ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 33

 

کتاب دوم

اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو

کلیات کارگاه آموزشی آشنایی با اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظریه ها و الگوها

مقدمه

سالیان درازی است که در حوزه سلامت، برنامه های آموزشی طراحی و اجرا می شوند و موفقیت های دهه های اخیر نظام بهداشت و درمان کشور را تا حدود زیادی می توان مرهون فعالیت آموزش دهندگان سلامت دانست. کانون توجه اصلی در آموزش سلامت، اصلاح رفتار افراد، گروه ها و جوامع است و در این میان، پیچیدگی های رفتار انسان علت اصلی دشواری دستیابی به این هدف است. رفتار سلامت (Health Behavior) در بسیاری از مداخلات آموزشی نظام سلامت، تحت تاثیر عواملی است که شناخت و تحلیل این عوامل، در کسب موفقیت این مداخلات، نقشی کلیدی دارد. الگوها و نظریه های آموزش سلامت با هدف توضیح دقیق تر این عوامل و پیشگویی نتایج حاصل از تغییر در آنها طراحی شده اند. این نظریه ها و الگو ها از حوزه سایر علوم اجتماعی مانند روان شناسی و جامعه شناسی به عرصه سلامت راه پیدا کرده اند و در سالیان اخیر استفاده از آنها برای کسب، حفظ و ارتقای سلامت جامعه مورد اقبال قرار گرفته است. تعداد قابل توجه این الگوها و نظریه ها و کاربرد آنها باعث شده تا "آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو" جایگاه ویژه ای در آموزش سلامت پیدا کند. این برنامه آموزشی با هدف انتقال مهارت های لازم برای استفاده از برخی نظریه ها و الگوها در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی در حوزه سلامت طراحی شده است تا فراگیران بتوانند با کمک مطالب علمی و راهنماهای عملی ارائه شده در این کارگاه،‌ برنامه های آموزشی مبتنی بر این چارچوب های علمی را طراحی کنند. در این بخش، تلاش می شود تا با کمک راهبردهای یادگیری مشارکتی، گروه هدف برای رسیدن به اهداف آموزشی هدایت شوند.

اهداف رفتاری

انتظار می رود که در پایان این کارگاه آموزشی، شرکت کنندگان قادر باشند بدون مراجعه به منابع آموزشی:

با اصول و مفاهیم آموزش و ارتقای سلامت آشنا شوند.

نقش آموزش سلامت و ارتباط آن با ارتقای سلامت را توضیح دهند.

دلایل استفاده از الگو ها و نظریه ها در برنامه های آموزش سلامت را بیان کنند.

اصطلاحات اساسی مرتبط با آموزش سلامت مبتنی بر نظریه ها و الگوها را تعریف کنند.

.نحوه دسته بندی های الگو ها و نظریه ها را بدانند.

سازه های الگوی باور سلامتی را نام ببرند و هر یک را توضیح دهند.

مراحل استفاده از الگوی باور سلامتی را برای یک موضوع فرضی تمرین کنند.

سازه های نظریه عمل استدلالی/ رفتار برنامه ریزی شده را نام ببرند و هر یک را توضیح دهند.

مراحل استفاده از نظریه عمل استدلالی/ رفتار برنامه ریزی شده را برای یک موضوع فرضی تمرین کنند.

مراحل طراحی یک مداخله مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید را نام ببرند و هر یک را توضیح دهند.

مراحل استفاده از الگوی پرسید- پروسید را برای یک موضوع فرضی تمرین کنند.

سازه های الگوی فرانظریه ای را نام ببرند و هر یک را توضیح دهند.

مراحل استفاده از الگوی فرانظریه ای را برای یک موضوع فرضی تمرین کنند.

گروه هدف

گروه هدف اختصاصی در این برنامه آموزشی، کارشناسان مسئول واحدهای آموزش سلامت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به عنوان افراد مرجع در برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند ولی با توجه به اهمیت نقش آموزش در فعالیت های سایر کارشناسان حوزه سلامت، محتوای آن می تواند برای گروه های مختلف کارشناسی نیز مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به روش کارگاهی در ارائه این بخش، پیشنهاد می شود تعداد افراد شرکت کننده در کارگاه از 30 نفر تجاوز نکند تا امکان استفاده بهینه از مطالب ارائه شده فراهم گردد.

عناوین مورد بحث

مفاهیم کلیدی آموزش سلامت

رابطه بین آموزش و ارتقای سلامت

اصول و مفاهیم آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو

دلایل استفاده از دیدگاه نوین آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو

تعاریف مربوط به الگو و نظریه در آموزش سلامت

مفهوم، سازه و متغیر در الگو ها و نظریه ها

انواع دسته بندی الگو ها و نظریه ها

شناخت و کاربرد الگوی باور سلامتی

شناخت و کاربرد نظریه عمل استدلالی/ رفتار برنامه ریزی شده

شناخت و کاربرد الگوی برنامه ریزی پرسید/پروسید

شناخت و کاربرد الگوی فرا نظریه ای

مدت زمان برنامه

این کارگاه در دو روز متوالی برگزار می شود و شرکت کنندگان در هر روز حداقل هشت ساعت مفید در کارگاه حضور دارند. کارگاه متشکل از جلسات عمومی و کار گروهی است.

امکانات مورد نیاز برای اجرای برنامه

مکان کارگاه

سالنی با ظرفیت 40 نفر، با میز U شکل، صندلی های راحت و تجهیزات صوتی مناسب

فضای مناسب برای برگزاری جلسات کار گروهی مجزا از سالن اصلی دارای میز و صندلی و وایت برد

پرده نمایش و اورهد، ویدئو پروژکتور و کامپیوتر، وایت برد و ماژیک وایت بورد

مواد مصرفی

فولدر یا کلاسور حاوی چند برگه سفید A4، خودکار و بسته آموزشی کارگاه

طلق شفاف و ماژیک آن ثبت نتایج کارهای گروهی

پذیرایی متناسب با امکانات موجود

نحوه ارزیابی شرکت کنندگان

ارزیابی ابتدایی شرکت کنندگان با استفاده از پیش آزمون طراحی شده

ارزیابی مرحله ای با استفاده از پرسش های مرحله ای و سنجش میزان حضور فعال شرکت کنندگان

ارزیابی پایانی شرکت کنندگان با استفاده از پس آزمون طراحی شده

می توان ارائه یک طرح آموزشی مبتنی بر نظریه ها و الگوهای ارائه شده در این کارگاه، در حوزه فعالیت کاری شرکت کنندگان را به عنوان شرط لازم برای دریافت گواهی نهایی برنامه آموزشی تعیین کرد.

منابع مورد استفاده

Glanz K, Rimer B, Viswanath K. Health Behavior and Health Education, Theory, Research, and Practice, 2008. 4th Edition. Jossey-Bass, San Francisco.

McKenzi JF, Neiger BL, Smeltzer JL. Planning, Implementing and Evaluating Health Promotion Programs, a primer, 2005. 4th Edition. Pearson Education, San Franciso.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره اصول آموزش سلامت مبتنی بر نظریه و الگو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد