ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

جزوه خوراک و خوراک دادن

اختصاصی از ژیکو جزوه خوراک و خوراک دادن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 2

 

جزوه خوراک و خوراک دادن

مقدمه:

بخش اصلی خوراک دام‌ها بطور مستقیم یا غیرمستقیم از گیاهان بدست می‌آید و حاصل فعالیت بخش کشاورزی جهت تأمین خوراک گونه‌های مختلف حیوانات اهلی می‌باشد. بخش دیگر از خوراک حیوانات اهلی دارای منشاء حیوانی می‌باشد و معمولاً از بخش‌هایی از لاشه که غیرقابل استفاده توسط انسان می‌باشد، حاصل می‌شود.

بخش بسیار کوچکی از خوراک دام‌ها به شکل مصنوعی و یا با استفاده از میکرواورگانیسم‌ها بدست می‌آید.

بطورکلی هدف از پرورش دام، تبدیل انواع منابع گیاهی و حیوانی غیرقابل استفاده توسط انسان، به خوراک‌های پُرارزش و ضروری جهت مصرف انسان می‌باشد. بنابراین پرورش دام‌هایی مورد توجه و استقبال می‌باشد که با انسان رقابت غذایی نداشته باشند.

با توجه به قدمت پرورش دام، سابقه استفاده از انواع خوراک‌ها جهت دام، بسیار طولانی است و در طی سالیان مداوم این منابع خوراکی تا حدودی مورد تغییر و تجدیدنظر قرار گرفته‌اند. با توجه به ویژگی‌های مناطق مختلف جغرافیایی، کیفیت وخصوصیات خوراک‌ها نیز متفاوت می‌باشند. تا قرن اخیر الگوهای استفاده از منابع خوراکی جهت انواع دام‌ها در مناطق جغرافیایی و ملل و اقوام گوناگون، به شکل ثابت و تقریباً بدون تغییر انجام می‌پذیرفت اما با پیشرفت علوم و امکان بدست آوردن منابع خوراکی جهت انسان توسط فرآیند‌های فیزیکی و شیمیایی، کارخانجات صنایع‌غذایی و کشتارگاه‌ها گسترش یافتند و در پی‌آمد آن با توجه به حاصل شدن مقادیر قابل توجه مواد فرعی خوراکی از این کارخانه‌ها، منابع غذایی جدیدی جهت دام‌ها بوجود آمد و یکنواختی و سنت‌های تغذیه دام مورد تغییرات قابل توجهی واقع گردید.

جهت انجام صحیح و اقتصادی تغذیه دام بطور کلی به شناخت و بررسی در سه زمینه اصلی نیاز داریم:

الف) شناخت ویژگی‌های فیزیولوژیک و نیاز دقیق هر دام

ب) شناخت ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و ارزش مواد خوراکی

ج) استفاده از روش‌های دقیق جهت پاسخگویی به دام (قسمت الف) توسط مواد خوراکی (قسمت ب)

در این درس به بخش دوم از سه زمینة اصلی فوق می‌پردازیم.

همانگونه که اشاره گردید، مواد خوراکی مورد استفاده در تغذیه دام دارای تنوع قابل توجهی هستند. با پیشرفت علم ژنتیک در تولید محصولات زراعی با بهره‌وری بالاتر و کیفیت بهتر جهت خوراک دام انواع واریته‌های مواد خوراکی بدست آمده‌اند که خود موجب تنوع بیشتر در منابع خوراکی دام می‌گردد. (می‌توانید به کتاب Genetic modulation of feedstuffs produced through biotechnology * by: Owens et.al.2005 مراجعه نمائید.)

افزایش شهرنشینی نیز یکی از دلایل نیاز به افزایش تولید دامپروری می‌باشد. در سال 1960 حدود 22% از جمعیت کشورهای توسعه‌یافته در مناطق شهری زندگی می‌کردند در سال 1980 این میزان به 30% افزایش یافت و در سال 2000 به دلیل افزایش جمعیت شهرنشین بخصوص در چین و سایر مناطق آسیا، این میزان به 44% بالغ گردیده است. در قرن بیستم جمعیت جهان از 5/1 میلیارد نفر به 6 میلیارد نفر افزایش یافته است و جمعیت شهرنشین از 200میلیون نفر به 3 میلیارد نفر افزایش پیدا کرده است.

با توجه به رشد فزایندة جمعیت جهان و همچنین نیاز به افزایش سطح تغذیه و بهبود کیفیت تغذیه انسان‌ها در کشور‌های جهان سوم نیاز جدی و بسیار زیادی به افزایش تولید پروتئین حیوانی و بنابراین نیاز به افزایش سرانه پرورش دام در کل جهان و در کشور ایران بشدت احساس می‌گردد. با عنایت به محدود بودن زمین‌های زراعی و منابع آبی در کشور، بخش دامپروری و تغذیه دام باید با ابداع روش‌های نوین در جهت بهبود کیفیت مواد خوراکی دام کوشش نماید. این امر نیز جز با شناخت دقیق ویژگی‌های خوراک‌های مورد استفاده در تغذیه دام امکان‌پذیر نیست.

با توجه به اینکه در آینده نه‌چندان دور کشور ما در زمره کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در خواهد آمد، بررسی خوراک‌های مورد استفاده در دامپروری نیز باید با توجه به ویژگی‌های اقتصادی و سیاسی جهانی صورت پذیرد و از این جهت نیز تنوع قابل‌توجهی متوجه بحث درس ما خواهد بود.


دانلود با لینک مستقیم


جزوه خوراک و خوراک دادن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد