ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق ناخن ها

اختصاصی از ژیکو دانلود تحقیق ناخن ها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق ناخن ها


دانلود تحقیق ناخن ها

پیشگفتار
ناخن ها جزو اجزای حیاتی بدن به حساب نمی آیند اما نوک انگشتان را از آسیب مصون نگاه می دارند و در برداشتن اشیاء نیز به کمک ما می آیند. بدون ناخن به سختی می توانیم بدنمان را بخارانیم و یا گره ای را باز کنیم. شکل و حالت ناخن بیانگر سلامت عمومی بدن است زیرا بیماری ها رشد ناخن ها را کند کرده و در مواردی رنگ آنها را نیز تغییر می دهند و گاهی لکه های سفیدی نیز بر روی ناخن بوجود می آورند.
ناخن در لایه های عمیق انگشتان دست و پا ریشه دارد. سلولهای اپیدرم زیر ریشه ناخن به طرف سطح پوست حرکت می کنند و در همین حال بر تعدادشان افزوده می شود و آنهایی که به ریشه ناخن نزدیک تر هستند ، پهن می شوند و به همدیگر می چسبند. هر سلول به صفحه نازکی تبدیل شده و تجمع این صفحات بر روی هم ، ناخن را تشکیل می دهد.
پوستی که در زیر ناخن موجود است ، « ماتریکس » نامیده می شود. رنگ صورتی سطح ناخن به دلیل وجود شبکه ای از رگ های ظریف خون است. هاله سفید پایین ناخن « لانولا » نام دارد. ناخن های دست در حدود سه تا چهار برابر سریعتر از ناخن های پا رشد می کنند و رشد آنها در تابستان بیشتر از زمستان است. اگر ناخن کنده شود مجدداً رشد می کند البته اگر ماتریکس آسیب جدی ندیده باشد.
ساختمان و عملکرد ناخن
 
ناخن دریچه ای شفاف به بستر عروقی خودمی باشد و در حاشیه طرفی بوسیله چین-های نرم طرفی ناخن نگهداری می شود . در ناحیه قدامی ، یک چین پوستی نرم به قسمت بالای ناخن چسبیده است که بنام چین ابتدایی ناخن نامیده می شود . صفحه ناخن (nail plate ) ، ساختمانی سفت دارد که در تمام عمر رشد آن ادامه دارد . چین های طرفی ناخن ، ساختمانی از جنس پوست دارند که لبه های طرفی ناخن را تشکیل میدهند. ناخن دارای لایه زایگری است بنام ماتریکس که عامل تولید مثل سلولی و رشد ناخن می باشد . در روی قسمت ابتدایی صفحه ناخن ناحیه سفیدی دیده می شود بنام ماهک یا لانولا که این ناحیه در ناخن شست دست و پا مشخص تر است . بستر ناخن nail bed) ) نیز بستری عروقی است که صفحه ناخن بر روی آن قرار می گیرد.
    فیزیولوژی رشد ناخن
بیشتر مطالعات در ناخن انگشتان دست انجام شده است .رشد آن بین ۹/۱ – ۴/۴ میلیمتر در ماه متغیر است .مقدار متوسط رشد نیز ۳ میلیمتر در ماه یا ۱/۰ میلیمتر در روز است . ناخن های انگشتان پا در حدود ۱ میلیمتر در ماه رشد می کنند .مطالعات مختلف نشان داده است که فصول مختلف و بیماریهای خفیف اثر ناچیزی در رشد ناخن دارند . قد یا وزن فرد روی رشد ناخن تأثیری ندارند . جنس تأثیر اندکی بعد از بلوغ بر روی رشد ناخن دارد . مردان دارای رشد ناخنی بیشتری تا ۱۹ سالگی هستند . این تفاوت از این سن کاهش یافته ولی تا ۶۹ سالگی رشد ناخن در مردان اندکی بیشتر است . از این سن به بعد ، رشد ناخن هر دو جنس یکسان می شود . حاملگی باعث افزایش سرعت رشد و سوء تغذیه باعث کاهش آن می شود . بعضی از بیماریهای شدید نیز باعث اختلال در رشد یا ایجاد ناخن می شوند.
اختلال رشد می تواند در موارد شدید مثل اوریون و بیماری تیفوید دیده شود که خودش را بصورت یک فرورفتگی یا برجستگی عرضی بر روی ناخن نشان می دهد .
    ترکیب شیمیایی ناخن
پروتئین عمده ناخن کراتین است .
چربی عمده ناخن نیزکلسترول می باشد و حدود ۱/۰ تا ۱ درصد آن را تشکیل می دهد . مقدار آب آن کمتر از پوست بوده و حدود % ۱۲ – ۷ می باشد .
    محرک های شیمیایی ناخن
ناخنها در اثر غوطه وری طولانی در آب و یا مقادیر زیادی از قلیا یا مواد پاک کننده قوی ، دچار نرمی و تخریب تدریجی می شوند . حلال های آلی و روغن موتور نیز باعث نرم شدگی صفحه ناخن می شود . روغن های معدنی باعث اونیکولیز ( جداشدن ناخن از بستر ) و ضخامت زیر ناخن می گردند .
    عفونت های باکتریایی
عفونت های کنار ناخن ( پارونیکیا ) بوسیله عوامل میکروبی متعدد ایجاد می شود . افراد شاغل در آشپزخانه . باغبانها و کشاورزان و نوازندگان پیانو مستعد ابتلا به این حالت هستند . این حالت به شکل حاد در قصابها دیده می شود .
    صدمات ناشی از مانیکور
ناخنها بهتر است با صابون و برس تمیز شوند . مانیکور شدید و عقب زدن کوتیکول ناخن و نظافت کنار ناخن با وسایل آلوده ، ممکن است باعث عفونت حاد یا مزمن انساج کنار ناخن شوند .

 

شامل 38 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق ناخن ها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد