ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پروژه بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری مادر بر کاهش اختلالات

اختصاصی از ژیکو دانلود پروژه بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری مادر بر کاهش اختلالات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پروژه بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری مادر بر کاهش اختلالات


دانلود پروژه بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری مادر بر کاهش اختلالات

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 24
فهرست و توضیحات:

چکیده

مقدمه

نمونه

محتوای برنامه آموزشی

پرسشنامه‌ها

فهرست رفتارهای بیرونی در کودکان قبل از دبستان

پرسشنامه معیارهای رفتارهای بیرونی براساس آخرین راهنمای تشخیصی- آماری بیماریهای روانی

نتایج

جدول2- میانگین و انحراف معیار نمره‌های فهرست رفتارهای بیرونی کودکان دو مرکز پیش‌دبستانی اصفهان در سال تحصیلی75-74 در گروه‌های آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت قبل از آموزش

جدول3- نتایج حاصل از تحلیل واریانس دو متغیری نمره‌های فهرست رفتاری بیرونی بین گروه گواه و گروه آزمایشی قبل از آزمایش در دو مرکز پیش‌دبستانی اصفهان در سال تحصیلی 75-74

جدول4- میانگین و انحراف معیار نمرات مقیاس رفتارهای بیرونی براساس راهنمای آماری تشخیصی بیماریهای روانی بنظر مربیان قبل و بعد از آموزش به تفکیک جنسیت و گروه پژوهش در کودکان پیش‌دبستانی اصفهان در سال تحصیلی 75-74

جدول5- نتایج حاصل از تحلیل واریانس نمرات مقیاس رفتارهای بیرونی براساس راهنمای آماری تشخیصی بیماریهای روانی (نظر مربیان) در کودکان دو مرکز پیش‌دبستانی اصفهان در سال تحصیلی 75-74

جدول6- میانگین و انحراف معیار نمرات مقیاس رفتارهای بیرونی کودکان پیش‌دبستانی دو مرکز پیش‌دبستانی اصفهان در سال تحصیلی 75-74 براساس راهنمای تشخیصی آماری بیماریهای روانی با نظر مادر قبل و بعد از آموزش به تفکیک جنسیت

بحث

پیوست1

فهرست رفتارهای کودکان قبل از دبستان (فرم مربی) قسمت رفتار بیرونی

 

پیوست2

 

 

معیارهای رفتارهای بیرونی براساس DSM – IV

 

چکیده

هدف از پروژه حاضر، عبارت است از تدوین و آزمایش مدلی برای آموزش والدین در ایران. بدین منظور فهرست رفتارهای بیرونی در مورد کلیه کودکان 6 ساله در دو مرکز پیش‌دبستانی وابسته به آموزش و پرورش اصفهان که بطور تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا شد. از کلیه مادران کودکانی که نمره کل آنها 5 یا بیشتر (از حداکثر نمره 18) بود، جهت شرکت در برنامه آموزشی دعوت کتبی بعمل آمد.

در نهایت، 30 نفر از مادران کودکان پیش‌دبستانی (شامل 16 پسر و 14 دختر)، که یک برنامه آموزش رفتاری مادر شامل 6 جلسه هفتگی 90 دقیقه‌ای دریافت کرده بودند، با 30 نفر از مادران گروه گواه (با نسبت مساوی دختر و پسر) در همان کودکستانها، که چنین آموزشی را دریافت نکرده بودند، مقایسه شدند. از پرسشنامۀ معیارهای اختلالات رفتاری بیرونی، مطابق با آخرین راهنمای تشخیصی آماری بیماریهای روانی (1994) براساس نظر مربی و مادر جهت سنجش میزان تأثیر آموزش استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان‌دهندۀ تأثیر قابل توجه آموزش رفتاری مادر بر کاهش اختلالات رفتاری بیرونی در کودکان پیش‌دبستانی و بویژه در دختران بوده‌است.[1]

مقدمه

در کشور ما، آموزش والدین بیشتر در قالب سخنرانی‌های پراکنده محدود شده‌است و تا به حال روشهای برنامه‌ریزی شده و مدوّنی از آموزش والدین بر مبنای نظریه یا فرضیه مشخصی ارائه نشده‌است. وضعیت کنونی، از این قرار است که در مدارس و مهدکودک‌ها، از فردی دعوت می‌شود تا در جلسه‌ای برای والدین درباره مسائل تربیتی- یا موضوعی که معمولاً سخنران بنا به سلیقه خود انتخاب می‌کند و ممکن است با مطالبی که سخنران قبلی گفته است مغایر باشد، سخنرانی کند.

در حال حاضر، پیشگیری سر لوحه کار سازمان بهداشت جهانی است.

بهداشت روانی، یکی از بخشهای مهم سازمان بهداشت جهانی است و آموزش والدین یکی از رویکردهای مهم در بهداشت روانی است. در واقع چنانچه مشکلات رفتاری کودکان بموقع چاره‌جویی نشود عوارض بیشتری را برای خانواده، مدرسه و جامعه بوجود می‌آورد. بعنوان مثال پاترسون[2] (1994) اشاره کرده است که یافته‌های پژوهشی حکایت از آن دارند که رفتارهای ضد اجتماعی[3] موجب می‌شوند کودکان در مدرسه طرد و دچار شکست شوند. برخی از سوالات اساسی که در این زمینه بنظر می‌رسند عبارتند از:

1- آیا آموزش والدین در کشور ما مفید است؟

2- معیارهای مفید‌بودن آن چیست؟

3- چه متغیرهایی میزان تأثیر آن را رقم می‌زنند؟

4- به چه تعداد جلسه، با چه عناوین یا موضوعاتی در هر سال تحصیلی نیاز است؟

به نظر می‌رسد، هر چه آموزش والدین زودتر آغاز شود، احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود. آموزش والدین را باید از زمانی آغاز کرد که شخصیت کودکان کاملاً شکل نگرفته است و احتمال اصلاح الگوهای رفتاری والدین و فرزندان بیشتر است. بنابراین همانگونه که پاترسون و همکاران (1993) اشاره کرده‌اند، لازم است قبل از این که مشکلات کاملاً بوجود آیند روی پیشگیری تمرکز شود. پاترسون (1994)، اشاره کرده است که کودکان رفتارهای پرخاشگری را در سالهای قبل از دبستان می‌آموزند. بنابراین بنظر می‌رسد که بهتر باشد آموزش والدین از سالهای قبل از دبستان آغاز شود.

در مطالعه حاضر روی اختلالات رفتاری بیرونی[4] یا آشکارا[5] بعنوان رایج‌ترین و مقاوم‌ترین نوع مشکلات رفتاری کودکان (گاردنر[6] 1994) تأکید شده‌است که شامل اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی، و رفتارهای ضداجتماعی در کودکان می‌شود و در مطالعات، تحلیل عوامل بعنوان مهمترین محور مشکلات رفتاری کودکان در اکثر فرهنگ‌ها از جمله در کشور ما شناخته شده‌است (بعنوان مثال مگ‌کوار و ریچمن[7] 1986. کلانتری 1989).

از آموزش والدین، برای درمان مشکلات مختلف استفاده شده‌است، از جمله اختلال کردار، اختلالات رشد، کودک آزاری، نارسایی‌های رشدی، عقب‌ماندگی‌های ذهنی، از مسائل ساده و روزمره‌ای مانند نافرمانی و وابستگی گرفته تا معلولیت‌های شدید رشد (هاریس[8] 1983، هربرت[9] 1987). هدف آموزش والدین، بنظر پاترسون (1994)، افزایش مهارتهای والدین و در نتیجه کاهش مشکلات رفتاری کودکان، بویژه رفتارهای ضد اجتماعی است. بنظر هربرت (1987)، هدف آموزش والدین توجه‌دادن والدین به نقش آنها در اصلاح رفتار فرزندانشان است. در مقایسه با خدمات کلینیکی که روانشناس در موقعیت و زمان محدودی می‌تواند تأثیر درمانی ایجاد کند، چنانچه آموزش به والدین منتقل شود، میزان تأثیر آن در اصلاح رفتار کودک به موقیعت خانوادگی تعمیم می‌یابد، زیرا در غیر اینصورت، تضمینی برای اصلاح رفتار کودک نخواهد بود. بنابراین درگیر‌شدن والدین و بویژه مادر در جریان درمان، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید تلاش شود اصلاح لازم در محیط زندگی طبیعی کودک بوجود آید، نه اینکه کودک از محیط طبیعی زندگی خانوادگی خود جدا شود (هربرت، 1987).

در مطالعه‌ای توسط پاترسون (1974)، از آموزش والدین برای والدین 27 پسر پرخاشگر آمریکایی استفاده شد. پاترسون، گزارش می‌دهد که آموزش رفتاری والدین، بطور متوسّط، موجب 60 درصد کاهش  در رفتارهای انحرافی، در 75 درصد از نمونه شد (مقایسه سطح پایه با پس از درمان). پاترسون نشان داد در عین حال که آموزش رفتاری والدین برای اصلاح رفتار کودکان مؤثر است، اما همه خانواده‌ها بطور یکسانی از نتایج آن بهره‌مند نمی‌شوند.

پاترسون (1994)، اشاره کرده‌است هنگامی که بمنظور مشاهده تعامل والدین و فرزندان وارد خانواده‌های بحرانی شدیم مشاهده شد که رفتارهای زورگویانه فراوان است. در هر دو یا سه دقیقه یک واقعه ناگوار رخ می‌دهد. جوّ خانواده متشنج و نا آرام است و هر کسی به گونه‌ای یادگرفته است که چگونه در این محیط آشفته، خود را نجات دهد. در چنین جوّ نا آرامی معمولاً تا یکنفر تسلیم زورگویی‌ها نشود داد و بیدادها همچنان ادامه می‌یابد و گاهی تا آنجا ادامه می‌یابد که منجر به برخورد بدنی شود. بنظر او، اگر چه تعارض در خانواده‌های طبیعی نیز وجود دارد، امّا جو نا آرام، زودتر آرام می‌شود و انضباط بیشتری همراه با گرمی و پذیرش بیشتر وجود دارد و افراد روشهای متنوعی برای رویارویی با مشکلات دارند.

بنظر هربرت (1987)، در حال حاضر آموزش منظم والدین، بویژه مادر، برای اصلاح رفتار کودکان یک روش پذیرفته شده‌ای است. بنظر او آموزش والدین دارای سه فایده است:

1- در زمینه پیشگیری اولیه

2- بخاطر تأثیر درمانی آن

3- بخاطر آن که نسبت به سایر روشهای درمانی مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

بنظر هربرت (1987) می‌گوید روی میزان آموزش لازم برای والدین توافق وجود ندارد. برنامه‌های آموزشی از نظر تعداد جلسات، مدّت و ساختار آنها متفاوت هستند اما آنچه حائز اهمیت است، مشخص‌کردن مؤثرترین تکنیک‌ها و مقرون به صرفه‌ترین آنها می‌باشد.

وبستر واستراتون[10] (1990)، والدین 43 کودک 3 تا 8 ساله دارای اختلال کردار را بطور تصادفی در دو گروه درمانی قرار دادند. یکی درمان به روش الگوسازی با استفاده از اجرای برنامه‌های ویدئویی که بصورت فردی اجرا می‌شد، دوم برنامه ویدئویی مذکور همراه با مشاوره با درمانگر بود. این دو گروه، با گروه گواه که در لیست انتظار قرار داشت، مقایسه شدند. هر دو گروه درمانی، در مقایسه با گروه گواه، مشکلات رفتاری کمتر، احساس فشار روانی کمتر، استفاده کمتر از تنبیه بدنی را گزارش کردند. مشاهده در منزل نشان داد که هر دو گروه آزمایشی تغییرات درمانی معنی‌داری حاصل کرده بودند. بین دو گروه آزمایشی، تفاوت زیادی مشاهده نشد، اما در مجموع، تماشای برنامه ویدئویی همراه با مشاوره با درمانگر، بر تماشای برنامه ویدئویی به تنهایی مزّیت داشت.

بنظر کریستفرسن[11] (1991) پیشگیری از رفتارهای مقابله‌ای (مانند نافرمانی و پرخاشگری) مؤثرتر از درمانهای بعدی است و مناسب‌ترین درمان برای رفتارهای مقابله‌ای در کودکان، آموزش والدین است که بطور معنی‌داری موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان می‌شود، اما مطالعات بیشتری باید انجام شود تا بتوان ویژگیهای مناسب‌ترین آموزش درمانی را مشخص کرد. بویژه در کشور ما که مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده‌است، پژوهش در مورد تأثیر آموزش والدین و مشخص‌کردن مؤثرترین شیوه‌های آموزشی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

هدف از این پژوهش، دست‌یافتن به مؤثرترین و کوتاه‌ترین برنامه آموزش والدین بعنوان الگویی مناسب و قابل اجرا در کشور بوده‌است، به گونه‌ای که تأثیری نسبتاً پایدار در اصلاح رفتار کودک داشته باشد.

پرسش پژوهش حاضر، این است که آیا تأثیر آموزش مادرانی که در برنامه آموزشی شرکت کرده‌اند، بر کاهش مشکلات رفتاری فرزندانشان بیشتر از گروه گواه است که در برنامه آموزشی شرکت نکرده‌اند؟

این فقط قسمتی از متن پروژه است . جهت دریافت کل متن پروژه ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه بررسی میزان تأثیر آموزش رفتاری مادر بر کاهش اختلالات

دانلود مقاله کامل درباره انواع روشهای کنترول کیفیت قطعات

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله کامل درباره انواع روشهای کنترول کیفیت قطعات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره انواع روشهای کنترول کیفیت قطعات


دانلود مقاله کامل درباره انواع روشهای کنترول کیفیت قطعات

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 12

 

انواع روشهای کنترول کیفیت قطعات

کنترول کیفیت fa

مدیریت بازرسی فنی آیریا پارس فعالیت گسترده‌ای را درزمینة ارایة خدمات بازرسی فنی، ممیزی محصولات نهایی و ممیزی فرایندهای تولید در زنجیرة تأمین قطعات سازندگان بزرگ ارایه می‌دهد. تابه‌حال قطعات و مجموعه‌های متنوعی از خودروهای مختلف در پوشش بازرسی فنی شرکت آیریا پارس قرار داشته‌اند که توسط سازندگانی در نقاط مختلف ایران تولید می‌شوند. کارشناسان آیریاپارس در استان‌های گوناگون کشور، به‌عنوان نمایندگان مشتری به بازرسی این قطعات اشتغال دارند. بسته به حجم فعالیت‌های موردنیاز در کارخانة سازنده، درصورت نیاز فعالیت‌های بازرسی و ممیزی محصول و فرایند توسط کارشناسانی انجام می‌شود که به‌طور تمام‌وقت در خط تولید مستقرند.

دامنة قطعات و مجموعه‌هایی که آیریا پارس تجربة بازرسی آن ها را دارد، محصولاتی را در گروه‌های فلزی و مکانیکی، پلیمری و برقیِ خودروهای گوناگون را شامل می‌شود. برخی از این محصولات عبارتند از:

- مجموعة سرسیلندر

- کاسه‌چرخ، فلنج (سگدست)، دیسک ترمز و توپی چرخ،

- مجموعة کمربندهای ایمنی،

- الکتروموتورهای فن رادیاتور و بخاری،

- مجموعة کامل بخاری،

- مجموعة روستونی‌ها، قاب کیلومترشمار، قاب رادیو و قطعات تزیینی داخلی،

- مجموعة برف‌پاک‌کن (تیغه‌ها، الکتروموتور، اهرم‌بندی و بازویی)،

- قفل برقی و مکانیکی و شیشه بالابرهای برقی و دستی،

- پمپ کلاچ، پمپ ترمز، بوستر ترمز و لوله‌های ترمز و سوخت،

- پمپ بنزین و پمپ روغن موتور،

- مجموعة جلوبندی،

- مجموعه و قطعات منفصلة قاب هواکش،

- دسته فنر شمش، نگه‌دارندة فنر، میل تنظیم، ضربه‌گیر، فنر پارابولیک و میل تعادل،

- رادیاتور بخاری،

- شیلنگ‌های مختلف هوا، سوخت، وکیوم و بخار،

- رنگ اتاق،

- انواع پیچ، مهره، واشر و دیگر قطعات استاندارد،

- سپر جلو و عقب و فوم‌های داخل سپر،

- جعبه فرمان،

- بلندگو و پانل و کنسول پخش صوت،

- دسته‌موتور و دسته گیربکس‌.

- باتری خودرو.

- مجموعة استارت و مجموعة کلیدها.

خدمات بازرسی فنی آیریا پارس، شامل بازرسی محصول، ممیزی محصول و ممیزی فرایند، درحال حاضر به‌طور عمده به دو گروه صنعتی ارایه می‌شود:

سرمدول‌های اصلی تأمین‌کنندة قطعات برای گروه سایپا، شامل شرکت‌های سازه‌گستر سایپا، مگاموتور، بهران محور و محورسازان کوشا

شرکت مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو دیزل (اپکو)

ازجمله کارخانه‌هایی که آیریا پارس تاکنون ارایة خدمات بازرسی برای محصولات آن‌ها را به‌عهده داشته، می‌توان به این سازندگان اشاره کرد:

آذین تنه، آذین سازان خودرو، آسان‌بین خودرو، آمل فولادین، آینده شیمی، اتحاد موتور، اتحادیه، اتحادیه ماشین‌ساز و فلز تراش، اجزای دقیق (الکتروصنام)، الکتروموتور مازندران، امداد صنایع، امیدفنر، ایده‌نگر، ایران پیچ‌کار، ایران قطعه‌ساز، باتری سازی نیرو، بهر ایران، پرچ‌ساز، پنجگان، پنگوئن، پیمان صنعت، تفتان لاستیک، تکنو بلانک، توان باتری نخستین، تولیدی چراغ دانش،راد روش، تولیدی زر، تولیدی ماستر، تهران تکنیک، ذوب فلزات حاد، سپاهان کارا، سیف صنعت، شناورسازان، شهید بصیر، صنایع هیدرولیک ایران، صنعت پژوهان کیا، عصر صنعت شرق، فورج‌کار،فرا صنعت شمال، قالب و قطعه‌سازی شمال، کار افتخار روز (کالای افتخار روز)، کاربین الکترونیک، کامپیوترکار ایران کامکان، کبودان شیمی، کوبن‌کار، کیان بسپار کاران، کیمیافر، گروه صنایع قطعات خودرو (GSK)، گروه صنعتی نصر، گسترش وسایل خودرو آسیا، لاستیک پیروز، مالیبل سایپا، متین کیمیا، نارین نیرو، نصیر لوازم، هویزه، یزدپیچ.

کنترول B GG

گروه ارتقای سیستم‌های این شرکت، با دراختیار داشتن چهار مدیر ارشد پروژه و بهره‌گیری از نرم‌افزارها و فرایندهای متناسب جهت طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی سیستم‌های مدیریت، ازجمله سیستم‌های مدیریت کیفیت (QMS) و تکنیک‌های مهندسی کیفیت، با سازمان‌های مختلف همکاری می‌کند. نوع سیستم‌های مدیریتی که شرکت برای طرح‌ریزی، پیاده‌سازی یا بهبود آن‌ها به مشتریان خود خدمات ارایه می‌دهد عبارتند از:

استاندارد ISO 9001: 2000 و بهبود کارآیی (Efficiency) سازمان ها بر اساس استاندارد ISO 9004: 2000

مشخصات فنی ISO/TS 16949: 2002

نظام نامه QS-9000

چک لیست Sogedac 90

نظام نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (بر اساس ISO 9001: 2000 همراه با زیر سیستم فنی)

بسته به نیاز مشتریان، در صورتی که مشتری به کار روی ابزار یا سیستمی خاص تمایل داشته باشد، آیریا پارس برای ارایه خدمات مهندسی مورد نیاز وی آمادگی دارد؛ مانند مشاوره و همراهی با سازمانها برای استقرار نظام های طرح ریزی محصول (APQP/PPAP یا SQA)، پیاده سازی کارآمد و مؤثر تکنیک های تخصصی مانند COQ ،QFD ،MSA ،FMEA ،SPC و DOE، نظام 5S، نظام نگهداری و تعمیرات، نظام های مدیریت نیروی انسانی، نظام پیشنهادها، نظام انگیزش و ارزیابی عملکرد کارکنان و ...

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره انواع روشهای کنترول کیفیت قطعات

دانلود تحقیق وضعیت حقوقی کشتیها در آبهای داخلی

اختصاصی از ژیکو دانلود تحقیق وضعیت حقوقی کشتیها در آبهای داخلی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق وضعیت حقوقی کشتیها در آبهای داخلی


دانلود تحقیق وضعیت حقوقی کشتیها در آبهای داخلی

حقوق بین الملل دریاها یکی از رشته های نوین جهان است که نسبت به سایر رشته های نوین جهان است که نسبت به سایر رشته های حقوق از اهمیت دو چندان برخوردار است.

این رشته زمانی خود را به منصه ظهور گذاشت که در هشتاد سال پیش در سال 1924 میلادی وقتی که جامعه ملل کمیته ای از کارشناسان را مأمور تهیه فهرستی از موضوعات دریالیتی نمود اندیشه تدوین و تنظیم قواعد حاکم بر روابط دولت ها در دریاها شروع شد.

در حال حاضر موضوع آبهای داخلی به طور اخص که مقصود از آن آبهای واقع در قلمرو خشکی یک دولت یا چند دولت مثل رودخانه ها یا دریاچه ها نیست بلکه مقصود آبهایی است که بین قلمرو خشکی و خط مبدأ و یا در پشت خط مبدأ که از آن عرض دریای سرزمینی محاسبه می‌شود قرار می گیرد.

 با این وضعیت مختصر، وضعیت حقوقی کشتیها در آبهای داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد

تعریف حقوق بین الملل دریایی و مناطق شش گانه دریاها

دریاها همیشه در حیات دولتها نقش اساسی داشته اند، زیرا اولاً چه در زمان صلح و چه به هنگام جنگ شاهراههای ارتباطی بوده اند و ثانیاً قسمتی از غذای نوع بشر همیشه از منابع دریایی تأمین می شده است.

رویا رو شدن دولتها در دریاها طی قرون، باعث شده است که به تدریج اصول و قواعدی به صورت رسم و عرف برای تنظیم رفتار متقابل آنها در دریاها به وجود آید. دولتها در طول زمان این اصول و قواعد عرفی را به عنوان قوانین نانوشته اما به رسمیت شناخته شده، در روابط دریایی خود مراعات می کرده اند. بعدها به خصوص در قرن بیستم عهد نامه هایی نیز معتقد و طی آنها اصول و قواعد جدیدی درباره روابط دریایی خود بوجود آورده اند و بیش از پیش حقوق و تکالیف متقابل خود را در دریاها روشن ساخته اند. اکنون همه این اصول و قواعد عرفی و عهد نامه ای را که دولتها به عنوان قوانین بین المللی ملزم به رعایت آنها هستند، حقوق بین‌الملل دریایی می نامند. با این توضیح می توان حقوق بین المللی دریایی را این طور تعریف کرد:

«حقوق بین الملل دریایی عبارت از مجموعه اصول و قواعد حقوقی عرفی و عهدنامه ای است که رفتار متقابل دولتها را در دریاها و آبراه های جهان تنظیم می کند.»

دولتها عموماً برای حقوق بین الملل دریایی اهمیت فراوانی قائل‌اند و نسبت بدان حساسیت  خاصی دارند. یکی از علل عمده این حساسیت دولتها این است که محتوای حقوق بین الملل دریایی علاوه بر آنچه که گفته شد، با سه مسئله اساسی دیگر، یعنی حاکمیت، صلاحیت و امنیت آنها ارتباط مستقیمی دارد. حقوقدانان شاید به همین دلیل تا همین اواخر، مسائل این شیعه از حقوق را ضمن بحث درباره حاکمیت و صلاحیت دولت مطرح می کردند.

در نیمه دوم قرن بیستم در اثر پیشرفت شگرف تکنولوژی دریایی و تکنولوژی تسلیحات دریایی و به خصوص مطرح شدن استفاده از معادن ذی قیمت کف و زیر کف دریاها از طرفی، و ظهور دولتهای متعدد ساحلی بعد از جنگ دوم جهانی از طرف دیگر، حقوق بین الملل دریایی که خود شعبه مهمی از حقوق بین الملل عمومی است، بیش از پیش گسترش یافت و اغلب قواعد عرفی آن به وسیله کنفرانسهای بین المللی که زیر نظر سازمان‌ملل تشکیل شد، مدوّن گردید. به علاوه این کنفرانسها برحسب ضرورت زمان قواعد جدید و ابتکاری بسیاری بدان افزودند، در نتیجه هم  اکنون به صورت یک شیعه مستقل از علم حقوق درآمده است و در کتب دانشگاهی تحت  عنوان «حقوق بین الملل دریایی» مورد بحث و تدریس است، و حال آنکه در گذشته های نزدیک بدین صورت نبوده است.

روابط سیاسی و حقوقی دولتها در دریاها، در طول تاریخ تحولاتی را به خود دیده است. در مسیر این تحولات متجاوز از دو و نیم قرن است که دولتها طرفدار اصل آزادی دریاها شده اند، اما در عین حال در نوارهای مختلفی از دریای آزاد که مجاور ساحل است، حقوقی اختصاصی را برای هر دولت ساحلی شناخته اند. حقوق خاصی که هر دولت ساحلی در هر یک از این نوارهای مختلف دارد، مختلف است. دریاها و آبهای جهان را از نظرگاه این حقوق خاص می توان به شش منطقه تقسیم نمود. اگر از سمت خط مبدأ، یعنی از سمت ساحل شروع کنیم، این مناطق ششگانه به ترتیب عبارت اند از:

1- منطقه آبهای داخلی

2- منطقه قلمرو دریایی

3- منطقه نظارت (یا منطقه مجاور)

4- منطقه انحصاری اقتصادی یا منطقه انحصاری ماهیگیری

5- منطقه فلات قاره

6- منطقه دریای آزاد

بعضی از این مناطق به میزانهای متفاوت بر هم منطبق هستند. ما در اینجا ترجیح می دهیم که بحث خود را از دریاهای آزاد آغاز کنیم.

تحولات نگرش دولت ها به دریاها

در اعصار کهن تا اواخر قرن چهاردهم میلادی کشتی رانی در دریاها برای همگان آزاد بود. سلاطین و امپراطوران شرق و غرب هر چند خود را «سلطان بر و بحر» لقب می دادند، اما مسئله کنترل قسمت هایی از دریاها و اعمال حقوق حاکمیت بر آن ها نزد آن ها ناشناخته بود. با وجود لشرکشی های دریایی سلاطین بزرگ هخامنشی و بعد اسکندر و بعد امپراطوران ساسانی و روم و بعدیها، باید گفت که به علت ضعف و نقص ابزار دریانوردی، ادعاهای کنترل دریاها که گاه گاه در تاریخ به چشم می‌خورد، خالی از جنبه عملی بوده است. مضافاً در آن اعصار قواعد و ضوابطی به شکل حقوق بین الملل مدرن فعلی وجود نداشته تا رفتار دولتها در دریاها با آن قواعد و ضوابط سنجیده شود.

حقوقدانان روم نظراً معتقد بودند که دریا بر طبق طبیعت خود به روی همگان باز است و مانند هوا بین نوع بشر مشترک می باشد.

ادعای جدّی حاکمیت بر بخش هایی از دریاها، کمی قبل و مقارن با کشف قاره آمریکا آغاز گردید. در آن تاریخ که نطفه های بعضی اصول و قواعد حقوق بین الملل داشت به تدریج و با کندی شکل می گرفت، دولت ها نیز درصدد برآمدند تا مدعی حاکمیت بر قسمت هایی از دریاها بشوند. به گفته اپنهایم جمهوری و نیز به عنوان حاکم مطلق دریای آدریاتیک شناخته شد و جمهوری جنوا حاکم مطلق دریای لیگوریا واقع در شمال غربی ایتالیا گردید. پرتغال مدعی حاکمیت بر تمام اقیانوس هند و قسمتی از اقیانوس اطلس واقع در جنوب مراکش بود. اسپانیا ادعای حاکمیت بر اقیانوس کبیر و خلیج مکزیک را داشت.

دو دولت اسپانیا و پرتغال هر دو ادعاهای کلان خود را مبتنی بر دو فرمان پاپ الکساندر ششم می کردند که فرمان اول در سال 1493 و دومی در سال 1506 صادر گردید پاپ مذکور به موجب این دو فرمان دنیای جدیداً کشف شده و اقیانوس ها را بین دو قدرت آن روز تقسیم کرد که البته مورد تصدیق سایر دولتها واقع نشد. سوئد و دانمارک مدعی حاکمیت بر دریای بالتیک و انگلستان بر دریای شمال و آبهای بین جزایر اسکاتلند و انگلند و ایرلند بودند.

این ادعاها که خیلی هم خالی از محتوی نبود متجاوز از دو قرن ادامه یافت. یکی از جنبه های مثبت این ادعاها در آن قرون این بود که دولت ها سعی می کردند در حوزه مورد ادعای خود با دزدی دریایی به شدت مبارزه کنند و این امر برای کشتی رانی امنیت نسبی به وجود می آورد. بهرحال شواهد متعددی در دست است که این ادعاها در عصر خود از طرف دولتها کم و بیش به رسمیت شناخته شده اند و بنابراین می توان گفت که حقوق بین الملل دریایی حیات خود را با «اصل دریاهای بسته» آغاز نموده است. مثلاً فردریک سوم امپراطور آلمان در سال 1478 برای حمل غله از ناحیه آپولیا واقع در جنوب ایتالیا از طریق دریای آدریاتیک، از جمهوری و نیز اجازه کسب کرد. فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا در سال 1554 به انگلستان مسافرت کرد تا با ملکه ماری ازدواج کند. دریا سالار انگلیسی در دریای مورد ادعای انگلستان به او برخورد کرد و وقتی دید که بر فراز کشتی پرچم اسپانیا در اهتراز است به آن شلیک کرد. پادشاه دانمارک در سال 1606 بعد از دیدار از جیمز اول پادشاه انگلستان به کشور خود برگشت. افسر انگلیسی ملتزم رکاب و مأمور بدرقه او، کشتی حامل او را مجبور کرد که تا مرز دریایی از برافراشتن پرچم دانمارک خودداری کند. در سال 1636 هلندی ها در حوزه مورد ادعای انگلستان بدون کسب مجوز به ماهیگیری پرداختند. نیروی دریایی انگلستان به آنها حمله کرد و /30000 پوند جریمه بدان ها تحمیل نمود.

البته سیاست دریایی انگلستان در همان اعصار، هر چند مدعی حاکمیت بر قسمتهایی از دریاهای آزاد بود، اما کشتی رانی را برای همه ملتها مجاز تلقی می کرد. اما در مقابل دو دولت اسپانیا و پرتغال، بعد از کشف قاره آمریکا، مانع کشتی رانی در دریاهای وسیع مورد ادعای خود می شدند و سعی می کردند که کشتی های بیگانه را بکلی از آن دریاها دور نگه دارند. دریاهای مورد ادعای آنها اقیانوس کبیر و اقیانوس هند و قسمتی از اقیانوس اطلس بود.

عظمت این چنین ادعایی موجب برانگیختن اعتراضات شدیدی نسبت به وجود چنین حقوقی شد. مکتشفین و تجار انگلیسی و فرانسوی و هلندی، علیرغم منع دولت های اسپانیا و پرتغال در اقیانوس هند و اقیانوس کبیر به دریانوردی پرداختند. دولت اسپانیا به خصوص تجارت جزایر هند غربی یعنی حوزه کارائیب را در انحصار خود گرفته بود و این امر مورد اعتراض شدید سلاطین انگلستان مانند تئودور و ملکه الیزابت اول بود. سرفرانسیس در یک دریانورد و ماجراجوی مشهور انگلیسی در سال 1560 مسافرت های دریایی خود را بیشتر به قصد به دست آوردن غنیمت و تجارت برده آغاز کرد و در این مسافرت ها به آن قسمت هایی که دولت اسپانیا دریای بسته خود می دانست وارد می شد. نیروی دریایی اسپانیا در سال 1567 ناوگان در یک را مورد حمله قرار داد که فقط کشتی حامل در یک توانست از آن حمله سالم فرار کند.

انگلستان عصر الیزابت اول، در قبال این واقعه سخت طرفدار آزادی دریاها شد. در یک مقطع مندوزا[1] سفیر اسپانیا در دربار انگلستان از طرف پادشاه خود مأموریت یافت تا از سفرهای دریایی در یک در اقیانوس کبیر به ملکه الیزابت شکایت کند. الیزابت در پاسخ سفیر اعلام داشت، کشتی‌های همه ملل می توانند در اقیانوس کبیر کشتی رانی کنند، زیرا استفاده از دریا و هوا برای همه مشترک است. هیچ دولتی هیچ حق خاصی در دریاها ندارد، بدین دلیل که نه طبیعت و نه ملاحظات اجتماعی اجازه تصرف دریا را می دهند. اما طولی نکشید که سیاست دریایی انگلستان تغییر کرد. بعد از سال 1609 سلسله استوارت طرفدار اصل دریای بسته شدند. در این تاریخ بود که دولت انگلستان آبهای دریای شمال و نواحی بین اسکاتلند و انگلند و ایرلند را ملک اختصاصی خود اعلام کرد و بدین ترتیب ایده دریای بسته انگلیسی متولد گردید. نواحی‌ای که مورد ادعای انگلیسی ها بود تا سواحل قاره اروپا امتداد می یافت.

در هند شرقی (اندونزی فعلی و اطراف آن) پرتغالی ها مانع دریانوردان هلندی می شدند و آن حدود را دریای بسته خود می دانستند. بدین جهات بود که هوگو گروسیوس هلندی کتاب مختصر خود را که نام مفصلی دارد و نویسندگان حقوق بین الملل تحت نام اختصاری دریای آزاد (MARE LIERUM) از آن یاد می کنند در سال 1609 منتشر کرد.

وضعیت حقوقی کشتیهای خصوصی در آبهای داخلی:

کشتیهای خصوصی وقتی وارد آبهای داخلی یک کشور می شوند تابع مقررات آن کشور می باشند این قاعده در قرون سابق مورد قبول

شامل 97 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق وضعیت حقوقی کشتیها در آبهای داخلی

پاورپوینت کامل شبکه های عصبی Artificial Neural Networks

اختصاصی از ژیکو پاورپوینت کامل شبکه های عصبی Artificial Neural Networks دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پاورپوینت کامل شبکه های عصبی Artificial Neural Networks


پاورپوینت کامل شبکه های عصبی Artificial Neural Networks

عنوان:پاورپوینت شبکه های عصبی مصنوعی

تعداد صفحات:24(کامل و جامع)

 

 

توضیحات: پارورپوینت کاملا حرفه ای با طرحی فوق العاده،بک گراند زیبا و جذاب،فونت های زیبا و هنری،مطالب جدید و کامل.

مطالبی که در این پاورپوینت به آن پرداخته شده است با منابع در فهرست مطالب ذکر شده است ( تصاویر زیر).

 

هدیه فروشگاه به شما:

با خرید این محصول    را نیز دریافت خواهید کرد.......

تصاویری از محیط پاورپوینت:

377n_2222.jpg

gxan_3333.jpg

tvdl_4444.jpg

9ho9_5555.jpg

n7y2_6666.jpg


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت کامل شبکه های عصبی Artificial Neural Networks