ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد برج العرب 8 ص

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد برج العرب 8 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

 

برج العرب همانند برج ایفل ، مجسمه آزادی ، مجسمه ابو الهول و پل لندن ، با گونه ای تندیس پردازی مدرن در میان بناهای شگرف عجایب مدرن جهان خود نمایی میکند. امروزه این برج در سراسر جهان شناخته شده است و هیچ یک از ویژگی های آن را نمی توان نادیده گرفت. اولین ویژگی قابل توجه شباهت این عمارت به کشتی بادبانی است.

هدف از ساخت این هتل بر روی جزیره ای مصنوعی در فاصله 280 متری ساحل خلیج فارس و ایجاد راه ارتباطی از این جزیره به کناره دریا ، فراهم ساختن مکانی دنج برای میهمانان است.

برج العرب بخشی از مرکز تفریحی ساحلی جمیر است که توسط معمار اسکاتلندی به نام جاناتان اسپیرز طراحی شد. او این مجتمع را به سفارش مالک آن – شیخ محمد - ساخت.

 

/

 

در این مجتمع رستوران ها ، باغها ، استخر ها و بناهایی وجود دارد که یکی از آنها در تمام سطوح منحنی شکل است و به همین دلیل آن را موج نام نهاده اند. بی گمان برج العرب به نماد چهره شهر دبی تبدیل شده است: شهری با آمیزه ای از آسمانخراشهای خارق العاده که تصویری از دریا ( بادبان ها و موج ها ) و نمونه ای از مرکز تجارت جهانی نیویورک (برج های دوقلو امارات ) را در ذهن تداعی می کند.

ساخت این هتل منحصر به فرد در سال 1994 آغاز شد و بی درنگ به معیاری برای تکنولوژی های مدرن شناخته شده تبدیل گشت . پایه های این آسمانخراش ، در عمق 40 متری بستر دریا کار گذاشته شد و ساخت بادبان آن ، مستلزم ساخت اسکلتی فولادی متشکل از سه پایه بزرگ بود که بر روی محور های عمودی پلانی مثلث شکل قرار داشتند.

 

/

 

 از این پایه ها دو پایه همانند قوس منحنی شکل اند تا پایه مستقیم سوم در بالای برج تلاقی یابند. این سه پایه بوسیله خرپاهایی افقی به هم متصل می شوند که آنها را شاهتیرهای مشبک موربی تقویت می کند.

 

/

 

پشت این سازه از دیواره ی دوجداره ای با پوشش تفلون ساخته شده است که از این آسمانخراش در برابر گرما و نور شدید بیابان محافظت می کند.

این دیواره به دلیل شکل نوک تیزش ، با سازه و نوک برج فاصله دارد. قبل از رسیدن به بالای برج ، نماهای بیرونی ، شکلی فوق مدرن به این بنا داده اند ، آسمانخراشی که نماد پیشرفت و تجدد این کشور است.

بی تردید، در بنای بسیاری از آسمانخراشهایی که در آینده ساخته می شوند، از ساختاری مشابه این هتل استفاده خواهد شد.

در بالای برج فضایی خالی وجود دارد که در آن ، سه پایه با یکدیگر و با یک آنتن تلاقی می یابند. همچنین فضای مدوری برای فرود هلی کوپتر در فاصله کمی از این سازه ،

 

/

 

و نیز رستوران معلقی در ارتفاع 200 متری سطح دریا در آن وجود داردکه بوسیله آسانسوری با دید پانورامیک ( چشم اندازی وسیع) سریعی در نمای بیرونی این آسمانخراش ، قابل دسترسی است . این رستوران، چشم انداز شگرفی را بر فراز خلیج فارس و شهر دبی نمایان می سازد.

این هتل به دلیل فرم منحصر به فرد و سازه سفید رنگ و خیره کننده اش در روز ، از دور قابل رؤیت است.

 

/


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد برج العرب 8 ص

دانلود مقاله کامل درباره پروین اعتصامی 17 ص

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله کامل درباره پروین اعتصامی 17 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

پروین اعتصامی

تولد

« پروین اعتصامی در 25 اسفند 1285 شمسی در تبریز از مادری آذربایجانی وپدری در اصل آشتیانی به دنیا آمد »

« گفته اند از روزی که به زندگی چشم گشود دنیا را شناخت طفلی که یک شبه رهی صد ساله پیمود »

« خانم رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی از شاعران بسیار نامی معاصر است. وی در روز 25 اسفند 1285 خورشیدی در تبریز بدنیا آمد.»

پدر پروین

« یکی از نویسندگان و دانشمندان ایران میرزا یوسف خان اعتصام الملک است . پدر بزرگ پروین میرزا ابراهیم خان آشتیانی به عنوان پیشکاری مالیه آذربایجان زادگاه خود را ترک گفت : و سالها در تبریز سکونت گزید . در سال 1253 شمسی در شهر مذکور یوسف اعتصامی به وجود آمد و تحصیلاتش را در مکاتب و مدارس آن شهر پایان داد . در زبان ترکی ( آذربایجان و اسلامبولی ) دبیری بی حرف شده است . فرانسه را نزد معلمین فرانسوی یاد گرفته و درین زبان بدون مبالغه مترجمی توانا و دانا است . به گفته علامه دهخدا در لسان و ادب عرب بالخصوص یکی از ائمه و ارکان بشمار است چنان که در احاطه و معرفت به لغات عرب در ایران بی همال و در مصر و عراق و شام معاصر کم نظیر است . فارسی را به حد اعلا عالمانه می دانسته است و خطوط چهارگانه معمول در نوشته های ایرانی را با زیبایی و مهارتی شگرف نقاشی می نموده است . اولین مطبعه حروفی را او در تبریز بنا نهاد . در تهران دارالتالیف وزارت فرهنگ را عهده دار بود و مدتی هم ریاست کتابخانه سلطنی را برعده داشت . در دوره دوم مجلس ایران به وکالت مجلس شورای ملی انتخاب شد . ریاست کتابخانه مجلس و عضویت کمیسیون فرهنگ را تا آخر عمر حفظ کرد . در تبریز با دختر خانمی از خانواده ای محترم و قدیمی آن شهر ازدواج کرد و پروین محصول گرانبهای این پیوند حاصلخیز و با حرمت است . اعتصام الملک در 1316 در تهران بدرود حیات گفت »

مادر پروین

« از خاندان فتوحی تبریزی است خانمی مدیر ، صبور ، خانه دار و عفیف است . یک دختر و سه پسر بوجود آورده است و به همان اندازه که مرحوم اعتصام الملک جوهر و قریحه دردانه دخترش را تمیز می دهد و میدان و ابزار تولید کارگاه ضمیر و دانش پروین را هموار و فراهم می سازد . خانم مادر او هم پروراندن احساسات لطیف و شاعرانه دختر را با توجه به حال و کار او مد نظر قرار داده است . »

کودکی و نوجوانی پروین

« پروین اعتصامی در 25 اسفند 1285شمسی در تبریز از مادری آذربایجانی و پدری در اصل آشتیانی به دنیا آمد . به سال 1291 پدرش اعتصام الملک دل از تبریز بر کند و خانواده را به طرف تهران حرکت داد . بدین ترتیب از پنج سالگی در تهران اقامت گزید و از آنجا فقط برای چند مسافرت کوتاه در داخل و خارج کشور ایران از خدمت پدر خارج شد . تحصیلات ابتدایی را در یکی از مدارس تهران انجام داد . دستور زبان فارسی و قواعد ادب عرب را نزد پدر آموخت . از سن شش سالگی در محفل ادبی پدرش که با حضور دانشمندانی چون بهار تقوی ، بهار ، افسر و بسیاری از کبار دیگر تشکیل می یافت ، حاضر بود استعداد شگرف شاعرانه اش از همان دوران خودنمائی و بروز کرد . در سن هشت سالگی شعری به سبک انوری سرود که تقوی از آن با اعجاب در شرحی بر دیوان پروین سخن رانده است ))

« در یازده سالگی فردوسی ، نظامی / مولانا جلال الدین / ناصر خسرو ، منوچهری ، انوری و فرخی را می شناخته و درباره آنان اظهار عقیده می کرده و گاهی نظریاتی صائب می داده است »

خاطرات کودکی پروین

«چند بار از پدرم و دیگر بزرگتر ها شنیده بودم که می گفتند : بهار مرد بزرگی است راستی راستی هم خیلی بزرگ بود من وقتی جلوش می ایستادم به نظر می رسید که یک نهال کوچک جلو یک سرو بلند ایستاده است ـ سایه اش از خودش هم بلند تر بود ـ می گفتند بهار آدمی مهمی است هم نماینده مجلس است و هم شاعری بزرگ که شعر های خیلی خوبی می گوید خیلی دلم می خواست من هم مثل او شوم قدم مثل او بلند بشود و مثل او شعرهای خوبی بگویم ولی اصلاٌ دوست نداشتم و دلم نمی خواست که مثل او نماینده مجلس شودم راستش اصلاٌ نمی دانستم مجلس چیست که نماینده مجلس را بفهمم بهار دو سه بار بهم گفته بود : پروین وقتی که تو بزرگتر بشوی شاعره بزرگی خواهی شد »


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره پروین اعتصامی 17 ص

دانلود مقاله کامل درباره ادبیات داستانی معاصر 15 ص

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله کامل درباره ادبیات داستانی معاصر 15 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

بسم الله الرحمن الرحیم

فصل دوّم

ادبیات داستانی معاصر

تهیه کنندگان:

سید حامد حسینی فدکی

احمد خسروی

دبیر راهنما:

جناب آقای دانش پژوه

پائیز85

فهرست

ادبیات داستانی معاصر ................................................................................1

درس پنجم....................................................................................................6

محمّد علی جمالزاده.....................................................................................7

معنی کلمات................................................................................................8

خودآزمایی................................................................................................11

بیاموزیم...................................................................................................... 12

منابع و مأخذ..............................................................................................13

الف

ادبیات داستانی معاصر

آثاری که در زمینه ی بررسی تاریخی ادبیات داستانی ایران منتشر شده بسیار اندک است . اغلب این آثار

جامع نیستند . در آن ها ترتیب زمانی معینی دنبال نمی شود و داستان ها بدون در نظر گرفتن ارتباط های بینامتنی شان به یکدیگر ، و نویسندگان هم جدا از شرایط اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و روان شناسی اجتماعی زمانه

خویش مورد بررسی قرار می گیرند . از این رو نقد و تفسیر ها به نوعی تک نگاری از چند چهره ی معروف و.

تثبیت شده ، آن هم منفک از محیط رشد نویسنده ، تبدیل می شوند

اگر هم سیر تحولی مراحل ادبی در نظر گرفته شود ، دوره ای کوتاه ، بی سایه روشن های گونا گونش و بی ارتباط با دوره های قبل و بعد ، بررسی می شود . به علاوه ، فصل هایی از تاریخ ادبیات معاصر نیز اغلب

به سکوت برگزار می گردد.

درک چگونگی شکل گیری و شناخت مراحل پیشرفت ادبیات معاصر و عوامل حاکم بر این حرکت ، به پژوهش های دقیق تر و فراگیر تری نیاز دارد . پژوهش هایی که در جهت چگونگی کشف روابط درونی آثار پراکنده وهمخوانی تحول ادبی با وضع اجتماعی و فرهنگی تلاش کنند .می توان با آشکار کردن پیوند های درونی انبوهمتون ادبی و تبیین زیبایی شناختی و جامعه شناسی تاریخ ادبیات و شناخت نظریه های مطرح ادبی ، به ماهیت ادبیات معاصر پی برد و جهت و گرایش جنبش ادبی را مشخص کرد.

شناخت گذشته ادبی ، اینک بیش از هر زمان دیگر احساس می شود و آگاهی به آن می تواند راهگشای آینده برای نویسندگان و خوانندگان ادبیات باشد.

مجموعه حاضر با توجه به همین نیاز پدید آمده است . ما کوشیده ایم تا به شیوه ای منظم ادبیات معاصر را مطالعه کنیم و تا حد امکان و توان ، تصویری جامع و بیطرفانه ، از گرایش ها و دگرگونی ها ی داستان نویسی ایران درصده گذشته ترسیم کنیم.

:و آن را در پنج دوره تاریخی به شرح زیر مورد مطالعه قرار دادیم

الف) از نخستین تلاش ها (حدود 1274) تا 1320

ب) از 1320 تا 1332

پ) از 1332 تا 1340

ت) از 1340 تا 1357

ث) از 1357 تا 1370

نکته ی دیگر این که : در نقاط عطف تحولات تاریخی و فرهنگی ، مضمون های اساسی و شیوه ی ساخت و

پرداخت رمان ها و داستان ها به مرور تغییر می کند . از این رو معمولن آثار هر دوره مشخصاتی کلی دارند که

از وضع اجتماعی و فرهنگی ، باورهای مسلط روشنفکری و طرز تلقی نویسندگان از وظیفه ی ادبیات ریشه می گیرند .این مشخصات هر دوره را از دوره های دیگر متمایز می کند.

فرایند تحول ادبیات داستانی ایران هر بار به دلایل سیاسی –اجتماعی قطع شده و بار دیگر حرکتی تازه آغاز شده است . برای درک روشن تر و دقیق تر این گسست در فرایند ادبیات داستانی ، توجه به اساسی ترین حوادث اجتماعی –فرهنگی دوره های گوناگون ضروری است . اما دوره بندی ادبیات با طبقه بندی " انواع ادبی " امکان

1

پذیر می شود . زیرا دراین حالت هر اثر در جایگاه معینی قرار می گیرد و تفاوت ها و شباهت های آن با سایر آثار ،و نیز با زمینه فرهنگی دوره معین مشخص می شود . با دسته بندی آثار به انواع ( ژانرهای ) گوناگون

ساختارهای ادبی موجود در دستاورد های پراکنده ادبی ، در معرض دید قرار می گیرند.

داستان نویس خلاق چون از حد تقلید ساده ی واقعیت در می گذرد ، واقعیتی داستانی و تخیلی پدید می آورد برتر از واقعیت روزمره ، آینه ای ژرف تر در مقابل ذهن می گذارد تا بی نهایت پنهان آشکار شود.

بخش اول

از نخستین تلاش ها تا سال 1320

نخستین نویسندگانی که در قالب داستان آثاری آفریدند

ادبیات دوران مشروطه

رویارویی با اروپا اصلی ترین مساله فرهنگی در دوره مشروطه است

ادبیات این دوران که متاثر از فرهنگ غرب است ، با پرداختن به مبرم ترین مسائل اجتماعی و انتقاد از استبداد ،خرافات و موهوم پرستی ، نقشی متفاوت با نقش ادبیات اشرافی بر عهده می گیرد . ضرورت بیان وظایف تازه سبب بکارگیری شکل های جدید ادبی و ورود موضوع ها و شخصیت ها ی تازه به عرصه ادبیات می شود . جای شکل های کهنه ادبی را ، که کاربرد زیبایی شناختی خود را از دست داده اند ، شکل های تازه ادبی می گیرند

در سال 1253 میرزا جعفر قراجه داغی :( ستارگان فریب خورده ، حکایت یوسف شاه ) - نوشته ی میرزا فتحعلی آخوندزاده (1191-1257) را از زبان آذربایجانی به فارسی بر می گرداند.

آخوندزاده پیشرو فن نمایشنامه نویسی و داستان پردازی اروپایی در خطه آسیا است .

رمان ( سیاحت نامه ابراهیم بیک یا بلای تعصب او ) در سال 1274شمسی به چاپ می رسد .

.داستان دراماتیک و ساختمان هماهنگ ) ستارگان فریب خورده ) مورد استقبال چندانی قرار نمی گیرد

رمان های آغازین – سفرنامه ای ، تاریخی ، اجتماعی ، ضمن این که می خواهند از نظر شکل و محتوا سنت

شکن باشند اما سخت با شگرد های ادبی قدیم پیوند دارند.

اولین سفرنامه جدید را میرزا صالح شیرازی نوشت

میرزا علی خان امین الدوله نیز سفرنامه ای با نثری زیبا دارد

.اما اولین داستان های سفر نامه ای را مراغه ای و تالبوف نوشتند

حاج زین العابدین مراغه ای (1218-1290) تاجری مقیم استانبول – سیاحت نامه ابراهیم بیک را در سه جلد طی

سال های 1274و1285و1289 منتشر کرد.

مسالک المحسنین (1284) نوشته ی عبدالرحیم تالبوف (1213-1289 (

کتاب احمد یا سفینه طالبی – نوشته دیگرتالبوف است

2


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره ادبیات داستانی معاصر 15 ص

دانلود مقاله کامل درباره برخی نظریه های افلاطون 34 ص

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله کامل درباره برخی نظریه های افلاطون 34 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 34

 

برخی نظریه های افلاطون

محقق: رضوانه فلاحتی

رشته: روانشناسی عمومی

منابع تحقیق:

حکمت یونان

سقراط و افلاطون

از افلاطون تا ناتو

چکیده ای از زندگی نامه:

افلاطون (427-347 ق.م) فرزند یکی از خانواده های سرآمد آتن بود و توقع می رفت سیاستمدار شود. اما او مسحور سقراط شد و حکم مرگ او سخت بر دلش اثر نهاد. پس دنیای سیاست را واگذاشت تا رسالت اصلاحگری سقراط را پی گیرد.

