ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره حبابزدائی از مذاب شیشه

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره حبابزدائی از مذاب شیشه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 55

 

عنوان: حبابزدائی از مذاب شیشه

مقدمه:

اگر حبابهای گازی و ذرات سیلیکاتی ذوب نشده در مذاب باقیمانده باشد کیفیت محصولات شیشه افت می‎کند. لذا هر چه عیوب ناشی از وجود حبابها در محصولات شیشه کمتر باشد، بهتر است. برای مثال حضور 6 حباب در هر تن شیشه تلویزیون موجب به هدر رفتن 10 درصد محصولات نهائی می‎گردد و این‎گونه عیوب در خیلی از موارد دیگر مثل شیشة اتومبیل، ساختمان، ظروف و غیره می‎تواند اثرات خیلی زیان‎آور اقتصادی داشته باشد، لذا عمل حباب‎زدائی یکی از اساسی‎ترین کارها در صنعت تولید شیشه می‎باشد.

حرارت در کوره‎های ذوب شیشه به صورت تابشی از بالای محفظة مذاب تأمین می‎گردد، اگر حبابها بالا بیایند و در سطح مذاب جمع شوند، تشکیل لایه‎ای کف حبابی روی سطح مذاب می‎دهند و باعث جلوگیری از انتقال حرارت تابشی به عمق مذاب می‎شوند و اثرات خیلی مخربی در این حالت در راندمان انرژی، کیفیت شیشه، توید، انتشار آلودگی موجب می‎شوند.

طی پروسه ساخت شیشه، بچ ترکیبی شیشة وارد کوره مذاب شده و در آن جا به سبب مشعلهای حرارتی تمامی ترکیبات شیشه ذوب، و در اثر جریانات کنوکسیونی عمل یکنواختی مذاب انجام می‎گیرد. عمل ذوب مواد خام شیشه یک پروسة فیزیکوشیمیائی خیلی پیچیده‎ای است که شامل تعداد زیادی از واکنش‎های شیمیائی و تبدیلات فازی در محدودة دمائی 800 الی 1200 می‎شود. برای مثال در تهیة شیشه و ظروفی واکنش‎های شیمیائی پایه‎ای زیر در بچ حاوی سیلیس، کربنات سدیم و کربنات کلسیم انجام می‎گیرد.

محدودة دمای ‎550 (C

600-83(C

720-900(C

600-900(C

گاز ‎Co2 در نتیجه سه واکنش فوق در این نوع ترکیب شیشه تولید می‎شود، در مذاب نفوذ می‎کند. کسر کوچکی از این گاز در جوانه‎زنی غیریکنواخت حبابهای گازی درون یا زیربچ جوانه‎زنی می‎کند. برخی از این حبابها از درون بچ عبور و به فضای احتراق وارد می‎شود در صورتی که بقیه در مذاب گرفتار می‎شوند و تحت جریانات کنوکسیونی مذاب حمل می‎گردند. عوامل حبابزدا که در واکنشهای اکسیداسیون و احیای تعادلی در تولید یا و صرف گازها شرکت می‎کنند به منظور حذف حبابهای نامطلوب در مذاب شیشه به ترکیب افزوده می‎گردد. سه نوع از عوامل حبابزدا مورد استفاده قرار می‎گیرد:

1- اکسیدهای فلزی با ظرفیتهای متغیر به منظور ایجادگاز اکسیژن: ‎Sb2O3، ‎AS2O3، ‎CeO2.

2- سولفات و سولفتیها که مخلوطی از گاز اکسیژن و ‎So2 تولید می‎کنند.

3- کلرید، برمید و یدیدها که در دمای تصفیه بخار می‎شوند.

در محدودة دمائی بالا تعادل واکنشهای شیمیائی مربوط به حبابزدائی منجر به تولید گاز می‎شود و گاز ایجادی درون شیشه مذاب به درون حبابهای گازی موجود در مذاب نفوذ می‎کند. گازهای موجود در درون حبابها با گازهائی که از این طریق وارد حبابها می‎شوند، مخلوط می‎گردند که به نوبة خود نفوذ گازها از مذاب به درون حبابهای رشد یابنده را افزایش می‎دهد. نفوذ گازها به درون حبابها تا زمانی ادامه می‎یابد که حباب تا اندازه‎ای بزرگ شود که بتواند به سطح مذاب حرکت کند. در دماهای پائین، تعادل واکنشهای شیمیائی مربوط به حبابزدائی در جهت مصرف گازها پیش می‎رود و منجر به این می‎شود که گازهای موجود در حبابها به درون مذاب نفوذ می‎کند. از این‎ طریق حبابهای کوچک که هنوز نتوانسته‎اند به اندازه‎ای رشد کنند که بتوانند خارج شوند، در مذاب تجزیه شده و از بین می‎روند.

‎II. تئوری


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره حبابزدائی از مذاب شیشه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد