ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره سوره هود

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره سوره هود دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

تفسیر نمونه ج : 9  ص :  1

از آغاز سوره هود این سوره در مکه نازل شده و 123 آیه است

 محتوا و فضیلت این سوره

مشهور در میان مفسران این است که تمام این سوره در مکه نازل شده ، و طبق نقل تاریخ القرآن ، چهل و نهمین سوره‏اى است که بر پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) نازل گردید .

و نیز طبق تصریح بعضى از مفسران نزول این سوره در اواخر سالهائى بود که پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) در مکه به سر مى‏برد یعنى بعد از مرگ ابو طالب و خدیجه و طبعا در یکى از سختترین دورانهاى زندگانى پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) که فشار دشمن و تبلیغات خشن و زهرآگینش بیش از هر زمان دیگر احساس مى‏شد .

به همین جهت در آغاز این سوره ، تعبیراتى که جنبه دلدارى و تسلى نسبت به پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) و مؤمنان دارد دیده مى‏شود .

قسمت عمده آیات سوره را سر گذشت پیامبران پیشین مخصوصا نوح که با وجود نفرات کم بر دشمنان بسیار پیروز شدند تشکیل مى‏دهد .

ذکر این سر گذشتها هم وسیله آرامش خاطر براى پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) و مؤمنان در برابر آن انبوه دشمنان بوده ، و هم درس عبرتى براى مخالفان نیرومندشان .

و به هر حال آیات این سوره ، همانند سایر سوره‏هاى مکى ، اصول معارف اسلام مخصوصا مبارزه با شرک و بت‏پرستى و توجیه به معاد و جهان پس از مرگ و صدق دعوت پیامبر را تشریح مى‏کند ، و در لابلاى مباحث ، تهدیدهاى شدیدى نسبت به دشمنان ، و دستورهاى مؤکدى در زمینه استقامت به مؤمنان ، دیده مى‏شود .

در این سوره علاوه بر حالات نوح پیامبر و مبارزات شدیدش که مشروحا  آمده است به سر گذشت هود و صالح و ابراهیم و لوط و موسى و مبارزات دامنه دارشان بر ضد شرک و کفر و انحراف و ستمگرى اشاره شده .

 این سوره مرا پیر کرد .

آیات این سوره به روشنى این امر را اثبات مى‏کند که مسلمانان هرگز نباید به خاطر کثرت دشمنان و حملات شدید آنان میدان را خالى کنند ، بلکه باید هر روز بر استقامت خویش بیفزایند .

به همین دلیل در حدیث معروفى مى‏خوانیم که پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) فرمود شیبتنى سورة هود : سوره هود مرا پیر کرد ! و یا اینکه هنگامى که یارانش عرضه داشتند آثار پیرى زودرس در چهره شما اى رسولخدا نمایان شده ، فرمود : شیبتنى هود و الواقعة : سوره هود و واقعه مرا پیر کرد ! و در بعضى از روایات سوره مرسلات و عم یتسائلون و تکویر و غیر آن نیز اضافه شده است .

و از ابن عباس در تفسیر این حدیث چنین نقل شده که ما نزل على رسول الله (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) آیة کان اشد علیه و لا اشق من آیة فاستقم کما امرت و من تاب معک : هیچ آیه‏اى بر پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) شدیدتر و دشوارتر از آیه استقم کما امرت و من تاب معک ... ( استقامت کن آنچنان که دستور یافته‏اى و همچنین کسانى که با تو هستند ) نبود .

به هر حال این سوره علاوه بر این آیه ، آیات تکان دهنده‏اى مربوط به قیامت و بازپرسى در آن دادگاه عدل الهى و آیاتى پیرامون مجازات اقوام پیشین و دستوراتى در باره مبارزه با فساد دارد که همگى مسئولیت آفرین است ، و جاى تعجب نیست که اندیشه در این مسئولیتها آدمى را پیر کند .

نکته دیگرى که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که بسیارى از آیات این سوره تاکیدى است بر مطالبى که در سوره قبل یعنى سوره یونس آمده است ، و آغازش مخصوصا درست شبیه همان آغاز ، و برداشتن نیز در بسیارى از موارد تاکید بر همان مسائل است .

 تاثیر معنوى این سوره

اما در مورد فضیلت این سوره ، در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) آمده است : من قرء هذه السورة اعطى من الاجر و الثواب بعدد من صدق هودا و الانبیاء علیهم السلام ، و من کذب بهم ، و کان یوم القیامة فى درجة الشهداء ، و حوسب حسابا یسیرا : کسى که این سوره را بخواند ، پاداش و ثوابى به تعداد کسانى که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانى که آنها را انکار نمودند خواهد داشت ، و روز قیامت در مقام شهداء قرار مى‏گیرد ، و حساب آسانى خواهد داشت .

روشن است که تنها تلاوت خشک و خالى این اثر را ندارد بلکه تلاوت  این سوره توأم با اندیشه ، و سپس عمل است که ، انسانرا به مؤمنان پیشین نزدیک ، و از منکران پیامبران دور مى‏سازد ، و به همین دلیل به تعداد هر یک از آنها پاداشى خواهد داشت ، و چون با شهیدان امتهاى گذشته هم هدف خواهد بود ، جاى تعجب نیست که در درجه آنان قرار گیرد ، و حسابى ساده و آسان داشته باشد .

و نیز از امام صادق (علیه‏السلام) نقل شده که فرمود : کسى که این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد ، خداوند نیروى فوق العاده‏اى به او خواهد داد ، و کسى که آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد بر او پیروز و غالب مى‏شود تا آنجا که هر کس او را ببیند از او مى‏ترسد ! گرچه افراد ظاهر بین و راحت طلب از اینگونه احادیث چنین برداشت مى‏کنند که فقط بودن خط و نقش قرآن با انسان براى رسیدن به این هدفها کافى است ، ولى روشن است که منظور از داشتن اینها با خود آن است که همچون یک دستورالعمل و برنامه زندگى همراه داشته باشد ، پیوسته این برنامه را بخواند و مو به مو اجرا کند ، و مسلما چنین کار آنهمه آثار را نیز خواهد داشت ، چه اینکه در این سوره دستور استقامت ، مبارزه


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره سوره هود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد