانی مدرسه و معلم : 67
اقدامات درمانی در صورت ترک مدرسه : 68
ترس از مدرسه در کودکان 71
علل ترس شبانه کودک و راه حل آن 77
راهها، روشها و راهکارهای صحیح مقابله با ترس 79
انواع و اشکال مختلف ترس کدام است؟ 80
راه های درمان 80
درمان ترس 84
ترس در کودکان و نوجوانان 87
ترس از صحبت کردن در جمع، دلایل و درمان ها 92
چرا خشونت؟ 97
ضررهای پرخاشگری 98
ترس از مدرسه 99
علل ناشی از مسایل خانه و خانواده 101
والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند؟ 103
پیش نهادهایی برای ایجاد تغییراتی در مدرسه 103
ایده هایی برای ایجاد تغییراتی در خانه 104
نتیجه گیری 106
منابع: 108

 

 

 

 

چکیده
اصطلاح ترس از مدرسه به معنای ترس کودک از مدرسه رفتن است. برای فهم کامل و صحیح معنای ترس مدرسه باید معنی دقیق مفاهیم ترس، اضطراب، هراس را مشخص کنیم.
ترس به معنی خطر ناگهانی مشتق شده است. این ترس قابل توجیه و خطر ایجادکننده آن، عینی، واقعی و معلوم است. ترس متناسب با خطر است و گاهی اگر ضرورت فرار از آسیب وجود داشته باشد، مفید هم هست. اضطراب به معنی احساس فشردگی در قفسه سینه، ریشه می‎گیرد. اضطراب به ترس بدون منشاء مشخص اطلاق می‎شود. یعنی شخص نمی‎داند چرا می‎ترسد و یا ترس او از خطر نامتناسب به نظر می‎رسد، بیمار غالباً احساس تنگی که در قفسه سینه می‎کند، اظهار می‎دارد «فقط احساس می‎کنم که مضطربم» اما هراس به اوج حالت ترس اطلاق می‎شود. این اصطلاح به معنی الهه روستایی یونان باستان مشتق می‎شود. «پان» گاهی یک الهه قهرمان است که از گوسفندان و شبانان مراقبت می‎کند و عاشق موسیقی است. اما گاهی هم موجب زهره‎ترک شدن مردم می‎شود.

«پان» نعمت مرکبی است، همانند هراس در یک آتش‎سوزی که ممکن است شما را به سوی در خروجی و یا اشتباهاً به سوی در بسته براند.

ترس مرضی ترسی شدید، عودکننده و غیرمنطقی است. فوبی نوع خاص از ترس است. فوبی از کلمه یونانی فوبوس به معنای گریز، هراس نگهانی بی‎دلیل یا وحشت گرفته شده است. همچنین در نام خدایی به همین نام (فوبوس) که ترس و وحشت در دل دشمنان برمی‎انگیخت، ریشه دارد.
نوع خاصی از ترس که خارج از اندام لزوم است، نمی‎توان با توضیح یا دلیل آن رفع کرد. و رأی کنترل ارادی است و منجر به احتراز و دوری از ترس‎آور می‎شود. از این رو، می‎توان گفت، فوبی ترس شدید، عودکننده و غیر منطقی است. ترس خاصی که به یک شخص، حیوان یا شیء یا موقعیت معطوف می‎شود و موجب اجتناب از موضوع ترساننده می‎شود. این تعریف بیشتر درباره افراد بزرگسال است و البته انطباق آن با کودکان مشکل‎تر است. احساسات کودکان را باید از رفتار آن‎ها استنباط کرد. بچه‎ها در مورد بسیاری از چیزها جدی هستند. چیزهایی که دوست دارند و چیزهایی که دوست ندارند. رشد فرایند تدریجی است و حالت مذبور را از بین می‎برد.

بنابراین، منظور از فوبییب، ترس مرضی است و ترس از مدرسه به ترس اغراق‎آمیز از رفتن به مدرسه اطلاق می‎شود .

 

کلیدواژه ها: ترس ازمدرسه، علل و ماهیت ترس، دانش آموزان، کودکان

 جهت ارتقاء درجه ویژه فرهنگیان و دانشجویان علوم تربیتی و تربیت معلم

 


دانلود با لینک مستقیم


علت ترس دانش اموزان از مدرسه

ریکاوری وبازگرداندن فایل های فرمت شده

اختصاصی از ژیکو ریکاوری وبازگرداندن فایل های فرمت شده دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

ریکاوری وبازگرداندن فایل های فرمت شده


ریکاوری   وبازگرداندن فایل های فرمت شده

برنامه ای کامل که کارهایی از جمله بازگردانی و ترمیم فایل ها را انجام می دهد .

 

کاربرد های نرم افزار:

- بازگردانی فایل های Delete  شده در ویندوز.

- بازگردانی فایل هایی که در اثر Format  کردن دریوار ها پاک شده اند.

- بازگردانی فایل هایی که در اثر انجام پارتیشن بندی حذف شده اند.

- ساختن دیسکت بوت برای بازگردانی فایل ها

- تعمیر و باز سازی و بازگردانی فایل های Word

- تعمیر و بازسازی و بازگردانی فایل های  PowerPoint

- تعمیر و بازسازی و بازگردانی فایل های  Access

- تعمیر و بازسازی و بازگردانی فایل های  Excel

- تعمیر و بازسازی و بازگردانی فایل های  Zip

- بازگردانی ایمیل های پاک شده موجود در Outlook و Outlook Express

- نشان دادن اندازه فایل های موجود در Hard شما

- نمایش و تست Partition

 

 

 

در صورتیکه نرم افزار را بر روی ویندوز ویستا ، 7 یا 8 نصب می نمائید ، می بایست User Account Control را خاموش نمایید.

* در صورت وجود آنتی ویروس بر روی سیستم ، آن را غیر فعال نمایید.

 

اتصال خود را از اینترنت قطع نمائید و با کلیک بر روی دکمه نصب ، نرم افزار را نصب کنید.

بعد از اتمام مراحل نصب ، برنامه را اجرا نکنید و یا از حالت اجرا خارج کنید :

 

 بر روی دکمه “Keygen” کلیک کنید . برنامه سعی می نماید فایل کرک را در مسیر نصب کپی نماید در اینصورت یکی از حالات زیر اتفاق خواهد افتاد :

 

حالت اول ، مشاهده پیغام All files were copied to default installation path successfully

 

به این معنا است که نرم افزار در مسیر پیش فرض نصب شده و فایل کرک نیز در این شاخه کپی و اجرا خواهد شد در اینصورت :

 

  1. بر روی دکمه OK کلیک نمائید.

 

حالت دوم ، مشاهده پیغام  The program directory was not found at default installation path !Please copy these files to installation folder.

 

به این معناست که نرم افزار در مسیر پیش فرض نصب نشده و فایل کرک در شاخه Temp ویندوز کپی وشاخه Temp ، باز خواهد شد .در اینصورت : 

 

  1. بر روی دکمه Ok کلیک کنید.
  2. فایل ERPro.exe را از آنجا در محل نصب کپی و جایگزین نمائید.

 

مسیر پیش فرض :

C:\Program Files\Kroll Ontrack\Ontrack EasyRecovery10 Professional

 


دانلود با لینک مستقیم


ریکاوری وبازگرداندن فایل های فرمت شده

بررسی مردم شناسی تعاملات فرهنگی استفاده کنندگان از ترمینال غرب تهران ( مطالعه موردی مسافران ایلام – تهران )

اختصاصی از ژیکو بررسی مردم شناسی تعاملات فرهنگی استفاده کنندگان از ترمینال غرب تهران ( مطالعه موردی مسافران ایلام – تهران ) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

بررسی مردم شناسی تعاملات فرهنگی استفاده کنندگان از ترمینال غرب تهران ( مطالعه موردی مسافران ایلام – تهران )


بررسی مردم شناسی تعاملات فرهنگی استفاده کنندگان از ترمینال غرب تهران ( مطالعه موردی مسافران ایلام – تهران )

 این پژوهش با هدف بررسی«مردم شناسی ارتباطات فرهنگی استفاده کنندگان از ترمینال غرب-تهران(مسیر ایلام-تهران)» با روش پیمایشی و جامعه آماری کلیه مسافران ایلام-تهران انجام شده است. تعداد 200 نفر از مسافران به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده و در دسترس گزینش شده و به کمک ابزار پرسشنامه محقق ساخته ایی که شامل 24 سؤال است، یافته های تحقیق بدین شرح بیان می گردد: مسافران ایلام-تهران در حد متوسط اهل تعامل فرهنگی می باشند،ولی ترجیح می دهند که کمتر با همسفران خود گفتگو کنند و شاید این مسئله هم یکی از فرهنگ های رعایت ارتباط صحیح در داخل اتوبوس می باشد و ترجیح می دهند سکوت را راعایت کنند مسافران بومی ایلام-تهران با غیر بومی ها رفتار مناسب و دوستانه دارند و هنگام بروز مشکل به آنان یاری می رسانند. برخورد دوستانه مسافران با یکدیگر در نتیجه داشتن ارتباط صحیح و قوی بین مسافران می باشد و رفتار دوستانه رانندگان نیز در این امر دخیل می باشد. میزان رضایت مسافران از ارائه سرویس های رفاهی و خدماتی ترمینال و اتوبوس ها نشانگر آن است که ارتباطات مردمی در بین مسافران ایلام-تهران مشاهده می شود.


دانلود با لینک مستقیم


بررسی مردم شناسی تعاملات فرهنگی استفاده کنندگان از ترمینال غرب تهران ( مطالعه موردی مسافران ایلام – تهران )

پایان نامه چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)

اختصاصی از ژیکو پایان نامه چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)


پایان نامه چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 75 صفحه می باشد.

 

فهرست
چکیده. ۱
مقدمه. ۵
بخش اول. ۱۰
کلیات.. ۱۰
تعریف و تبیین موضوع: ۱۱
پیشینه موضوع: ۱۲
فرضیات و سوالات تحقیق.. ۱۲
سوالات اصلی: ۱۲
روش تحقیق.. ۱۴
واژگان کلیدی.. ۱۵
پیشگفتار. ۱۸
دودلیل روشن.. ۲۲
عواقب خطرناک جبر. ۲۵
عواقب شوم تفویض: ۲۶
روش صحیح: ۲۷
رابطه تمدن کنونی و عقیده جبر. ۲۸
الف – اراده الهی ، صفت ذاتی اوست . ۳۱
ب) اراده الهی، صفت فعل اوست: ۳۲
خداوند و چگونگی بندگی او: ۴۷
شرح حدیث: ۴۸
رشد یابی «اسم» : ۴۸
نتیجه گیری: ۴۹
و ) امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف درکلام امام رضا علیه السلام. ۵۰
غیبت.. ۵۱
انتظار امام رضا علیه السلام فرمودن به شخصی: ۵۶
ظهور. ۵۹
پیشنهادات.. ۶۱
نتیجه. ۶۱
کتب عربی.. ۶۴
کتب فارسی.. ۷۰

 



پیشگفتار
در مورد وجود مقدس امام رضا علیه السلام چنین آمده است :
علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام
کنیه ایشان ابوالحسن و نام گرامی شان علی است.[۱]
روایت شده که عده­ای از اهل مدینه گویند: حضرت در مدینه در پنج شنبه ۱۱ ربیع الاول به سال ۱۵۳ و ۵ سال بعد از وفات امام صادق علیه­السلام متولد شدند. درطوس« در قریه ای به نام» سناباد«از آبادیهای نوقان »وفات کردند .و درخانه حمیدبن قطحبه طائی ، در قبه ای که هارون درآن مدفون بود، در کنار قبر هارون، سمت قبله، دفن شدند، وفات حضرت در سال ۲۰۳ هجری روز جمعه، بیست و یک ۲۱ و (یا ۲۰ ) ماه مبارک رمضان واقع شد، عمر شریف ایشان ۴۹ سال و ۶ ماه بود. از این مدت ۲۹ سال و ۲ ماه با پدری گرامی شان گذراندند و ۲۰ سال و ۴ ماه هم بعد از پدرشان دوران امامت ایشان بود.[۲]
زمانی که امام رضا علیه­السلام بدنیا آمدند مادرشان در آسمانها طاهره نام گرفت.
واما القاب حضرت: چراغ هدایت به سوی پروردگار، نور هدایت، روشنی چشم مؤمنین، پوشا ننده کید ملحدین، کفایت کننده خلق ، بوجود آورنده شادیها، اصلاح کننده اقوام، فاضل ، صابر، وفادار راستگو وراضی[۳].
احمد بزنطی در مورد اینکه چرا به حضرت رضا می­گفتند ، آورده که : خداوند در آسمان از ایشان راضی بودند و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام در زمین از ایشان راضی بودند. عده کمی گویند: زیرا مخالفین و محبین از ایشان راضی بودند. وعده دیگری گویند. زیرا مأمون از ایشان راضی بودند.[۴]
امامت حضرت در ابتدا مصادف با حکومت هارون الرشید بوده است ، پس از هارون ، محمدامین پسر زبیده مدت سه سال و ۲۵ روز حکومت کرد.
سپس امین خلع شد عمویش ابراهیم بن شکله را به مدت ۱۴ روز به جای او قرار دادند، سپس امین از حبس آزاد شد و مجدداً برای او از مردم بیعت گرفتند، این بار ۱ سال و ۶ ماه و ۲۳ روز پادشاهی کرد، سپس عبدالله مأمون ۲۰ سال و ۲۳ روز پادشاهی کرد، و در این مدت بود که حضرت رضا علیه­السلام را بدون رضایت ایشان و بعد از تهدید آن حضرت به قتل ، ولیعهد قرار داد. مأمون برای این کار، بارها و بارها به حضرت اصرار کرد ولی ایشان در هر بار امتناع می­فرمودند تا اینکه بالاخره حضرت بالاجبار قبول ولایتعهدی کردند.[۵]
این واقعه در ۵ رمضان سال ۲۰۱ رخ داده است.[۶]
مامون با مشاهده فضائل حضرت کینه ایشان را به دل گرفت و براش قابل تحمل نبود. و عاقبت با نیرنگ حضرت را مسموم و شهید کرد .
ابا صلت می­گوید: محمدبن اسحاق بن موسی بن جعفر علیه­السلام ، از پدرش (اسحاق ) نقل می­کند: که امام کاظم علیه­السلام به فرزندانش می­فرمود«این – اشاره به امام رضا علیه­السلام – برادر شما علی بن موسی­الرضا ، عالم آل محمدصلی الله علیه و آله وسلم است، مسائل دینی خود را او بپرسد، و آنچه به شما می­فرماید، آن را حفظ کنید، زیرا من از پدرم جعفربن محمد امام صادق علیه­السلام شنیدم، به من می­فرمود:
إن عالم آل محمد لفی صلبک ، ولیتنی أدرکته، فانه سمی امیرالمؤمنین علی علیه­السلام:
«همانا عالم دودمان محمد صلی الله علیه وآله و سلم در صلب تواست، وای کاش قبل از فوت، او را درک می­کردم(می­دیدم) ، همانا اوهمنام امیرالمؤمنین علی علیه­السلام است.[۷]
شبلنجی از علمای اهل سنت گوید: ابراهیم بن عباس گفت: سوال نشد از امام رضا علیه­السلام مگر اینکه عالم به آن چیز بود.اعلم تراز ایشان در آن زمان خودشان نبوده است. مأمون هرگاه از امام سوال می­کرد و حضرت را امتحان می­کرد حضرت جواب کافی و جامعی می­دادند .حضرت کم می­خوابید و بسیار روزه می­گرفتند روزه سه روز از هر ماهی در هر ماهی از ایشان فوت نمی­شود. حضرت بسیار صدقه می­دادند و اکثر آن صدقات به صورت شبانه و مخفیانه صورت می­گرفت. او در زمستان بر روی حصیر می­نشست و در تابستان بر روی گونی. [۸]
ا- در بحث توحید- آنانی که طرفداران عقیده جبر هستند عدم آزادی اراده را ادعا می­کنند و می­گویند که توحید کامل بدون جبر امکان پذیر نیست. باید گفت اینان در حقیقت معتقدند به دو آفریدگار هستند . ۱ – آفریدگار بزرگ آسمان درزمین و هستی . ۲ – آفریدگار کوچک یعنی خود انسان که افعال خود را می­آفریند و خلق می­کند. آفریدگار بر همه جهان هستی حکمفرمایی می­کند جز بر افعال و کارهای ما انسان ها، زیرا ما خود آفریدگار آن هستیم. به این ترتیب عقیده آزادی اراده سر از شرک و دوگانه پرستی بیرون می­آورد.
۲ – دربحث عدل :در موضوع عدالت خدا پیروان عقیده جبر دربن بست عجیبی گرفتار می­شوند و حربه بزرگی به دست طرفداران«آزادی اراده» می­دهند.
طرفداران اختیار می­گویند: این چه عدالتی است که ما بدون آزادی اراده کاری را انجام دهیم و بعداً مسئول آن باشیم؟ آیا می­توان سنگی را که از بالای بام بر اثر سنگینی یا صحیح تر قوه جاذبه افتاده و کمر انسان بی­گناهی را شکسته محاکمه کرد؟ این«سنگ» چه گناهی دارد؟
اگر ما اصل آزادی اراده را انکار کنیم چه فرقی میان انسان و موجودات بی روح و فاقد اراده می­ماند؟
باقبول اصل جبر نه تنها دادگاههای بشری ظالمانه است، دادگاه الهی در روز رستاخیز هم از این حکم مستثنی نیست.
پیروان عقیده جبر به قدری زیاده روی کرده­اند که می­گویند اصلاً ظلم و عدل درباره ی پروردگار مفهومی ندارد. اگر پروردگار تمام انبیاء و صالحان را به دوزخ و همه اشرار و گناهکاران ر ابه بهشت ببرد جای اعتراض نیست . زیرا همه جهان مال اوست و فعال مایشاء است.
۳ – درمسئله عمومیت قدرت – پیروان عقیده جبر، طرفداران آزادی اراده را مورد سرزنش قرارداده که این شما هستید که قدرت خدا را محدود می­کنید. اینکه آیا خداوند می­تواند بر خلاف کارهای ارادی و اختیاری ما، کاری انجام دهد؟ اگر بگوئید می­تواند! بازگشت به عقیده جبر است که شما حاضر به قبول آن نیستید، و اگر بگوئید نمی­توان، قدرت خدا را محدود دانسته اید؛ زیرا قلمرو و قدرت او منطقه خارج از افعال ارادی و اختیاری ما است.
این نمونه­ای از برخوردها و تصادمهای این دو مسلک در مسائل مختلف بود.
دودلیل روشن
۱ – عقل خود راقاضی کنیم که در میان دو پرتگاه جبر و تفویض جاده سومی که نه باعث انکار اصل عدالت خداوند و نه منجر به دوگانه پرستی و سلب قدرت پروردگار شود، وجود دارد. همان جمله تاریخی از معصومین که«لاجبر ولاتفویض بل امر بین امرین[۹]»نه مجبوربم و نه صاحب اختیار ومطلق، بلکه راهی درمیان این دو است .
برای توضیح بیان می­کنیم که ما بدون شک درمیان حرکات قلب و نبض با حرکات زبان ودست و پا یمان فرق روشنی می­بینیم ، ما از هرگونه فرقه وگروه مسلکی باشیم به راحتی این را می­پذیریم فرق میان این دو سلسله از کارها این است که در یکی خود را آزاد و مختار می­بینیم و در دیگری بی اختیار و مسلوب الاراده!، و فرق نگذاشتن بین این دو سری اعمال سفسطه­ای بیش نیست. حال باید گفت که این آزادی اراده تأثیری درعمومیت قدرت خدا و مساله توحیدی ندارد به این دلیل که ما آزادیم، زیرا خداوند تبارک تعالی خواسته که ما آزاد باشیم.
بنابراین اگر با این آزادی اراده کاری انجام دهیم این کار هم خواست خدا است و هم ما خواسته­ایم. کار خداوند است زیرا خداوند خواسته که ما آزاد باشیم و کار ماست زیرا با اراده خود،آن کار راانجام داده­ایم. برای روشن شدن مثال واضحی بیان می­کنیم اگر باغبانی به فردی اجازه ورود بدهد و آن فرد واردباغ شود. این فرد هرچه کند خوب یابد از باغ استفاده کند بر خلاف خواست باغبان عمل نکرده زیرا باغبان خود به او اجازه ورود داده حال اگر به خوبی از باغ استفاده کند خودش نفع می­برد و اگر نادرست مصرف کند خودش ضرر کرده که فرصتی خوبی را از دست داده[۱۰].
حال در اینجا ازسخنان امام رضا علیه­السلام معنای بهتری دریافت می­کنیم اینکه اگر ما کار صحیحی که مطابق شرع است انجام دهیم این کار به، خدا برمی­گردد زیرا فعل ما در آخر الامر مطابق دستورات الهی بوده است و این فرامین ازطرف خدا رسیده پس نسبت دادن این کار به خداوند ارجح تر از نسبت دادن آن خودمان است. و اگر کارما زشت و تابع هوای نفس باشد اسناد دادن آن کار به خودمان سزاوارتر است زیرا ما از آن آزادی درراه هوای نفس خود استفاده کرده­ایم.
۲ – هرگاه کسی نسبت به آنها توهین یا جنایتی کند، هردو(طرفدار جبر و طرفدار اختیار ) به دادگاه شکایت می­کنند و تقاضای مجازات مجرم را می­نمایند. میان تمام جنایت عمدی و سهوی درتمام دادگاههای جهان فرق می­گذارند ، درصورتی که اگر اصل آزادی اراده را ندیده بگیریم تمام این کارها غلط و بی مورد خواهد بود. و هیچ فرقی میان قاتل و آلت نخواهد بود.
آیا هیچکس اجازه می­دهد تفنگ را محاکمه یا مجازات کنند؟ خواهید گفت این یکی عقل دارد و می­فهمد و دیگری هیچ نمی­فهمد، می­گوییم ؛ وقتی انسان در اراده خود آزاد نباشد عقل داشتن او چه فایده­ای دارد.
۳ – هرگاه شاگردی وظیفه خود را خوب انجام دهد، معلم از اوتقدیر می­کند، واگر بد انجام دهد او را ملامت و سرزنش می­نماید و هیچگاه فرقی میان معلم جبری و اختیاری دراین زمینه نیست.
درواقع در عملکرد هیچ فرقی میان طرفداران آزادی اراده و عدم آزادی اراده نیست، که این همان شعاع فطرت است که در هنگام عمل تجلی پیدا می­کند امام علی علیه­السلام هنگامی که می­خواهد پیرامون جبر اختیار سخن بگوید اشاره به همین راه یعنی فطرت که نزدیک ترین راهها برای حل مساله است می­نماید ،هنگامی که پیروی بعد از جنگ صفین سخنی گفت که بوی جبر می­داد آن حضرت فرمودند:
اگر ما آزادی اراده نداشته باشیم ثواب و عقاب از میان می­رود، وعده و وعید و امر ونهی موضوعی نخواهد داشت، نباید خداوند بدکاران را ملامت کند و نه نیکوکاران را مدح وتعریف نماید ، دراصل نیکوکارشایسته تر برای تقدیر از بدکارنیست و نه بدکار شایسته از نیکوکار به مذمت…
عواقب خطرناک جبر
حال به این می­پردازیم که آیا عقیده به جبر عواقبی را به همراه دارد یا نه؟ حتماً همینطور است زیرا عقیده به جبر و انکار آزادی اراده چند موضوع را به طور غیر قابل اجتناب همراه خواهند داشت.
۱ – انکار اصل عدالت : پیروان مکتب جبر محال است خداوند را عادل بدانند ،آخر این چه عدالتی است که خداوند موجودی که اختیار ی از خود ندارد در امور باز خواست قرار دهد وسپس او رامجازات کند!
عده­ای برای رهایی از این سوال دچار اشتباهی بزرگ تر شده­اند. و بیان می­کنند فعل عین عدالت است و او مالک هرچیزی است و هر چه بخواهد انجام می­دهد. وعدل وظلم درمورد خدا مصداقی ندارد.
بحث ما در مورد مالکیت پروردگار نیست، خداوند مالک همه ی هستی جهان است ولی اینکه بخواهد موجود بدون اختیاری را مورد عتاب قرار دهد نه عادلانه و نه عاقلانه است.درست مثل این که کسی را به خاطر داشتن سرطان مجازات کنند .آیا منطقی است؟
۲ – بهم ریختن اساس اخلاق :
اثر سوم دیگر آن این است که اساس تمام فضایل اخلاقی را متزلزل می­سازد زیرا وقتی افراد جامعه معتقد باشند از خود آزادی اراده ندارند و هر چه می­کنند معلول یک سلسله عوامل جبری پیش بینی شده است و کوچکترین تغییری در آن ممکن است ، تن به هر جنایتی می­دهند زیرا گناه و صواب درنظر آنها یکسان است و همه حوادث را بدون استثناء مطابق قضا و قدر حتمی و غیر قابل اجتناب می­دانند.
با دقت متوجه می­شوید که پیامبران الهی روی اصل آزادی بسیار تکیه داشتند زیرا اصلاح وتهذیب اخلاق بدون آن ممکن نیست.
۳ – تشویق ، تنبلی و وادادگی: از نظر عملی عقیده به جبر باعث می­شود اجتماع به طرف تنبلی پیش رود؛بدبختیهای خود معلول یک سلسله علل جبری و غیر قابل اجتناب می­پندارد و این باعث رکود نه تنها فرد بلکه اجتماع می­شود[۱۱].
عواقب شوم تفویض:
زیانهای عقیده به تفویض نیز دست کمی از زیانهای جبر ندارد از جمله جهات سه گانه زیر است.
۱ – شرک و دوگانه پرستی:کسی که می­گوید درانجام افعال ارادی خود استقلال تام دارد و هیچ قدرتی حتمی قدرت خداوند در افعال ارادی من نمی­تواند دخالت کند در حقیقت معتقد به دو خدا بلکه خدایان شده است.
یکی خدای بزرگ، پروردگار عالمیان و دیگری خدایان کوچک یعنی افراد انسان که آفریننده تام­الاختیار اعمال خود هستند . گرچه دوگانه پرستی و ثنویت اشکال مختلفی دارد، ولی این نیز یکنوع از آن و از انواع شرک است.
۲ – محدود ساختن قدرت خداوند: کسی که در افعال ارادی انسان معتقد به تفویض و واگذاری مطلق است نمی­تواند قدرت خدا را بی پایان و نا محدود بداند، زیرا او افعال ارادی انسان را از دایره قدرت خدا بیرون می­داند و معتقد است خداوند هیچ گونه دخل و تصرفی دراین افعال ندارد.
۳ – بی نیازی از خداوند: پیروان این گروهی یک نوع بی نیازی در خود احساس می­کند که آن سرچشمه یک سلسله مفاسد اجتماعی است و باعث طغیان و سرکشی می­شود اگر قدرتی به دست او افتاد هر طور که خواهد از آن استفاده می­کند، برای قانون و برای مردم احترامی قائل نیست. این نوع عقیده خمیرمایه همه مفاسد اجتماعی است.
روش صحیح:
بعد از بحثی که شد فهمیدیم که راه جبر و راه تفویض ما را به سعادت نمی­رساند. اما درمیان این دو راه، راه سومی است که عواقبی درپی ندارد و آن به نام راه میانه یا «بل امربین الامرین» است.
درواقع ما آزادیم و مستقل اما نه استقلال تام و مطلق زیرا همه چیزما ، هستی ما، وابسته به هستی مطلق و نامحدودی است که همه هستیها از ناحیه اوست.
افعال ما خوب یا بد از روی اختیار و آزادی خودما است ، و درعین حال کاری بر خلاف میل خدا انجام نداده­ایم، مگر نه این است که او خواسته ما آزاد باشیم؟ اعمال ارادی ما هم لازمه ی این آزادی است. بنابراین قسمت مهمی از سرنوشت ما، سعادت و بدبختی ما؛ به دست خودماست(یعنی خدا به دست ما سپرده ) لذا افعال ارادی ما نقش مؤثری درتعیین سرنوشت ما دارد؛ درعین حال از آن ذاتی که به او وابسته و متکی هستیم، حتی یک لحظه بی نیاز نیستیم .
این همان راه میانه­ای است که درک صحیح آن دقت کافی لازم دارد.
بعد از تبیین و توضیح مسئله جبر و تفویض ، حال معروف ترین شبهه در این باب که، شبهه تقابل علم الهی و اراده ی الهی با مسئله جبر و تفویض است را بیان می کنیم . اینکه خداوند عالم به تمامی چیزها از ابتدا بوده است و تا او چیزی را اراده نکند محقق نمی شود ، چگونه می توان این موارد را با نفی جبر توجیه کرد .
شبهه به این صورت مطرح می شود : آیا خداوند متعال می داند که فلان شخص در فلان ساعت فلان گناه بزرگ را انجام می دهد ؟ اگر بگوییم : نمی داند ، علم خداوند را محدود فرض کرده ایم . اگر بگوییم از هزاران سال قبل می دانسته پس آن فرد چاره ای جز ارتکاب آن گناه نداشته است زیرا اگر انجام ندهد بر خلاف علم خداوند می شود .
این شبهه بسیار فکر مردم خصوصا جوانان را به خود مشغول کرده و این درحالی است که معصومین علیهم السلام به آن جواب داده اند و با کمی دقت در روایات و تامل در آن به آن می رسیم .
رابطه تمدن کنونی و عقیده جبر
با پیشرفت روزافزون علوم طبیعی ،ماتریا لیسم جان تازه ای گرفته وبا تردستی مخصوصی این پیروزی درخشان علمی را که درحقیقت کمترین اختصاصی به اصول ماتریالیسم[۱۲] ندارد به حساب خود گذاشته است. از طرفی می­دانیم یکی ازپایه های این مکتب اصل جبر علت و معلولی است که به صورت خشک و غیر قابل انعطاف به همه جا تعمیم داده می­شود. طرزتفکر مادیگرای به ما اجازه می­دهد که انسان را به یک ماشین تشبیه کنیم، که همه چرخها بدون اختیار و اراده تحت قوانین ثابت و لایتغیری گردش می­کنند، حتی خود اراده و اختیارکردن یکی از دو طرف فعل و ترک نیز معلول همین قوانین جبری است و ما کوچکترین تغییری در آن نمی­توانیم بدهیم.
تنها تفاوتی که میان ماشین (انسان) و سایر ماشینها وجود دارد این است که انسان دارای پیچیدگی مخصوصاً دردستگاه اعصاب است ولی سایر ماشین ها چنین پیچیدگی ندارند و اینکه ما انسان ها تصور می­کنیم که درکارهای خود آزاد و مختار هستیم.
این ظاهر مطلب و به اصطلاح پاسخ علمی مسأله است، ولی در پشت پرده حکایت ازیک عامل روانی برای اشاعه عقیده جبر دارد. میل به گناه و آزادی عمل مطلق، در عصر مانسبت به گذشته بسیار زیادتر شده، دلیلش هم این است که زندگی درعصر ما فریبنده تر و وسائل هوسرانی برای هر نوع سلیقه ای بیش از گذشته وجود دارد و به راحتی و دراختیار تمام افراد است البته لازم به ذکر است که هنوز فطرت و وجدان دربسیاری از آنان وجود دارد، و برای رهایی از عذاب وجدان و پیدا کردن توجیهی برای اعمال خود راهی نبود مگر اینکه اصل آزادی اراده را انکار کنند و برای بدست آوردن آزادی کامل معتقد به عدم آزادی و پیرو مکتب جبر شوند و با چنان خیالی آسوده از شر وجدان و فکر آرام به کارخود بپردازند.[۱۳]
بعد ازملاحظه روایات فوق ازامام رضا علیه­السلام و نیز سائر معصومین علیهم­السلام که در ادامه بحث به برخی از آنها نیز اشاره می­شود، جای شکی باقی نمی­ماند که اراده الهی ، ایجاد و فعل او است، پس جزء صفات فعل و نه صفات ذات محسوب می­شود و صریح سخنان معصومین علیهم­السلام بیانگر حدوث اراده الهی است تا جایی که اگر کسی منکر حدوث اراده، خداوند گردد، ازدین خارج شده و ملحد محسوب می­شود، اما جای تعجب است که با وجود صراحت کلمات معصومین علیهم­السلام در حدوث الهی ، باید گفت که تفسیر اراده الهی درتقابل علمای شیعه و سنی و حتی درمیان علمای شیعه مورد اختلاف شدید واقع شده تا جایی که این بحث وارد علم اصول نیز شده و اصولیون نیز در آن اختلاف کرده­اند.
ما ابتداً اقوال مختلف درمسئله مذکور را ذکر می­کنیم و بعد به نقل عبارات و ادله علمای شیعی می­پردازیم و درانتها نتیجه­گیری خواهیم کرد.
باید بگوییم بطور کلی می­توان اختلاف درمسئله مذکور را در دوقول محدود کرد:
قول اول: اراده در خداوند همان علم او به نظام اصلح وأتقن است به همین جهت، اراده او جزء صفات ذات محسوب می­شود. که این قول، مختارحکماء و فلاسفه و عده­ای از اصولیون مانند مرحوم آخوند خراسانی می­باشد.
قول دوم: اراده درخداوند همان فعل و ایجاد اوست وزمانی که اراده کند، بلافاصله فعل او انجام می­شود و به همین جهت، اراده او جزء صفات فعل محسوب می­شود که این قول مختار متکلمین و محدثین بزرگ شیعه و کثیری از اصولیون و فقهاء شیعه می­باشد.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)