ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره اختلالات ناشی ازکمبود ید)آمار)

اختصاصی از ژیکو تحقیق درباره اختلالات ناشی ازکمبود ید)آمار) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره اختلالات ناشی ازکمبود ید)آمار)


تحقیق درباره اختلالات ناشی ازکمبود ید)آمار)

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 12

 

اختلالات ناشی ازکمبود ید)آمار)

تاریخچه

 

اختلالات ناشی ازکمبود ید درزمره مهمترین مسایل بهداشتی  درمانی  جهان  و کشورمی باشد. کمبود این عنصرمغذی ازچند ین طریق  سلامت انسانها را به مخاطره می اندازدکه مهمترین آنها ممانعت از تکامل طبیعی  مغز می باشد .  ابتدایی ترین علامت کمبود ید گواتر است اما اختلالات  دیگر شامل  نازایی، مرگ جنین، افزایش مرگ و میر نوزادان ناهنجاریهای مادرزادی، کری و لالی و لوچی و نهایتا"  کریتینیسم میباشند.  بعضی  از عوارض  فقر ید  برگشت ناپذیرند یعنی پس از ایجاد هرگز درمان  نمیشوند درحالیکه همه آنها با افزودن  ید به روشهای  ساده و قابل دسترس کاملا" پیشگیری  خواهند شد.  فقر ید در طبیعت به علت  بارندگیهای  مداوم ، جاری شدن  و شسته شدن خاک  به  عنوان  یک مشکل  تلقی  می شود.  گزارشی  حاکی  است  که  در سال  1989نزدیک به یک میلیارد نفرازمردم  جهان در مناطق  فقر ید بسر میبردند.

تاریخچه

اولین بار در سال 1348 گواتر ناشی از فقر ید  توسط  امامی  و همکاران در ایران  گزارش  شد در این گزارش  کمبود ید  و وجود گواتر در مناطق  مختلف ایران از جمله در دامنه جبال البرز و زاگرس  ذکر شده است. در این  نوشتار درجه بندی  گواتر کاملا ً مشخص نبوده، با تقسیم  بندی جدید  سازمان  جهانی بهداشت هماهنگی  ندارد. به هر صورت، شیوع گواتر در شیراز 13 درصد ، اهواز 18 درصد،  مشهد 15 درصد، دزفول 32 درصد ،  تهران 5/17 درصد، در مردان شهریار 29 و در زنان 51 درصد گزارش شده است. درسال 1362 بر رسی مجددی  را در منطقه  شهریار، با 180000 سکنه انجام  دادند  که 54 درصد  مردان  و 66 درصد  زنان گواتر  داشتند و از 7061 دانش آموز 74  درصد  دختران  و 73  درصد  پسران  مبتلا  به  گواتر بودند . بررسی بعدی این گروه در 1414 دانش آموز در شرق  تهران  نشان  داد  که 88 درصد دختران  و 5/71  درصد  پسران  مبتلا  به  گواتر  بودند. ولی سلسله  مطالعاتی  که  موجب  سیاستگزاری  موثر در  امر پیشگیری  گردید  از سال   1369  شروع شد. در سال  1368 به همت  دانشگاه علوم  پزشکی  شهید  بهشتی و با موافقت وزیر وقت  بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ، کمیته کشوری مبارزه با عوارض  ناشی از کمبود ید در اداره کل  مبارزه  با  بیماریها  در حوزه  معاونت   بهداشت  وزارتخانه  تشکیل   شد  و بررسی سریع  گواتر را در مرکز استان  و یک روستا در منطقه  کوهستانی  استان مربوطه انجام دادند  که  شدت  گواتر‌‌‌ 1b به بالا ) در شهرهای مرکز استان (24 استان ) بدین  شرح اعلام شد:استانهای اصفهان، چهار محال و بختیاری، ایلام،  گیلان، یزد، لرستان  با شیوع  گواتر 70 درصد، استانهای  باختران و تهران با شیوع 60-50 درصد، استانهای فارس،  زنجان، کرمان،  کهگلویه و بویراحمد با  شیوع 50 -40 درصد،  استانهای آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان،‌ کردستان، مازندران، مرکزی، سمنان،  سیستان  و بلوچستان  با  شیوع  40- 20  درصد  و   استانهای همدان، خوزستان، آذربایجان غربی و  هرمزگان با شیوع کمتراز 20 درصد قرار داشتند. پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید یکی از اهدافی  بود  که  در اجلاس  سران،  کشورهای  جهان  برای  حذف  کامل  آن  تا سال    2000  میلادی  متعهد  شده بودند. در کشور ما  نیز اقدامات موثری به منظور حذف  کامل  اختلالات  ناشی از کمبود ید صورت  گرفته است از جمله میتوان به ید دار کردن نمکهای خوراکی که از سال 1369 بتدریج در کشور شروع شده است  اشاره نمود.  

 

آمار و ارقام

 

براساس آخرین گزارش WHOدر سال 2001، حدود 1600000000  نفراز جمعیت جهان  در بیش  از 130 کشور، در معرض خطر ابتلا به اختلالات ناشی از کمبود ید هستند، 750  میلیون  نفر یعنی  در حدود 13  درصد  جمعیت جهان  دچار گواتر بوده و نزدیک  به 50 میلیون  نفر نیزدرجاتی  از آسیبهای  مغزی 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره اختلالات ناشی ازکمبود ید)آمار)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد