ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درمورد تحلیل مواد درسی

اختصاصی از ژیکو تحقیق درمورد تحلیل مواد درسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

گام اول :اصول حاکم بر تعیین اهداف :

معیار اول:رعایت سطوح مختلف اهداف

درمورد رعایت سطوح مختلف اهداف با توجه به این که هر سطح از هدفها به اهداف سطح بالاتر از خود اتخاذ شده است.دردرس هدیه های آسمان این اصل به خوبی رعایت شده است واهداف رفتاری به جزیی وجزیی به کلی وکلی به غایی سلسله مراتب رعایت شده است.

دراین درس هدفهای جزیی ازتجزیه هدفهای کلی بدست می آیند ومراحل رسیدن به هدفهای کلی را مشخص می کند به همین دلیل نسبت به هدفهای کلی محدودتر ومشخص تر ونسبت به هدفهای رفتاری دارای جامعیت وشمول بیشتر هستند .مثلا در درس دانش آموزان با زندگی حضرت موسی (ع)آشنا شده ودرباره این موضوع با دوستانش گفتگو می کند.وداستانهایی از آن حضرت بیان میکند.این یک هدف جزیی ورفتاری که از دانش آموز سر می زند ودر هدف کلی با سیره پیامبران و صفت دانایی و توانایی با تعلیم وتربیت دینی ورشد معنوی وعمل صالح آشنا می شود.

معیار دوم:هدفهای برنامه درسی باید متناسب با نیازهای جامعه باشد

دردرس هدیه های آسمان هدفهای برنامه درسی با نیازهای جامعه در یک راستا قرار دارند چون جامعه ما جامعه اسلامی است وتربیت دینی به دنبال آن است که تحصیلات وشرایط مساعدی برای رشد وتفکر دینی در دانش آموزان فراهم کند کتاب هدیه های آسمان براساس اهداف جامعه اسلامی تدوین شده وبرای تدریس این درس به امکانات پیشرفته ای وجود ندارد و امکانات فیزیکی و فرهنگی در درس هدیه های آسمان به خوبی دیده می شود امکانات فیزیکی مانند (مکان مناسب . وسایل کمک آموزشی . تصاویر .عکس)و معلم خلاق هم در این موضوع بی تاثیر نیست وتاثیر فراوانی دارد .از نظرامکانات فرهنگی می توان دانش آموزان را با مساجد و کانون قران آشنا نمود و کودک در آینده یک مربی خوب برای خود وجامعه می باشد.

معیار سوم:اهداف کلی تغییر پذیرند.

اهداف کلی تغییر نمی کنند ولی هدفهای جزیی و رفتاری تغییر پذیرهستند.اهداف جزیی ورفتاری در مقایسه با اهداف کلی درقیاس کمتری قابل تغییر هستند.اهداف کلی این درس به خاطر این که ریشه آن قرآن ودیانت است هیچ قانونی نمی تواند آنها را تغییر دهد .دین ما مسلمانان اسلام می باشد .

مثال دیگری که در این موضوع می باشد که کتاب هدیه های آسمان به روش جدید تغییر کرد ودانش آموز محور شد ولی اهداف کلی آن تغییری نکرد.

معیار چهارم:هدفهای برنامه درسی باید با شرایط یادگیرندگان آنی وآتی باشد.

دانش آموز نیازهای آنی رانیازهای حال در نظر بگیرد در این درس نیازهای آنی یک پیش نیاز برای سطوح بالاتر باشند .مثتا دانش آموز در زندگی خود نظم وترتیب را رعایت کند (آنی )ودر آینده کودک یک فرد برنا مه ریز ومنتقد وقانونمند می شود .ومی توان مثال دیگری در این مورد ایراد کرد در درس هدیه های آسمان احترام به دیگران را یاد می گیرد که یک نیاز آنی است که

زمینه سازی است که در آینده احترام به حقوق دیگران راحفظ کند که یک نیاز آتی می باشد .می توان اشاره کرد که درس هدیه های آسمان هدف آنی وآتی را رعایت کرده است.

معیار پنجم:هدفهای برنامه درسی باید به صورت جامع باشد

هدفهای برنامه درسی باید به صورت جامع باشند که در این درس هدف فوق به خوبی رعایت شده است .چون این کتاب جنبه های اجتماعی.فرهنگی.شناختی رادر بر می گیرد .بررسی هایی که در این کتاب انجام شد تمام این جنبه ها در موضوعات خود گنجانیده شده اندمی توان مثال زد که دانش آموزان با احکام اسلام و اعیاد و مراسمات مذهبی (عید مبعث .عید قربان )آشنا می شود .(جنبه شناختی )

دانش آموز علاقمندی خود را به اعمه اطهار وپیامبران نشان می دهد (عاطفی)

و وضو گرفتن وتیمم را توسط دانش آموزان را جنبه روانی حرکتی دانست .

پس می توان نتیجه گرفت که این جنبه ها بعد دینی وجامع نگر هستند و به خوبی رعایت شده است.

معیار ششم :در تدوین اهداف باید به تفاوتهای فردی توجه شود

در بررسی کتاب مشاهده گردید که مطالب و موضوعات این درس به ترتیب از ساده به متوسط ومشکل طراحی و تدوین شده است پس هدف فوق به خوبی رعایت شده است .

درس هدیه های آسمان این قابلیت را دارد که هر کس با توجه به توانایی خود از آن بهره می گیرد ومی توان مثال زد که دانش آموزضعیف شرایط سلام کردن را می داند وموضوع معاد برای دانش آموز متوسط و رو بالا می باشد . ودر کتاب کار تمرینات با توجه به توانایی فردی طراحی شده است این تمرینات از ساده به مشکل برای دانش آموزان مشاهده می شود (مثلا در کتاب کار کدام تصویر خوب و کدام تصویر ناپسند است ) این درس به تفاوتهای فردی توجه داشته است .

معیار هفتم:در تعیین اهداف باید به ساختار دانش توجه داشت

این اهداف با ساختار جامعه همخوان است وبه خوبی دراین کتاب رعایت شده است .

ساختار دانش ونظر متخصصان در این مسائل دینی انتزاعی هستند.با توجه به این که کودک درسن عملیات عینی قرار دارد .وبرای تشریح این مسائل از مسائل عینی مانند (کوه.طبعیت )استفاده کرد .

ونشان دهنده این است که اعما ل نظرمتخصصان در این درس ساختار دانش بر اساس قران و روابط اسلامی گرفته شده ونظر متخصصان در آن لحاظ شده است .درس هدیه های آسمان یک علم انسانی ودینی وریشه آن قرآن ودیانت وبا ساختار جامعه همسو می باشد .

دانش آموز در این درس اول با موضوع توحید وبعد نبوت و در ادامه در مورد امامت صحبت می کند که این فصول بر اساس اصول دین طراحی شده است

معیار هشتم:هدفهای برنامه درسی در سه حیطه ی عاطفی ،روانی حرکتی ،شناختی تعیین می گردد.

هدفهای برنامه درسی در سه حیطه عاطفیِ،روانی ،شناختی قرار دارد وبه خوبی رعایت شده است.

در درس هدیه های آسمان این حیطه ها به خوبی رعایت شده است .

احساس علاقه ومحبت نسبت به خداوند که دانش آموزبه آن علاقه مند میشود (حیطه عاطفی )

دانش آموز با مهربانی خدا از طریق آگاهی از نعمت های بی نیاز او وشکر کردن آنها توسط دانش آموز صورت می گیرد (حیطه شناختی )

آشنایی دانش آموز با وضو گرفتن و آماده شدن برای نماز خواندن را می توان (حسی حرکتی )دانست.

معیار نهم :کلیت تا حد رفتاری تحلیل شده است.

در درس هدیه آسمان اهداف کلی به اهداف رفتاری تجزیه و تحلیل شده اند

یعنی وقتی در مورد یک موضوع صحبت می کنیم باید آن موضوع را بررسی کنیم تا به جز آن برسیم که تحلیل شده باشد .هدفهای رفتاری که از دانش آموزسر می زند .باید سه حیطه عاطفی ،شناختی ،روانی حرکتی رادر خود بگنجاند .مثلا در حیطه عاطفی ،دانش آموزبه نماز علاقه پیدا می کند در حیطه شناختی بازندگی امامان آشنا می شود ودر حیطه روانی حرکتی با روش تیمم آشنا میشود .

یعنی تمام موضوعات این درس از پایین به بالا تجزیه و تحلیل شده است .

گام دوم:تحلیل محتوا

تناسب محتوا با هدفها


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد تحلیل مواد درسی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد