ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

طرح درس دینی

اختصاصی از ژیکو طرح درس دینی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

طرح درس 14 کتاب دین و زندگی سه

" زمینه های پیوند مقدس"

این طرح درس ابتکاری و تلفیقی بوده و این خصوصیات را دارا است.

1- خلاصه و مختصر و به دور از اطاله ی موضوع می باشد.

2- قابل اجرا در شرایط مختلف کلاس ها می باشد.

3- نیاز به آموزش خاصی ندارد و برای عموم دبیران مطابق الگوی ارائه شده قابل اجرا است.

4- به عموم مراحل لازم و اثر بخشی آموزش در حین اجرا توجه شده است . گرچه نام مراحل قید نشده باشد.

اهداف اصلی و کلی درس:

آشنایی دانش آموزان با نگاه اسلام به یکسانی ارزش و منزلت زن و مرد در رسیدن به قرب الهی .

آشنایی دانش آموزان با زمینه های طبیعی تشکیل خانواده از نظر اسلام .

مراحل اجرای الگو:

1- سلام و احوالپرسی و ارتباط عاطفی و مقدمات شروع کلاس

2- توضیح مختصر در مورد بخش سوم کتاب و ارتباط آن با مراحل قبل کتاب ( مطابق الگوی کلی کتب دین و زندگی )

( پیشنهاد می شود این مرحله یا به روش پرسش و پاسخ و یا به روش توضیحی توسط معلم اجرا گردد)

3- ایجاد انگیزه ( بیان اهمیت خانواده و نقش آن در سازندگی فرد و جامعه) ( با طرح سؤال و نظر خواهی از دانش آموزان و فرصت پاسخ گویی به حداقل سه دانش آموز و نتیجه گیری کلی و مختصر)

4- طرح و نوشتن دو سؤال مقدمه درس روی تخته سیاه و توضیح معلم در یک یا دو دقیقه .

5- قرائت آیات قرآن از طریق نوار کاست و استماع فراگیران ( مطابق روند کلی قید شده در راهنمای معلم)

6- ترجمه آیات توسط دانش آموزان بصورت گروهی ( توسط نفراتی که کنار هم نشسته اند و یا گروهبندی های خاص)

7- ارائه پاسخ (ترجمه)آیات قرآن توسط دانش آموزان و تصحیح و تکمیل توسط معلم ( مطابق توصیه های راهنمای معلم) به همراه نمره دهی در کاربرگ مخصوص.

8- نتیجه گیری از آیات پیرامون یکسانی زن و مرد از نظر ارزش انسانی ( به صورت گروهی و ارائه نظر گروه و توضیح و تکمیل آن توسط معلم) با طرح این سؤالات:

آنچه باعث می شود زن و مرد تحت عنوان انسان مشترک باشند چیست؟

هدف نهایی خلقت چیست وزن و مرد در رسیدن به این هدف چه موقعیتی دارند؟

کدام آیه از درس نشان دهنده این موضوع است؟ ( یکسانی در رسیدن به هدف خلقت)

در این آیه چه چیز به عنوان نتیجه عمل صالح زن و مرد ذکر شده است؟

یکسانی زن و مرد در چه مسئله ای است؟

تفاوت نقش های زن ومرد در زندگی اجتماعی و خانوادگی بر اساس چیست؟

آیا تفاوت نقش های زن و مرد در خانواده و اجتماع نقض کننده یکسانی زن و مرد نمی باشد؟

9- طرح و نوشتن روی تخته سیاه این سؤال که: زمینه ها و نیازهایی که موجب تشکیل خانواده می شود چیست؟

9- الف: از دانش آموزان خواسته شود آنچه را به ذهنشان می رسد فهرست کنند. ( به صورت انفرادی)

9- ب: دانش آموزانی که کنار هم نشسته اند( و یا گروهبندی های خاص شده اند) فهرستشان را با هم تطبیق دهند و یک فهرست جامع تهیه کنند و فهرست را ارائه دهند. ( در کلاس بخوانند یا روی تخته بنویسند و بقیه گروه ها لیستشان را تکمیل کنند) و امتیاز دهی و تشویق معلم از گروه هایی که عوامل بیشتری را ذکر کرده اند.

9- ج: فهرست تهیه شده را ابتدا به صورت فردی و بعد به صورت گروهی دسته بندی کنند . یعنی موارد مربوط به یک مسئله را در یک گروه قرار دهند وعنوانی برای آن انتخاب کنند.

( معلم با ذکر نمونه و مثالی دانش آموزان را راهنمایی کند و این راهنمایی با توجه به چهار زمینه ی مطرح شده در درس صورت گیرد و یا با زمینه هایی مشابه و نزدیک به آنها)

9- د: گروه ها( یا برخی از گروه ها) تقسیم بندی و عناوین خود را ارائه می دهند و از تقسیم بندی خود و عناوین انتخاب شده دفاع می کنند . ( امتیاز دهی و تشویق معلم)

9- ه: معلم موارد دیگری را که احتمالاً دانش آموزان به آن توجه نکرده اند اضافه می نماید و در عناوین و تقسیم بندی زمینه ها جایگزین می کند و صورت روشنی از چهار زمینه و نیاز ها را با مشارکت دانش آموزان مطرح می نماید.

10 – معلم آیه 21 روم و 72 نحل را قرائت می نماید و از دانش آموزان می خواهد که ارتباط آنها را با هر کدام از دسته بندی ها مطرح کنند. ( به صورت فردی و یا گروهی و سپس ارائه پاسخ و امتیاز دهی معلم)

11- معلم در پایان به عنوان جمع بندی با طرح این سؤالات توجه دانش آموزان را به نکات مهم متن درس جلب می نماید و از یادگیری اطمینان حاصل می کند. ( دانش آموزان به متن درس هم مراجعه می کنند و در صورت لزوم آنرا مطالعه می کنند.)

همکاری در یک مدرسه چه تفاوتی با همکاری در یک خانواده دارد؟

چرا نیاز جنسی به عنوان اولین زمینه مطرح شده است؟ آیا این به معنی اهمیت آن نسبت به سایر موارد می باشد؟

آیا از راههایی غیر از ازدواج و در کنار همسر بودن نمی توان آرامش بدست آورد؟

آیه ی 21 روم چه مطلبی را در رابطه با سؤال قبل مطرح می کند؟

چرا خداوند داشتن فرزند را در آیه ی 72 نحل نعمت معرفی می کند؟

پدر و مادر در مقابل پرورش صحیح فرزندان چه مسئولیتی دارند و ایفای این نقش چه آثاری دارد؟

چگونگی نقش ازدواج و تشکیل خانواده در تسهیل و رشد معنوی زوجین با ذکر ثمرات آن توضیح دهند.

12- گفتن خلاصه درس ( بصورت کلی ) از سوی دانش آموزان داوطلب و نمره دهی معلم و در صورت لزوم تکمیل و تصحیح معلم و سپس توضیح معلم در مورد چگونگی پاسخ به اندیشه و تحقیق برای جلسه آینده .

گروه آموزشی

دینی و قرآن متوسطه استان اصفهان

آذر ماه 84


دانلود با لینک مستقیم


طرح درس دینی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد