یکی از محسوس ترین مشکلات در ارتباط بامسافرت های شخصی افزایش ازدحام درمناطق باهویت، پراهمیت و شاخص شهری است به طوری که یکی از بزرگترین اهداف برنامه ریزی و طراحی شهری به ویژه در مراکز شهری خودداری از برنامه ریزی و طراحی اتومبیل محور و سعی در ایجاد گزینه هایی جهت کاهش نیاز به خودرو شخصی بوده است.امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهمترین عناصر ساختاری بر شهرها اثرگذار می باشد از طرف دیگر گسترش شهرها نیز بر شبکه ها و ساما نه های ترابری تاثیر می گذارد.در جهت گیری اکثر کشورهای صنعتی و توسعه یافته در حل معضل ترافیک شهری و حومه،رو آوری به سوی حمل و نقل همگانی به عنوان یک اصل غیر قابل انکار پذیرفته شده است. توسعه حمل ونقل همگانی محور یکی از این راهکارها است.که این توسعه در تحقق بخشی به مفهوم توسعه پایدار ؛ مزیت ها و ویژگی های شیوه های مختلف حمل و نقلی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری،مترو،اتوبوس و...را بیان می کند .
اصول توسعة حمل ونقل محور
1- در فاصله 4 کیلومتر تا 8 کیلومتر از ایستگاه حمل و نقل
2- توسعه فشرده و متراکم
3- ایستگاه حمل و نقل با توسعة تراکم بالا
4- ترکیب کاربری مسکونی با کاربری ها
5- تشویق به پیاده روی و دوچرخه سواری
6- ایجاد بلوک های مسکونی فشرده و متراکم
7- ساختار مختلط
8- ایجاد مسکن متنوع
9- ایجاد کمربندهای سبز و پارک
10- ایجاد نشانه های خیابانی و ورودی های جذاب
11- ایجاد شبکة حمل و نقل عمومی متصل به یکدیگر
.(Litman, 2005: 5-7 (
نظریه های حمل و نقل شهری تا دهه 1910
حرکت پیاده شکل غالب جابه جایی افراد در شهرها و مقیاس انسانی شکل دهنده ابعاد گذرها محسوب می شد.
ترافیکی و دروازه های ورودی شهر تبدیل گردید و سبب تغییرات شگرفی در ساختار شهرها شد.
جزو اولین ایده هایی بود که بر توسعه شهرها با محوریت مسیرهای حمل و نقل عمومی تاکید داشت.
که نخستین بار توسط وی ارائه گردی د.
نظریه های حمل و نقل شهری از 1980 تا کنون
اواخر 1960 تبیین گردید اما از اوای ل 1980 جنبه عمومی و اجرایی به خود گرفت.
- ایجاد دروازه های مشخص تا هویت محله را ابراز نموده، ت قویت کرده، به رانندگان نشان دهد آنان مهمانانی در محله هستند.
- اضافه نمودن منحنیهایی به خطوط عبوری تا به صورت عمدی خط دید راننده را بشکند.
- استفاده از عناصری مانند نیمکت ها، تجهیزات بازی، میله ها و پوشش گیاهی که یک هدف دوگانه کاهش سرعت ترافیک
درعین ایجاد تسهیلاتی برای ساکنان را تامین نموده و محیطی پیاده مدارتر را ایجاد نماید.
- بازداشتن رانندگان از حرکت با سرعت از طریق حذف جداول خیابانی ممتد و هدایت آنان با میله ها، مبلمان خیابانی،
درختان و کفسازیهای متفاوت.
- فراهم نمودن پارکینگ ضروری است اما با فضاهای متناوب ب ه طوریکه خیابان طوری شروع نشود که احساس محوطه
پارکینگ را ایجاد نماید.
دانلود پاورپوینت آماده پروژه کلاسی توسعه حمل و نقل محور ، طرح شهرسازی5- 24 اسلاید