ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور


دانلود مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور

 

مشخصات این فایل
عنوان: وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 26

این مقاله درمورد وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور می خوانید :

پیشنهاد و طرح برای مدارس ایران
آموزش موسیقی ، فوائد و ضرورت های آن و جایگاه آن در بخش آموزش رسمی، مستلزم اقدامات ، تدوین برنامه های کارشناسانه و اعمال آنها به صورت تجربه و آزمون خطا به همراه ثبت و ضبط نتایج است. چنانچه شاید به این ترتیب بتوان روش کار آمدی را استخراج نمود و جهت تعلیم موسیقی به کاربست و اهداف حاصل از این کار را احیاء نمود. ولی آنچه که طرح و بحث در خصوص آن الزامی‌است، لزوم وجود موسیقی است .‌آموزش موسیقی باید وجود داشته باشد. نظام آموزش و پرورش در خصوص آموزش موسیقی در مدارس به عنوان یک رشته خاص هنری، نیازمند تغییر و تحول جدی، اساسی و بنیادین است. هر چه این تغییر و تحول به تعویق انداخته شود و نتایج ان نادیده انگاشته شود، ضرر فرهنگی بیشتری در آینده، گریبانگیر جامعه ایران خواهد شد. طرح پیشنهادی نیز بر همین اساس با تکیه بر آموزش در مدارس دبستانی و پیش دبستانی در نظر گرفته شده و این امر به چند دلیل صورت گرفته که عبارتند از :
1-    جایگاه موسیقی در مدارس ابتدایی و مراکز آموزش پیش دبستانی ، خالی به نظر می‌رسد.
2-    کودکان در این سنین ( پیش دبستانی) توانایی یادگیری فراوانی را داراهستند و یادگیری مفاهیم موسیقیایی در این سنین عمیق و دائمی‌خواهد بود.
3-    توانایی ذهنی کودکان در این سنین ، با آموزش موسیقی، افزایش خواهد یافت.
4-    به دلیل وجود کلاس های آزاد برای نوجوانان و کودکانی با سنین بالاتر از مقطع دبستان ، به نظر می‌رسد که نظام آموزش و پرورش دولتی ، بهترین نظام برای آموزش کودکان پیش از دبستان و دبستانی به شمار می‌رود.
در واقع با پژوهش و تحقیق در تجربیات کشورهای موفق و نظرات اندیشمندان و محققان هنر موسیقی ترسیم شمایی از یک طرح ابتدایی برای اجرای برنامه آموزش موسیقی درمدارس کشور، قابل اجرا خواهد بود.

با توجه به پیشینه غنی فرهنگی و پربار در زمینه شعر ، ترانه و موسیقی اعتلای سطح هنری دانش آموزان ، امری محال به نظر نمی‌رسد ، بی شک با برنامه ریزی دلسوزانه و خواستاررشد روز افزون در زمینه سواد موسیقیایی ، این امر امکان است، چنانچه :
1-    آموزش و پرورش در برنامه ریزی برای ساعات هنر دانش آموزان باید زمانی را برای آموزش و پرورش موسیقی در نظر گیرد و این آموزش ، به عنوان برنامه ای خارج از چهار چوب برنامه های اصلی دانش آموزان تلقی نگردد و در نظام آموزشی جایگاهی واضح و مشخص برای آن در نظر گرفته شود، تنها در این صورت است که مربیان و دانش آموزان خواهند توانست با این هنر، به صورت جدی برخورد داشته باشند.
2-    با تاسیس انجمن و خانه موسیقی ، آموزش و پرورش و سیاست گذاران آن، خواهند توانست از یاری اندیشمندان وموسیقیدانان ایران بهره مند شده ، برنامه ایی هدفمند را برای نونهالان این مرزو بوم تدارک ببینند.
3-    این برنامه ها و اهداف می‌تواند، از موسیقی محلی و سنتی ایران الهام گیرد چنانچه می‌توان در سالهای اولیه تحصیل، کودکان را با ترانه های محلی و نواهای دیرینه این مرزو بوم که به کمک موسیقیدانان ایرانی ، متناسب با سن و توان کودکان ساده شده اند، آشنا نمود و از ابزار خدادادی چون « حنجره،برای خواندن » و «بدن برای درک ریتم » نیز در اجرای آنان ، بهره گرفت.
4-    در سنین بالاتر ، در صورت محقق شدن برنامه زمانی مختص آموزش موسیقی ، می‌توان با اجرای جمعی سرودهای و آوازها ، تجربه و‌ آمادگی را برای درک و فهم موسیقی افزایش داد. ادامه  این برنامه به طور مستمر و در طول آموزش رسمی‌کودکان، و در کلاس های بالاتر، به تدریج دانش آموزان را با ریتم، ملودی، فرم، … موسیقی آشنا ساخته و زمینه را برای درک آنها فراهم می‌آورد.
5-    می‌توان به عنوان طرحی آزمایشی و در حدود مشخص ، سازهای ابتدایی و ساده را که برای آموزش موسیقی به کودکان در نظر گرفته شده است ، در اختیار آموزش و پرورش قرارداد و زمینه اجرای جمعی نواهای آموخته شده را در دوره های مختلف و بالاتر ( سنین راهنمایی) با ممارست در آموزش اصولی موسیقی به وجود آورد.
6-    یقینا مشکلاتی از قبیل کمبود بودجه، نبود امکانات ، کمبود نیروی متخصص کار آمد و… مطرح خواهد بود، اما می‌توان از یک مدرسه آغاز نمود و با افزایش تجربة  حاصل از آن ، اندک اندک برنامه را در صورت موفقیت ،به مدارس دیگر تعمیم داد.
7-    حنجره انسان نعمت خدادادی است و در اختیار همه . حتی با آموزش صرفا شنیداری ( و با خواندن) می‌توان تربیت موسیقایی را در کودکان آغاز نمود. مهمترین مسئله این است که با این امر، برخوردی جدی توسط آموزش و پرورش صورت پذیرد و برنامه ریزی خاصی برای آن در نظر گرفته شود.
شاید بخشی از این پیشنهاد ها قابلیت اینکه در برنامه کاری آموزش و پرورش قرار گیرد را دارا باشدچنانکه بتوان اندک اندک و با مشخص کردن اصول و چهار چوب ها ، امکانات و توانایی ها و بر طرف کردن موانع ، درنهایت با پرورش و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به شیوه های صحیح و علمی‌،  شاهد اعتلای هنر موسیقی در کشور و فرهنگ شنیداری این مرزو بوم بود.
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور

سر آغاز
شیوه های آموزش موسیقی پس از انقلاب
3- کتب آموزش هنر مدارس
هنرستان های وزارت ارشاد:
مدرسه تطبیقی بین المللی پسران
پیشنهاد و طرح برای مدارس ایران
حاصل سخن

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد