ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره تعمیر و نگهداری راه‌های آسفالته 114 ص

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره تعمیر و نگهداری راه‌های آسفالته 114 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 114

 

تعمیر و نگهداری راه‌های آسفالته

انواع ترکهای راههای آسفالته

در سطوح آسفالته به صور مختلف ترک عارض می‌شود. پیدایش این ترکها در واقع علل و ریشه‌های مختلف دارد که قبل از هرگونه اقدامی بایستی علت و یا عللی که سبب پیدایش ترک در سطح راه شده است شناخت و سپس اقدام به مرمت آن نمود.به همین علت ترکهای سطوج آسفالته به تفتیک مورد بررسی قرار می‌گیرند. انواع ترکهای شناخته شده سطوح آسفالته به شرح زیر می‌باشند.

1. ترکهای پوست سوسماری

نحوه مرمت آن

نظر به اینکه ترک پوست سوسماری به واسطه اشباع شدن قشر خاک ریز و نیز روسازی راه عارض شده است در نتیجه تنها راه علاج و مرمت عبارت است از حذف خاکها و مصالح اشباع شده و زهکش کردن اطراف محل لکه‌ها می‌باشد و نتیجتاً مرمت راه مشتمل است برکندن آسفالت و برداشتن قشرهای روسازی و زیرسازی و انجام زهکشی در محل برداشته شده می‌باشد. پس از حذف مصالح نامرغوب بایستی محل کنده شده را با مصالح، مخلوط رودخانه‌ای از نوع مصالح زیر اساس ریخته و سپس به جای قشر اسای قیری ریخته و روی آن قشرهای بیندروتوپکا را بخش نمود.

2. ترک‌های تیغه‌ای: (نحوه مرمت آن)

برای مرمت داخل ترکها با قیر مخلوط همراه با ماسه پر نمایند و چنانچه در محل ترک تیغه‌ای نشست هم ملاحظه می‌شود سطح نشست نموده را با آسفالت گرم پر نمائید تا راه پروفیله شود.

3. ترکهای لبه‌ای: (نحوه مرمت آن)

با توجه به علل پیرایش ترک برای رفع نقص و مرمت راه بایستی نسبت به احداث و ایجاد زهکشی مناسب در شانه راه اقدام نمود.

4. ترک دوبندی

5. ترک چروکی

6. ترک انعکاسی

7. ترکهای تعریضی

مرمت چهار نوع ترک بالا را می‌توان به صورت زیر انجام داد:

ترکهای کوچک (کمتر از ( اینچ عرض) را معمولاً به سختی می‌توان به کمک قیر یا امولسیون مرمت نمود. ولی ترکهای بزرگتر از اینچ عرض را می‌توان توسط امولسیون یا قیر مخلوط و کمی ماسه ریزدانه مرمت نمود.

8. ترک لغزشی: (نحوه مرمت آن) بهترین طریقه مرمت ترکهای لغزشی عبارتست از برداشتن لایه رویی و بررسی علل عدم چسبندگی دو قشر می‌باشد سپس با پخش قیر تک تک لایه رویسی را پخشی و تسطیح نموده و سپس می‌کوبند.

انواع تغیر شکل راههای آسفالت

1. تغییر شکل شیاری راههای آسفالته: (نحوه مرمت)

بهترین طریقه برای مرمت تغییر شکل شیاری عبارتست از پر کردن و پرفیله کردن محل شیار با آسفالت گرم می‌باشد. البته دانه‌بندی آسفالت بایستی با توجه به عمق شیار انتخاب شود.

2. کنار رفتن و موج‌دار شدن آسفالت: (نحوه مرمت آن)

بی شبهه این نوع تغییر شکل بدترین عارضه است که در یک راه آسفالته ممکن است بروز نماید و تنها راه علاج این نوع تغییر شکل عبارتست از برداشتن قشر آسفالت و پخش آسفالت گرم و پروفیله کردن در محلهایی است که این نوع عارضه حادث شده است.

3. نشست در راه‌های آسفالته: (نحوه مرمت آن)

علی‌الاصول نحوه مرمت نشست در راه‌های آسفالته عبارتست از پر کردن محل نشست با بتن آسفالتی گرم تا این که محل نشست پروفیله و هم تراز قسمتهای دیگر راه بشود.

4. تورم در راههای آسفالته: (نحوه مرمت آن)

نحوه مرمت این نوع تغییر شکل مشابه به مرمت ترکهای پوست سوسماری است که در همین مبحث تشریح شده است.

پیدایش اضمحلال در راه‌های آسفالته

پیدایش چاله در راه‌های آسفالته: (نحوه مرمت آن)

این نوع عارضه که ناشی از اضمحلال قسمتی در سطح راه‌های آسفالته است. معمولاً به شکل دوایر با اندازه‌های مختلف در سطح راه عارض می‌شود.

مرمت چاله

اکثراً چاله‌ها در قشر آسفالت به هنگامی عارض می‌شوند که واحد نگهداری راه قادر به مرمت دائمی راه آسفالته نمی‌باشد. در آن نوع عارضه چنانچه بخواهند به طور موقت چاله را مرمت نمایند کافیست که محل چاله را تمیز و سپس با آسفالت‌های سرد پیش‌اندود پر نمایند. ولی چنانچه هدف مرمت اساسی راه باشد بایستی اطراف چاله بریده شود. (تا عمق مناسب) سپس با بتن آسفالتی مرمت شود.

2. فرسایش راه آسفالته (نحوه مرمت آن)

برای مرمت سطح آسفالت را همینکه دچار عارضه فرسایش شده باشد بایستی به کمک آسفالت سطحی سطح راه را مرمت نمود که این عمل به عنوان عمل نگهداری راه و یا جلوگیری از ادامه فرسایش تلقی می‌شود. با توجه به شدت فرسایش می‌بایستی نوع آسفالت سطحی انتخاب شود.

تعمیر و نگهداری پل

آب‌شستگی پایه‌های پل

انواع آب‌شستگی

سه نوع آب‌شستگی در محل یک پل ممکن است به وجود آید:

الف) آب‌شستگی عمومی

این آب‌شستگی هنگامی رخ می دهد که کل بستر رودخانه در بازه‌ای که پل در آن قرار دارد به عللی در حال پائین رفتن باشد.

ب) آب‌شستگی موضعی

این آب‌شستگی ناشی از برخورد مستقیم آب به پایه‌های پل و در نتیجه جدا شدن مصالح اطراف پایه و حمل آنها به پائین دست می‌باشد.

ج) آب‌شستگی در اثر تنگ شدگی

معمولاً برای کاهش طول پل عرض رودخانه در محل احداث پل کم می‌شود. کاهش عرض رودخانه منجر به افزایش سرعت و ایجاد آب‌شستگی در محل پل می‌شود.

روشهای جلوگیری و کنترل آب‌شستگی

روشهای مختلفی برای جلوگیری و یا کاهش آب‌شستگی در اطراف پایه‌های پل پیشنهاد شده است که می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم 1. مستقیم و 2. غیر مستقیم تقسیم کرد. در روش مستقیم مقاومت بستر در مقابل تنشهای وارده افزوده می‌گردد. این کار با تعویض مصالح اطراف پایه با مصالح مقاومتر انجام می‌شود. معمولترین مصالح مورد استفاده سنگ می‌باشد و روابط متعددی نیز برای محاسبه قطر لازم برای سنگ با توجه به دبی طراحی ارائه شده است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره تعمیر و نگهداری راه‌های آسفالته 114 ص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد