لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
طرح درس علوم
نام درس: علوم موضوع: علوم تجربی سال چهارم دبستان:
تعداد دانش اموزان: 28 نفر کلاس: چهارم شماره ی طرح درس: 1
نام معلم: وقت: 45 دقیقه صفحه: 44تا 49
هدف کلی
آشنایی دانش اموزان با اهمیت آب در زندگی
هدف های عینی
1- دانستنی ها:
ـ نحوه مخلوط مردن مایعات و جامدات و میوه جات .
ـ نحو مخلوط کردن آب نمک لیمو و براده اهن . .
2- مهارت ها:
ـ با انجام آزمایشی، چگونگی تشکیل مخازن مخلوط را نشان دهند.
ـ مخلوط های یکنواخت را در اطراف خود را نگاه کنید .
ـ یک مخلوط با نمک و شکر و آب لیمو درید و نشان دهید .
3- نگرش ها:
ـ اهمیت مخلوط کردن مواد را ذکر خوهد کرد .
ـ از مخلوط مایعات خوراکی طعم جدیدی بوجود خواهد امد .
ـ دانش اموزان در هنگام مخلوط کردن مواد با هم همکاری می کنند
دانش آموزان از همدیگر سوال هایی راجب مخلوط کردن از هم می کردند. .
رفتار ورودی
دانش آموزان کلاس چهارم با نحو خلوط کردن مواد و حس همکاری آشنا می شوند و حس تعامل فکری در انها تقویت می شود.
روش تدریس
روش پرسش و پاسخ، روش بحث گروهی و ایفای نقش و روش سخنرانی
رسانه ها و مواد آموزشی
کتاب درسی ـ تخته ـ کتاب راهنمای معلم، کتاب علوم چهارم ، لیوام ، انواع ماد سخت مثل آهن ، سنک براده اهن و وب و انواع مایعات مانند آب نمک آب لیمو و در آخر گاز
مدل کلاس
دایره ایی و گروه بندی و هر گروه 4 الی 5 نفره
نحوه مقابل و گروه بندی
تعامل و هم فکری دانش اموزان را طبق میزان سواد و علاقه گروه بندی می شوند .
مفاهیم کلیدی
(تعمیم ها)
1- بعضی از مواد تک عنصره نیست و باید از مخلوط چند عنصر تشکیل یابند مانند( چای، قهوه ، آب و ...). نباید هر موادی یا عنصری را با هم ترکیب یا مخلوط نمود
مراحل تدریس
الف) مرحله ی آمادگی و ایجاد انگیزه:
معلم پس از سلام و احوالپرسی و گروهبندی دانش اموزان به هر گروه از دانش آموزان چند ماده یا مواد غیر هم جنس می دهد که بنواتند با هم در یک لیوان یا ظرف مخلوط کنند و بعد از مخلوط کردن از انها می پرسد نام مخلوط چیست ودانش آموزان با اجازه گرفتن به تریتبه سوالات معلم جواب می دهند
ب) ارزشیابی تشخیصی:
ـ انواع مخلوطها را نام ببرید.
ـ چرا باید قبل از مخلوط مواد مواد را خوب بشناسیم ؟
ـ آیا مخلوط کردن مواد به زندگب انسان ها کمک ند؟
ج) ارائه درس:
فعالیت معلم
فعالیت شاگرد
1- معلم لوحه به دانش آموز نشان می دهد.
1- شاگرد به لوحه نگاه می کند.
2- معلم با توجه به لوحه سوال می پرسد
2- دانش آموز جواب می دهد.
3- معلم صحبت می کند
3- دانش آموزان گوش می کنند.
4- معلم وسایل آزمایش می آورد.
4- دانش آموزان آزمایش انجام می دهند.
5- معلم از چرخه آب می پرسد
5- دانش آموزان آن را تفسیر می کنند.
6- معلم علت این که چرا باید آب پاکیزه باشد را می پرسد
6- دانش آموزان جواب را با مشورت همدیگر می گویند.
د) ارشیابی تکوینی:
1- تصویر عنوانی:
ـ بچه ها در این تصویر چه چیزی می بینید؟
ـ آب در روی زمین چه اهمیتی دارد؟
ـ آبی که از کوهها سرچشمه می گیرد سرانجام به کجا می رسد؟
2- شروع درس:
ـ به ص 46 کتاب نگاه کنبدو بد که این دو دانش اموز راجب ه مخلوطی با هم صحبت می کنند ؟
ـ آیا شما هم در خانه از این آزمایش ها انجام می دهید
ـ آیا مخلوط آب و دو حبه قند فایده ای ما دارد ؟
3- حین فعالیت های کتاب و کارگروهی:
ـ ما چرا مخلوط می کنیم ؟
ـ آیا همه مخلوط مایی که در کلاس انجام می یکسان است؟
ـ آیا نوشابه گازدار مخلوط است ؟
هـ ) جمع بندی و نتیجه گیری:
در آخر دانش آموزان با مخلوط کردن مواد آشنا می شوند که چگونه بتوان یک چای از چند مواد تهیه می شود و یا شربت از چند نوع مواد تهیه می شود آشنا می شوند و دانش اموزان از هر چیز ترکیبی بهتر نگاه می کند و اجزا تشکیل دهنده آن را خوب در ذهن تفکیک و باز می کنند..
و) ارزشیابی پایانی:
ـ آب دریا نوعی محلول است حلال و حل شونده را در این محلول بیان ؟
ـ چند قطره سرکه را در یک لیوان بریزید آیا آب در سرکه حل می شود ؟ چگونه می فهمید ؟
ز) تعیین تکلیف و فعالیت های تکمیلی :
و در آخر یک آزمایش کش اموزان انجام می دهیم
برای این که بهتر بفهمیم یک مخلوط ، محلول است یا نه می توانیم ان را مدتی بی حرکت در یک جا دهیم
ج) ارائه درس:
فعالیت معلم
فعالیت شاگرد
1- معلم لوحه به دانش آموز نشان می دهد.
1- شاگرد به لوحه نگاه می کند.
2- معلم با توجه به لوحه سوال می پرسد
2- دانش آموز جواب می دهد.
3- معلم صحبت می کند
3- دانش آموزان گوش می کنند.
4- معلم وسایل آزمایش می آورد.
4- دانش آموزان آزمایش انجام می دهند.
5- معلم از چرخه آب می پرسد
5- دانش آموزان آن را تفسیر می کنند.
6- معلم علت این که چرا باید آب پاکیزه باشد را می پرسد
6- دانش آموزان جواب را با مشورت همدیگر می گویند.
د) ارشیابی تکوینی:
1- تصویر عنوانی:
ـ بچه ها در این تصویر چه چیزی می بینید؟
ـ آب در روی زمین چه اهمیتی دارد؟
ـ آبی که از کوهها سرچشمه می گیرد سرانجام به کجا می رسد؟
2- شروع درس:
ـ به ص 46 کتاب نگاه کنبدو بد که این دو دانش اموز راجب ه مخلوطی با هم صحبت می کنند ؟
ـ آیا شما هم در خانه از این آزمایش ها انجام می دهید
ـ آیا مخلوط آب و دو حبه قند فایده ای ما دارد ؟
3- حین فعالیت های کتاب و کارگروهی:
ـ ما چرا مخلوط می کنیم ؟
ـ آیا همه مخلوط مایی که در کلاس انجام می یکسان است؟
ـ آیا نوشابه گازدار مخلوط است ؟
هـ ) جمع بندی و نتیجه گیری:
در آخر دانش آموزان با مخلوط کردن مواد آشنا می شوند که چگونه بتوان یک چای از چند مواد تهیه می شود و یا شربت از چند نوع مواد تهیه می شود آشنا می شوند و دانش اموزان از هر چیز ترکیبی بهتر نگاه می کند و اجزا تشکیل دهنده آن را خوب در ذهن تفکیک و باز می کنند..
و) ارزشیابی پایانی:
ـ آب دریا نوعی محلول است حلال و حل شونده را در این محلول بیان ؟
ـ چند قطره سرکه را در یک لیوان بریزید آیا آب در سرکه حل می شود ؟ چگونه می فهمید ؟
ز) تعیین تکلیف و فعالیت های تکمیلی :
و در آخر یک آزمایش کش اموزان انجام می دهیم
برای این که بهتر بفهمیم یک مخلوط ، محلول است یا نه می توانیم ان را مدتی بی حرکت در یک جا دهیم
تحقیق درمورد طرح درس علوم سوم ابتدایی