نوع فایل: word
قابل ویرایش 13 صفحه
مقدمه:
توانمندی و موفقیت هر کشوری در صحنه اقتصاد جهانی منوط به موفقیت سازمانها، و موفقیت آنها درگرو خلاقیت، نوآوری و کارایی است. بهعبارت دیگر تحول و رشد اقتصادی هر کشور تحت تاثیر مستقیم تحول سازمانها و مدیریت در آن تحقق مییابد. کشورهایی نظیر ژاپن، انگلیس و آلمان بدون داشتن منابع توانستهاند با استفاده از قدرت دانش و مدیریت کارا در سازماندهی و تخصیص منابع، رشد اقتصادی شگرفی را در بلندمدت تجربه کنند. عوامل موثر بر کارایی و توانمندی سازمانها در دو دسته طبقهبندی میشوند:
1 - عوامل برونسازمانی (نظیر ساختار بازارها، اندازه و میزان دخالت دولت در اقتصاد، مشوقها و انگیزههای فعالیت، فضای کسبوکار و فرهنگ رشد و...).
2 - عوامل درون سازمانی (همچون نوآوری و خلاقیت، انگیزش، رهبری و مدیریت کارآمد).
وجود عوامل بازدارنده فعالیت در فضای بیرون از سازمان و ضعف عوامل درون سازمانی، سبب ناکارایی فعالیت سازمانها و پایین بودن بهرهوری در کل اقتصاد خواهندشد. تحقیقات (مجاور حسینی - 1377) نشان میدهد که سرمایهگذاری زیاد کشورها بویژه کشورهای توسعهنیافته در تجهیزات و ماشینآلات و نیروی انسانی در دهههای گذشته به دلیل پایین بودن بهرهوری، رشد ناچیزی را در اقتصاد آنها بهوجود آورده و درعوض کشورهایی که سرمایهگذاری و رشد نیروی انسانی کمتری داشته ولی از بهرهوری بالاتری برخوردار بودهاند رشد اقتصادی بیشتری را نظیر هنگکنگ تجربه کردهاند.
باتوجه به مطالب فوق در این مقاله به صورت موردی سعی بر این است که عوامل برونسازمانی و درون سازمانی که در ایران عمدهترین موانع در برابر فعالیت سالم و رشد و بالندگی سازمانها و کل اقتصاد هستند، معرفی شوند، شاید که از این طریق ریشه بسیاری از مشکلات کشور نظیر تولید و اشتغال روشن شود. در ابتدای مقاله مروری آماری بر روند رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته در ایران خواهیم داشت و در ادامه به مهمترین عوامل بازدارنده برون و درون سازمانی فعالیت در سازمانها خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب:
مقدمه
رشد اقتصادی در ایران
عوامل موثر بر کارایی سازمانها
عوامل درونسازمانی (مدیریتی)
نتیجهگیری
منابع و مآخذ
منابع ومآخذ:
1 - ماهنامه علمی و آموزشی تدبیر شمارههای 86-87-88-90-91-92.
2 - محسن رنانی، بازار یا نابازار: انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی، تهران 1376.
3 - حسین صالحی و افشین جعفری مژدهی، بررسی ساختار بازارهای ایران، اقتصاد ایران، فصل ششم محمد طیبان، موسسه عالی پژوهش در برنامهریزی و توسعه، تهران 1378.
4 - فرشید مجاور حسینی، سرمایهگذاری، بهرهوری و رشد اقتصادی در ایران و 57 کشور جهان: اقتصاد ایران، فصل پنجم محمد طیبان، موسسه عالی پژوهش در برنامهریزی و توسعه، تهران 1378.
5 - نیکو اقبال، رفتار سازمانی: جزوه درسی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران 68-1367.
6 - دکتر مرتضی ایمانیراد، روابط حاکم بر فضای کسبوکار در ایران، روزنامه اطلاعات، هفدهم شهریور ماه 1380.
7 - گزارش روز، مدیریت مشارکتی، روزنامه اطلاعات، هفتم مهرماه 1380.
8 - حمید الیاسی، واقعیات توسعهنیافتگی، نشر سهامی انتشار، چاپ دوم 1377.
9 - مرتضی قرهباغیان، اقتصاد رشد و توسعه، جلد 1، نشر نی - چاپ اول، تهران 1370.
10 - ایاف شوماخر، کوچک زیباست، ترجمه علی رامین، نشر سروش، چاپ سوم، تهران 1370
پروژه تاثیر کارآیی سازمان و مدیریت برتحول. doc