لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 44
آسفالت گرم (بتن آسفالتی)
آسفالت گرم یا بتن آسفالتی، ترکیبی از مصالح سنگی مرغوب دانهبندی شده و قیر خالص است که بر حسب نوع قیر مصرفی و دانهبندی مصالح در درجه حرارت 80 الی 170 درجه سانتیگراد در کارخانه تهیه و در همین درجه حرارت در سطح خیابان پخش و کوبیده میشود. در بتنهای آسفالتی گرم مرغوب حجم فضای خالی با توجه به دانهبندی مصالح سنگی بین 8-3 درصد است. کاربرد بتنهای آسفالتی گرم به قرار زیر است:
قشر اساس آسفالی
قشر آستر آسفالتی
قشر رویه آسفالتی
برای تامین مشخصات فنی قشر اساس آسفالتی از بتن آسفالتی یا انواع آسفالتهای گرم و برای قشر آستر و رویه تنها از بتن آسفالتی استفاده میشود. جزئیات امر باید در مشخصات فنی خصوصی ذکر گردد. در صورت عدم وجود این مشخصات، رعایت مندرجات این بخش الزامیاست:
1) مصالح سنگی:
مخلوط سنگی شامل مصالح ریزدانه و درشتدانه باید رعایت دقیق مندرجات این بخش تهیه و انبار شود. تمام منابع مصالح رودخانهای یا معادن سنگی تعیین شده در مشخصات فنی خصوصی یا منابعی که بعداً توسط پیمانکار پیشنهاد گردد، باید با ویژگیهای مندرج در مشخصات فنی خصوصی و در غیاب آن، مندرجات این بخش مطابقت کامل داشته باشد. از معادن باید با روش اشتو T-2 نمونهبرداری به عمل آید. استفاده از این منابع هنگامی مجاز است که موافقت قبلی دستگاه نظارت کسب شده باشد. حتیالامکان باید از مصالح یک معدن استفاده شود، مگر اینکه به تایید دستگاه نظارت برای رسیدن به دانهبندی موردنظر استفاده از معادن دیگر اجتنابناپذیر باشد. مصالح سنگی ریزدانه و درشتدانه باید در کارخانه به صورت جداگانه تهیه و انبار شوند. محل انبار باید کمی بالاتر از اطراف آن باشد تا زهکشی در بستر زیرین انبار به راحتی انجام شود. کاربرد لودر برای انبار کردن و جابجایی مصالح مناسب نیست. مصالح فیلتر بایستی در انبارهای مسقف نگهداری شود تا به هنگام مصرف کاملاً خشک باشد. دانهبندی مصالح سنگی برای مخلوطهای آسفالتی بسته به محل مصرف و ضخامت لایه متفاوت است، این دانهبندی بسته به مشخصات باید با یکی از دانهبندیهای مندرج در جدول زیر مطابقت داشته باشد.
جدول دانهبندی مخلوطهای آسفالتی
حداکثر اندازه اسمی (میلیمتر)
5/37
25
19
5/12
5/9
5/9
75/4
75/4
18/1
شماره دانهبندی
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
نوع مخلوط آسفالتی
اساس آسفالتی
اساس آسفالتی آستر و رویه
اساس آسفالتی آستر و رویه
آستر و رویه
رویه
رویه
رویه
اساس آسفالتی رویه
رویه
حداقل و حداکثر ضخامت لایه کوبیده شده (م.م)
150-100
100-75
75-50
60-40
40-25
40-25
40-20
40-20
20-5/12
اندازه الک
درصد وزنی رد شده از الک استاندارد (آشتور –M-72)
الک 50 م.م (4 اینچ)
100
الک 5/37 م.م (5/1 اینچ)
100-90
100
الک 25 م.م (1 اینچ)
---
90-100
100
الک 19 م.م (75/0 اینچ)
80-56
---
100-90
100
الک 5/12 م.م (5/0 اینچ)
---
80-56
---
100-90
100
100
الک 5/9 م.م (8/3 اینچ)
---
---
80-54
---
100-90
100-90
100
100
الک 75/4 م.م (شماره 4)
53-23
59-29
45-35
74-44
85-55
50-30
100-75
100-80
100
الک 36/2 م.م (شماره 8)
41/15
45-19
49-23
58-28
67-32
15-5
32-15
100-60
100-95
الک 18/1 م.م (شماره 16)
---
---
---
---
---
---
15-0
80-40
100-85
الک 6/0 م.م (شماره 30)
---
---
---
---
---
---
---
65-20
95-70
الک 3/0 م.م (شماره 50)
16-4
17-5
29-5
21-7
23-7
---
---
40-7
75-45
الک 15/0 م.م (شماره 100)
---
---
---
---
---
---
---
20-3
40-20
الک 075/0 م.م (شماره 200)
6-0
7-1
8-2
10-2
10-2
5-2
3-0
10-2
20-9
رعایت محدودیتهای زیر در مورد استفاده از جدول فوق الزامی است:
رعایت دانهبندی طبقه I دارای بافت درشت و نیمهپیوسته و در شمار بتنهای آسفالتی قرار نمیگیرد.
