ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد اجزای سیستم ماهواره ای مخابرات

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد اجزای سیستم ماهواره ای مخابرات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 20

 

ماهواره

لغت ماهواره طبق تعریف ، به سفینه أی گفته می شود که در مداری به دور یک سیاره (معمولاً زمین) در حال گردش باشد.

بخشی از تحقیقات و پژوهشهای علمی ـ تخصصی که در آزمایشگاههای مستقر در فضا انجام می شود ، هرگز نمی توانست روی کرة زمین جنبة عملی به خود گیرد.

ماهواره ها که در فضا و مدارهای مختلفی مستقر و به دور زمین در حال گردشند ، می توانند اطلاعات با ارزشی در اختیار انسان قرار دهند که منجر به تحولات شگرفی در زمینه های گوناگون شود . ماهواره های کشف منابع زمینی ، هواشناسی ، مخابراتی ، پژوهشی و نظامی از این نوعند.

اجزای سیستم ماهواره أی مخابرات

سیستم ماهواره های مخابرات مجموعه أی است از ایستگاههای فضایی و ایستگاههای زمینی به منظور ایجاد ارتباطات رادیویی . بخشی از این سیستم ماهواره أی می توانند تنها از یک ماهواره و ایستگاههای زمینی مربوطه تشکیل شود. این مجموعه ، یک «شبکه ماهواره أی» نامیده می شود.

ایستگاه فضایی

ایستگاه فضایی شبکة ماهواره أی مخابرات ، از ماهواره (بخشی اصلی شبکه ) و دستگاههای جانبی تشکیل شده است .

ساختمان ماهواره

ماهواره از دو بخش تجهیزات مخابراتی و غیر مخابراتی تشکیل شده است. زیر سیستمهای مخابراتی ، آنتنها و تکرار کننده ها هستند. در بخش مخابراتی ، دستگاهی وجود دارد که وظیفة تکرار کننده های رلة رادیویی را انجام می دهد و «ترانسپاندر» نام دارد. ترانسپاندرها سیگنالهای فرستاده شده از زمین را دریافت و پس از تقویت و تغییر فرکانس ، آنها را به زمین می فرستند .

آنتنهای مربوط به این ترانسپاندرها ، طوری طراحی شده اند که فقط قسمتهایی از سطح طمین را که درون شبکة ماهواره أی قرار دارند ، پوشش می دهد.

یک ماهواره معمولاً آنتنی همه جهته دارد که برای دریافت سیگنالهای فرمان صادره از زمین به کار می رود ، زیرا آنتنهای دیگر ماهوره احتمال دارد به سوی زمین نباشند. آنتن همه جهته همچنین برای کنترل سیستمهای فرعی در زمان پرتاب ماهواره و تعیین موقعیت آن به کار می رود.

بخش غیر مخابراتی ماهواره که در واقع قسمت پشتیبانی فنی آن است ، شامل سیستم کنترل حرارتی ، سیستم کنترل موقعیت و مدار ، ساختمان مکانیکی ، سیستم منبع تغذیه و موتور اوج است.

سیستم کنترل حرارتی ماهواره

این سیستم باید درجه حرارت دستگاهها و تجهیزات درون ماهواره را در حد متعادل و متعارف حفظ کند.

سیستم کنترل موقعیت و مدار

کنترل موقعیت ماهواره آن است که جهت تابش پرتو فرکانسهای رادیویی آنتن را برای منطقة مورد نظر در روی زمین ثابت نگه می دارد.

ساختمان مکانیکی

ساختمان ماهواره باید به گونه أی طراحی شده باشد که بتواند نیروهایی را که بر اثر فشارهای دینامیکی در هنگام روشن شدن موتور و پرتاب وارد می شود ، تحمل کند. بدنة ماهواره معمولاً از آلیاژ آلومینیوم سبک ساخته می شود که شامل سلولهای خورشیدی و منعکس کننده های آنتن نیز هست. این قسمت از ترکیب موادی مانند فیبر کربن که دارای استحکام و ثبات ساختمانی خاصی است ، ساخته می شود.

سیستم منبع تغذیه

منبع اصلی تغذیه معمولاً سلولهای خورشیدی هستند. انرژی خورشیدی جذب شده برای شارژکردن باتریهای ذخیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این باتریها از نوع نیکل ، کادمیم هستند.

موتور اوج

نقش موتور اوج ایجاد مدار دایره أی شکل و جلوگیری از انحرافات مداری ماهواره است. بعضی مواقع با استفاده از موتور اوج ، ماهواره ها را در مدار ثابت مستقر می کنند.

ایستگاههای زمینی

ایستگاههای زمینی سیستمهای ماهواره أی مخابرات بر اساس نوع استفاده از آنها عبارت اند: ایستگاههای ثابت ، ایستگاههای سیار ، ایستگاههای زمینی ماهواره معمولاُ از چند قسمت تشکیل شده اند : آنتن ، فرستنده ، گیرنده ، سیستمهای کنترل بر قراری ارتباط و منابع تغذیه مورد لزوم ایستگاه . هر یک از اجزای فوق شامل قسمتهای مختلفی اند که متناسب با نوع ایستگاه زمینی ، حجم و تجهیزات آنها متفاوت خواهد بود.

آنتن ایستگاههای زمینی

بطور کلی آنتن فرستنده ، انرژی الکتریکی حاصل از یک منبع را در فضا به صورت امواج الکترومغناطیسی پخش می کند. سپس آنتن گیرنده این امواج را می گیرد و به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . در هر سیستم مخابرات رادیویی ، آنتن نقش حساس و مهمی دارد ، زیرا با انتخاب آنتنهای مناسب و نصب و تنظیم صحیح آنها می توان تا حد زیادی بازدهی سیستم را بالا برد.

ایستگاههای زمینی دارای دو نوع آنتن فرستنده و گیرنده به صورت بشقابی در اندازه های مختلف هستند. این آنتنها اطلاعات را به صورت امواج رادیویی به فضا می فرستند یا از فضا دریافت می


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد اجزای سیستم ماهواره ای مخابرات
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد