فرمت فایل: word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 33 صفحه
راهسازان از زمانهای قدیم برلزوم و اهمیت روسازی راهها واقف بودند و برحسب مورد از انواع آن استفاده میکردند. طرح، اجرا و نگهداری روسازی راهها از مهمترین و درعین حال از مشکل ترین قسمتهای راهسازی است و غالب اشکالات بعدی زائیده طرح، اجرا ویا نگهداری غیر اصولی این قسمت پر اهمیت راه میباشد.
اگر روسازی راهی بطوراصولی و صحیح طرح، اجرا و نگهداری نشود، راه در برابر عوامل جوی و اثر فرساینده آمد و شد خود روها مقاومت نکرده و بسرعت خراب شده ودرنتیجه موجب ازدست رفتن سرمایه گذاری اولیه میشود. علاوه براین، خرابی روسازی باعث افزایش سایرهزینهها از قبیل هزینه مرمت و بهسازی و همچنین افزایش هزینههای غیرمستقیمی که بعلت بدی روسازی به استفاده کنندگان از راه تحمیل میشود خواهد شد.
درچند دهه اخیر بدنبال پیشرفتهای قابل ملاحظه ای که درعلم مکانیک خاک، مصالح روسازی، انجام آزمایشات آزمایشگاهی و کارگاهی، مقاومت مصالح و تحلیل سیستمهای پیچیده روسازی با استفاده ازماشینهای حسابگر الکترونی بوقوع پیوسته است، لازم است که مهندسین راهساز ضمن اطلاع از شرایط خاص ایران ازآنچه که دراین زمینهها درسایرکشورهای دیگر رخ میدهد آگاهی داشته باشد.
مقدمه
دراین مبحث انواع خرابیهای متداول روسازیهای آسفالتی و شنی شرح داده شده،و علل بوجود آمدن این خرابیها و نحوه مرمت آنها ذکرگردیده است. بطورکلی انواع مختلف خرابیهارامیتوان به دوگروه تقسیم کرد:
الف_ خرابیهای بنیادی (سازمان)
ب_ خرابیهای سطحی (وظیفه ای)
خرابیهای بنیادی وقتی به وقوع میپیوندندکه سیستم روسازی بعلت ندانستن قدرت باربری کافی دراثربارهای وارد صدمه دیده ودیگرنتواند بدون افزایش بیشتر خرابیها، بارگذاری بیشتری را تحمل نماید. خرابیهای سطحی وقتی اتفاق میافتندکه بدون آنکه الزاماً سیستم روسازی از نظر سازه ای قدرت باربری خود را از دست داده باشد، بعلت ناهموار شدن بیش ازحد سطح روسازی، بهره برداری ازآن با اشکال صورت گیرد.
تشخیص نوع خرابی (بنیادی _ سطحی) ازنظرانتخاب نوع و نحوة مرمت و بهسازی روسازی دارای اهمیت زیادی میباشد. برای مرمت خرابیهای بنیادی، سیستم روسازی بایدازنقطه نظرسازه ای تقویت گردد. درحالی که برای مرمت خرابیهای سطحی، باید با انجام اقدامات لازم سطح رویه صاف و هموارشود.
تحقیق در مورد اهمیت روسازی جاده ها