دانهبندیهای طبقه II تا V پیوسته و منظم بوده و برای تهیه بتن آسفالتی مصرف میشود.
دانهبندیهای طبقه VI و VII کاملاً باز و گسسته است و مصرف آن محدود به قشر رویه بوده و برای ترافیک سبک مناسب است.
دانهبندی طبقه VIII برای اساس و رویه آسفالتی با ترافیک سبک و متوسط است.
دانهبندی طبقه XI به عنوان قشر رویه برای ترافیک سبک است و فاقد خصوصیات فنی بتن آسفالتی است.
2) دانهبندی اساس آسفالتی و کنترل کیفیت
اساس آسفالتی را میتوان به صورت بتن آسفالتی یا آسفالت گرم تهیه نمود. در صورت انتخاب نوع بتن آسفالتی کنترل کیفیت و مشخصات مصالح باید با مندرجات این بخش مطابقت نماید. در صورت استفاده از آسفالت گرم رعایت مشخصات مشروح زیر الزامی است:
2-1- مصالح درشت دانه:
مصالح درشت مانده روی الک نمره 4 (7/4 م.م) باید از شکستن و خرد کردن سنگ کوهی یا شن و ماسه رودخانهای توسط سنگ شکنهای چکشی یا مخروطی بدست آمده باشد و با مشخصات زیر مطابقت نماید:
دانهبندی مصالح باید با یکی از دانهبندیهای مندرج در جدول زیر مطابقت نماید:
جدول دانهبندی مصالح درشت دانه
حداکثر اندازه اسمی (م.م)
5/37
25
25
19
19
19
19
5/12
5/9
5/9
شماره دانهبندی
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
اندازه الک
درصد وزنی رد شده از الک استاندارد
الک 50 م.م (2 اینچ)
100
الک 5/37 م.م (5/1 اینچ)
100-90
100
100
الک 25 م.م (1 اینچ)
55-20
100-90
100-90
100
100
100
الک 19 م.م (4/3 اینچ)
15-0
55-20
---
100-90
100-90
90-100
100
100
الک 5/12 م.م (2/3 اینچ)
---
10-0
60-25
55-20
---
---
100-90
100-90
100
100
الک 5/9 م.م (8/3 اینچ)
5-0
5-0
---
15-0
55-20
45-30
70-40
75-40
100-85
100-90
الک 75/4 م.م (شماره 4)
---
---
10-0
5-0
15-0
25-5
15-0
25-5
30-10
55-20
الک 36/2 م.م (شماره 8)
---
---
5-0
---
5-0
10-0
5-0
10-0
10-0
30-5
الک 18/1 م.م (شماره 16)
---
---
---
---
---
5-0
---
5-0
5-0
10-0
الک 3/0 م.م (شماره 50)
---
---
---
---
---
---
---
---
---
5-0
درصد سایش مصالح درشت دانه به روش لوسآنجلس بر اساس آزمایش T-96 آشتو نباید از 45% تجاز نماید.
درصد افت وزنی مصالح به روش 104 با سولفات سدیم پس از پنج نوبت نباید از 12% تجاوز نماید.
ضریب تورق دانهها به روش B.S.65 نباید از 35% تجاوز نماید.
در صورت مصرف مصالح شکسته باید حداقل 50% وزنی مصالح مانده روی الک نمره 4 در یک جبهه یا بیشتر (به غیر از شکستگی طبیعی آنها) شکسته شده باشد.
تحقیق درباره روسازی آسفالتهای گرم 43 ص