ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پاورپوینت درباره نورور و تاریخچه نوروز

اختصاصی از ژیکو پاورپوینت درباره نورور و تاریخچه نوروز دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

نورور

15اسلاید

نوروز در افسانه‌ها:

بیشتر روایات اسطوره‌ای- افسانه‌ای ایران، دوره پیشدادی را زمان پیدایی نوروز و جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادی را بنیان گذار نوروز به شمار آورده‌اند. پیوند نوروز با جمشید، از سویی به کهن سال بودن نوروز، و از سوی دیگر به محبوبیت جمشید، اشاره دارد.

پیشینه‌ی تاریخی نوروز:

از پیشینه و خاستگاه تاریخی نوروز و آئین‌های آن، آگاهی دقیقی در دست نیست. بی تردید نوروز و جشن‌های نوروزی، آئینی کهنسال مربوط به پدیده نوگشتگی سال و دگرگونی طبیعت از حالتی به حالت دیگر در میان اقوام مختلف جهان و بومیان ایران، پیش از آمدن آریایی‌ها به این سرزمین بوده است.

در اوستا کتاب دینی زرتشتیان به نوروز و آئین‌های نوروزی اشاره‌ای نشده است. ولی در نوشته‌های پهلوی و مانوی از نوروز جشن اول سال نو بسیار سخن رفته است. در کتاب دینکود که دانشنامه دین مزدیسنی و به زبـان پهلوی و نوشته‌ای از

سده سوم هجری است از نوروز به عنوان جشن‌های کهن ایران یاد شده است.

نوروز در دوره هخامنشی:

شروع نوروز و برپایی آئین نورزی نزد هخامنشیان به سبب کاربرد گاه شمارهای چند گانه مورد اختلاف است. برخی از محققان نوروز را در آغاز پادشاهی داریوش در اول تابستان و بعضی در اواخر پادشاهی او در اول بهار دانسته‌اند. سنگ نگاره‌های تخت جمشید که نمایندگان اقوام و ملل سرزمینهای مختلف را در حال حمل هدایا نشان می‌دهد نمایانگر برگزاری چنین آئینی در جشن نورزی در دوره هخامنشی است.

نوروز در دوره اشکانی و ساسانی:

در زمان اشکانیان و ساسانیان نوروز را بنا به سنت‌های فرهنگی رایج در آغاز سال نو جشن می‌گرفتند. در دوره ساسانی نوروز را در چند (شش تا سی) روز جشن می‌گرفتند و نوروز را به «نوروز عامه» و «نوروز خاصه» تقسیم می‌کردند. نوروز عامه یا نوروز کوچک پنج روز بود که از اول فروردین شروع می شد و نوروز خاصه از شش فروردین یا خرداد «روز» بود که آن را جشن بزرگ نیز می‌نامیدند.
شاه، نوروز بزرگ
را برای خود و رازداران و همدمان خویش ویژگی می داد

 

 


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت درباره نورور و تاریخچه نوروز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد