فرهنگ وحیانی اسلام و از جمله اندیشه مهدویت همواره در حوزههای انسانشناسی، جامعهشناسی و... نقش اساسی داشته است و میتواند به پرسشهای مردم هر عصری در این عرصهها پاسخ دهد.
یکی از مسائل اساسی در عصر حاضر طرح پرسشهایی انسانشناسانه است که براساس آن، نحلهها و مکتبهای فکری بسیاری تحقق یافته؛ از این رو میتوان با بهره بردن از فرهنگ اسلامی، تئوریهای مناسبی درباره انسانشناسی مطرح کرد و مکتبهای فکری ناهمآهنگ با فطرت بشر را به چالش کشاند.
در این نوشتار یکی از آموزههای مهم اسلام؛ یعنی اندیشه مهدویت با یکی از مهمترین مکتبهای انسانشناسی معاصر؛ یعنی اگزیستانسیالیسم، ارزیابی و تقابلهای آنها با یکدیگر بررسی شده است.
با این وجود گستردگی فلسفهها و فیلسوفان اگزیستانسیالیستها به حدی است که بررسی دیدگاههای اساسی همه آنها فراتر از یک مقاله و کتاب است. بنابراین، در این نوشتار بر آن هستیم مفاهیم اساسی مورد اتفاق برخی از مهمترین تأثیرگذاران فیلسوفان وجودی همانند کی یرکگور، مارسل، ساتر و یاسپرس را بررسی و در موارد ممکن با اندیشه مهدویت مقایشه نماییم
اگزیستانسیالیسم یکی از مهم ترین مکاتب فکری قرن 19 به بعد است که با تعابیر گوناگونی همچون مکتب وجودی، مکتب هست بودن و مکتب اصالت وجود از آن یاد میشود. بدیهی است که مکتب وجودی و مکتب اصالت وجود با نظریه اصالت وجودی که در فلسفه اسلامی وجود دارد، تفاوت ماهوی دارند و تشابه آنان فقط در اسم میباشد.
از آنجایی که این مکتب فکری، نوعی رد مطلق گرایی فکری است و بر لحظه زندگی و زیستن تاکید میکند، نمیتوان از آن به عنوان فلسفه یاد کرد؛ زیرا، فلسفه یک تفکر کلی است و این همان چیزی است که این مکتب در پی انکار آن است.
مقدمه:5
گونه شناسی اگزیستانسیالیسم:9
ویژگیهای این مکتب فکری( اگزیستانسیالیسم):9
عقاید اگزیستانسیالیستها:10
قالبهای ادبی:11
موضوع و مضمون ادبیات اگزیستانسیالیستی:12
مفهومشناسی:12
تفرد انسانی در اگزیستانسیالیسم15
لوازم و تعلقات انسان :16
اندیشه مهدویت و معناداری جهان:22
ارزشهای اخلاقی و اگزیستانسیالیسم :23
ارزشهای اخلاقی در اندیشه مهدویت :25
آزادی و اگزیستانسیالیسم :26
آزادی و گزینش در اندیشه مهدویت :28
اندیشه مهدویت و رفع اقسام دلهره :34
امید و اگزیستانسیالیسم :37
امید در اندیشه مهدویت :38
فیمینسم اگزیستانسیالیست :42
اگزیستانسیالیسم و آراء تربیتی :50
آموزش و پرورش اگزیستانسیالیستی:54
اوایل قرن بیستم :60
آزادی :62
دلهره :64
باور نادرست:64
اصالت :65
مقایسه با ملاصدرا :66
فلسفه اگزیستانسیالیسم سارتر:67
پراگماتیسم68
تاریخچه :69
فلسفه پراگماتیسم :70
اصول و ویژگیهای فلسفه پراگماتیسم :72
تقدم عمل بر نظر :72
تقدم تجربیات جزئی و متکثر بر کلیات :73
هدف از فلسفه ورزی حل مشکلات زندگی :73
اصول جهان نگری پراگماتیستی :74
پراگماتیسم اخلاقی :76
پراگماتیسم مکتب اصالت عمل :82
● پیوند معنا و عمل توسط «پرس» :83
● اصول تحقیق از نگاه «پیرس» :84
● جیمز و اراده معطوف به اعتقاد ورزیدن :84
● «دیویی» و کارآمد دیدن علم و فناوری :85
● توجه ویژه «دیویی» به نهادهای علمی :86
فلسفه تربیتی پراگماتیسم (عملگرایی):87
عملگرایی (پراگماتیسم):89
افکار و عقاید عملگرایان را میتوان چنین خلاصه کرد:90
معلم پیرو عملگرایی معمولا از خصایص زیر برخوردار است:92
پیشگامان فلسفه تربیتی عملگرایی :93
پیرس :94
ویلیام جیمز:95
جان دیوئی :97
آموزش و پرورش از دیدگاه عملگرایی101
فلسفه آموزش و پرورش پراگماتیستی را میتوان در چند اصل زیر خلاصه کرد:101
دکارت :111
نقد و نتیجه :112
منابع:116
شامل 117 صفحه فایل word
دانلود تحقیق اگزیستانسیالیسم و پراگماتیسم و ارتباط بین آن دو