در حدود 40 سالگی آکادمی را در آتن بنیان نهاد تا جوانانی که می بایست در آینده زمام امور شهر های یونان را در دست گیرند. از تحصیلات عالی بهره مند شوند. در تقدیر افلاطون می توان گفت بسیاری از فلاسفه او را به بزرگترین فلیسوف می دانستند و می دانند و حکیم سهروردی بنیان گذار حکمت اشراق برای او احترام خاصی قائل بوده و او را امام الحکمه و پیشوای حکمای اشراق می دانسته است.

آثار افلاطون

لاخس، خارمیدس- لوسیس، کریتون- ائوتوفرون، دفاعیه

پروتاگوراس، گورگیاس، منون

ضیافت و فایدون

جمهوری و فایدروس

تئایتتوس (حدود 367 ق.م )، پارمنیدس، تیمایوس

سوفسطایی و و سیاسی

فیلبوس و قوانین.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره برخی نظریه های افلاطون 34 ص

تحقیق در مورد ) بررسی ضوابط معابر پیاده برای معلولین 57 ص

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد ) بررسی ضوابط معابر پیاده برای معلولین 57 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 58

 

به نام خدا

دانشکده ی هنر و معماری

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

موضوع مورد تحقیق :

الف) بررسی ضوابط معابر پیاده برای معلولین

ب)نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما

دانشجویان :

سیده مریم مجتبوی

نیکو زیبایی

(ورودی مهر 85)

«هرکس کلمه ای به من بیاموزد مرا تا ابد بنده ی خویش ساخته است »

امام علی «ع»

با تشکر از استاد گرامی : جناب آقای دکتر طبسی

تیر ماه 1388فهرست عناوین و موضوعات مورد بررسی :

ضرورت طرح مسئله

محیط شهری و فرد معلول - تقسیم بندی معلولین

محدودیت های معلول استفاده مننده از صندلی چرخدار

معلولیت و انواع آن

محدودیت های حرکتی معلولان حرکتی و جانبازان – گروه بندی افراد دارای

محدودیت حرکتی

شناسایی وضعیت معابر برای معلولین

شناسایی وضعیت معابر پیاده برای فرد معلول

بررسی مشکلات شبکه پیاده که به خصوصیات فیزیکی – موانع فیزیکی مربوط می شود

تعریف پیاده رو

معلولین و طراحی شهری

بررسی و مقایسه ی داخل و خارج کشور با نمونه

مبلمان شهری و معلولیت

مقایسه ی داخل و خارج کشور با نمونه

بررسی نمونه های داخلی

عمده مشکلات و معضلات عدم پیوستگی پیاده رو ها

مناسب سازی – ارائه ی راه حلها و استاندارد ها

ضوابط مناسب سازی شبکه معابر پیاده

ضوابط نوسازی شبکه معابر پیاده

ضوابط بهسازی ( مناسب سازی )

پله های ارتباطی پیاده رو و سواره رو

سایر پیشنهادات

ضرورت طرح مسئله:

چکیده:

یکی از اصول پذیرفته شده در بین فلاسفه اصل حرکت است. آنها بر این عقیده اند که جهان سراسر در حرکت است و حرکت انسان عبارت است از تغییر و تحول و سیرتدریجی هر موجود برای ر ساندن قوای ذخیره شده در خود به فعلیت. از این رو باید برای کلیه اقشار جامعه امکانات لازم برای سیر و پیشرفت فراهم باشد. افراد معلول و جانباز نیز از این اصل مستثنی نیستند و محیط شهری باید به گونه ای طراحی و مناسب سازی گردد تا بتوانند از کلیه امکانات آن بهره گیرند.

شبکه معابر در هر شهر، عا مل ارتباطی کلیه فضاها ی شهر ی است که با مناسب سازی آن برای فرد معلو ل، بسیاری از مشکلات این قشر ا ز جامعه حل می شود. در مبحث خصوصیات فیزیکی سطح، عرض، جنس و شیب طولی و عرضی و در مبحث موانع فیزیکی موانع موقت و موانع دائم بررسی می گردند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ده درصد جمعیت جهان به نوعی دچار معلولیت جسمی هستند .(سازمان ملل متحد، 73 ) سازمان ملل متحد، "دقت در طراحی (راهنمای مناسب سازی بناها و فضاهای شهری برای معلولین)

پس از جنگهای جهانی اول و دوم با توجه به کثرت جمعیت معلول، موضوعمناسب سازی مورد توجه قرار گرفت . "در سال 1982 در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمانملل متحد سند ارزشمندی تحت عنوان برنامه اقدام جهانی برای معلولان به تصویب رسید و دهه 1983 تا 1992 دهه معلولان نامیده شد. در بند 21 این بیانیه آمده است که محیط عمده تاثیرات اختلال یا معلولیت را بر زندگی فرد تامین می کند. (نورانی، 82) نورانی، امیر، "آسان سازی بکارگیری، آموزشی نمودن و ارزیابی اجرایی (ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان جسمی- حرکتی) تهران، 1382

آنچه در این نوشتار سعی بر طرح آن داریم نه یک نظریه است و نه یک راه حل بلکه تلاشیاست برای یادآوری فراموش شده ها در خلق فضاهای امروز و بالاخص در فضاهای عمومی شهری . طبق آخرین تحقیقاتی که در سطح بین المللی در دهة 80 میلادی به عمل آمده است تعدادمعلولین جسمی جهان بالغ بر 400 میلیون نفر میباشند که 75 % آنها برای جابجایی یا هرگونه حرکتو فعالیت، نیازمند وسایل کمکی خود هستند. (زلینگ، 1379) زلینگ، مارتین، 1379 ، ابعاد انسانی و فضاهای داخلی، ترجمه احمدی نژاد، نشر خاک، اصفهان.

همانطور که آمارهای جهانی نشان میدهد بیشترین مشکل افراد معلول در زمینه حرکت و جابجایی و استفاده از فضاهای معماری است، چرا که قبل از اینکه یک شخص ناتوان جسمی بخواهد از یک فضای اداری و یا خدماتی و حتی تفریحی بهره بگیرد باید بتواند وارد آن فضا شده و در آن حرکت نماید.

این بخش ورود به فضا باعث شده تا برخی از طراحان و سازندگان فضاها، خصوصاَ فضاهای عمومی از عنصرهایی به نام شیب راهه به عنوان یک المان و نماد دسترسی معلولین در کنار ورودی بنا، خود را از اتهام عدم توجه به افراد معلول تبرئه نمایند.

این در حالی است که در کتابخانه های دفاتر مشاور، دانشکدههای معماری و حتی دفاتر کوچک معماری و ساختمان حداقل یک جلد از کتابهای مرجع ابعاد انسانی (نویفرت، ابعاد انسانی، تایم سیور، ...) به چشم میخورد و بخش بزرگی از این کتابها مربوط به ابعاد لازم و نحوة دسترسی افراد ناتوان جسمی به فضاهای مختلف معماری، فضاهای سبز و فضاهای شهری اختصاص یافته است.

معلولان در حال حاضر با مشکلات عدیده ای نظیر مجهز نبودن چهارراه ها وتقاطع شهر به علائم هشدار دهنده،نبودن آسانسور ورمپ در پاساژها وساختمانهای اداری وغیره روبرو هستند. با آنکه بسیاری از ادارات، آسانسور دارند اما برخی از این آسانسورها به اندازه ای تنگ است که ویلچر وارد آن نمی شود. گذشته از این در بیشتر ادارات دولتی امکانات توالت فرنگی و سرویس بهداشتی مناسب معلولان وجود ندارد.

همچنین ناصافی معابر وخیابانهای شهر ،کنده شدن سنگفرش پیاده روها که میبایست مورد بحث وبررسی قرارگرفت.

حال سوالی پیش می آید که : متناسب سازی اماکن موجود با توجه به وضع کنونی ،تغییرات روی آن چطور میتواند باشد؟

ضرورت تحقیق

با توجه به گوناگونی جوامع بشری ونحوه زندگی آنان باید اذعان داشت که افزایش مسائل ومشکلات به وجود در زمینه های اجتماعی ومعضلاتی که انسانهای معلول با آن سر وکاردارند نسبت مستقیم با پیشرفتهای تکنیکی وصنعتی کشورها داردوبا توجه به اینکه قوانین بین المللی حقوق معلولین در تمامی دنیا به شکل یکسان وضع شده است،آنچه برای کشور ما ضرورت داردتوجه به این قوانین است.

محیط شهری و فرد معلول و تقسیم بندی معلولین:

معلولین جسمانی را که ناتوانایی یا عدم توانایی کامل در فعالیتهای اعضا بدنی خود دارند، می توان به دو دسته معلولین حسی و معلولین جسمی - حرکتی تقسیم کرد. نابینایان و ناشنوایان، معلولین حسی می باشند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد ) بررسی ضوابط معابر پیاده برای معلولین 57 ص