ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله اقلیم و نقش آن در فرسایش خاک

اختصاصی از ژیکو مقاله اقلیم و نقش آن در فرسایش خاک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله اقلیم و نقش آن در فرسایش خاک


مقاله اقلیم و نقش آن در فرسایش خاک

دانلود مقاله اقلیم و نقش آن در فرسایش خاک 31 ص با فرمت WORD 

 

 

 

 

 

مقدمه:

«فرسایش خاک و کویری شدن از جمله فرایندهایی هستند که منابع آب و خاک کشور ما را بصورت مستقیم و غیرمستقیم شدیداً تهدید می کند. هرچند این دو، پدیده های طبیعی بوده و جلوگیری از آنها امکان پذیر نمی باشد ولی کاهش سرعت یا شدّت آنها امری است ممکن.» (1)

«فرسایش خاک در عرصه ها اگرچه هنوز به یک بحران ملّی متوقف کنندة روند توسعه تبدیل نشده است اما یک روند دائمی و فزاینده دارد و می تواند حقیقتاً به یک بحران ملّی تبدیل شود. اگرچه حفظ هر یک از منابع پایه از جمله خاک در جای خود یک مسألة اساسی و مهم است و ممکن است شدّت فرسایش در یک حوزه یا منطقه به گونه ای باشد که صرف هزینه های گزاف ملّی بدون آنکه هیچ تولید یا بهره برداری جانبی فوری یا دراز مدّت الزامی می باشد یا آنچه امروز مثلاً در مورد حفظ آب یا مهار و کنترل سیلابها در حوزه های میانی یا پایین است در قالب طرحهای دیگر انجام می شود، از جمله آبخوانداری که خود یک الگوی توسعه پایدارآبخیزداری در حوزة میانی است.» (2)

«جلوگیری از فرسایش خاک که در واقع معنی آن کاهش میزان تلفات خاک است، به حدّی که سرعت فرسایش تقریباً برابر سرعت طبیعی لفات خاک گردد. بستگی به انتخاب استراتژیهای مناسب در حفاظت خاک دارد. این امر مستلزم شناخت تمامی فرایندهای فرسایش است. این عوامل عبارتند از: بارندگی،رواناب،باد،خاک،شیب و … . در شکل 1-1 این عوامل به سه گروه تقسیم شده اند: گروه انرژی، گروه مقاومت و گروه حفاظت خاک.

میزان فرسایش معمولاً بر حسب جرم یا حجم خاک در هر واحد سطح در واحد زمان توصیف می شود. مثلاً کیلوگرم در هکتار در سال. در بررسی میزان فرسایش درشرایط طبیعی، یانگ (YOUNG 1969 ) مقدار آنرا در مناطقی که شیب متوسط دارند 0.0045 کیلوگرم در مترمربع در سال و در مناطقی که شیب تند دارند 0.045 کیلوگرم در متر مربع در سال ذکر کرده است.اثر فرسایش تنها به مناطقی که خاک سطحی آن توسط باد وآب از بین رفته و سنگ مادر یا خاک زیر در معرض دید قرار گرفته است و سطح زمین توسط آب بریدگی ها چاک چاک شده است مربوط نمی شود، بلکه مناطق پایین باد و کف درّهها را که در آن سطح زمین پوشیده از نهشته های شن و ماسه بوده و کانالها و نهرها از رسوب پر شده اند نیز در بر می گیرد.

شدّت فرسایش د رزمان و مکانهای مختلف متفاوت است. رسوباتی که در نتیجة یک واقعة آب و هوایی معین ایجاد می شود به شرایط توپوگرافی، نوع خاک و نحوة استفاده از زمین بستگی دارد و این امر موجب تغییرات موضعی فرسایش می شود. به لحاظ نظری، میزان تلفات خاک نسبت به سرعت تشکیل خاک مقایسه می شود. اگر خصوصیات خاک مانند: بافت، عمق و حاصلخیزی آن در طول زمان ثابت بماند در این صورت فرض می شود سرعت فرسایش با سرعت تشکیل خاک برابر است. هر تغییر کوچکی در پوشش گیاهی می تواند فرسایش قابل توجهی را بدنبال داشته باشد.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله اقلیم و نقش آن در فرسایش خاک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد