![پروژه رشته حسابداری با عنوان حسابداری دولتی. doc](../prod-images/1009357.jpg)
نوع فایل: word
قابل ویرایش 90 صفحه
مقدمه:
مسئولیت پاسخگوئی عمومی سنگ بنای نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت است «هیأت استانداردهای حسابداری دولتی آمریکا GASB » از دیرباز و بالاخص از اوایل نیمه دوم قرن بیستم به بعد در کشورهای پیشرفته و نسبتاً توسعه یافته، پاسخگوئی عمومی به عنوان یکی از مسئولیتهای اساسی مورد پذیرش دولتها قرار گرفته و از همان زمان صاحبنظران حسابداری و امور مالی دولتها اعتقاد داشته اند که نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی بعنوان ابزار اصلی ایفای مسئولیت پاسخگوئی عمومی نقش مهمی بعهده دارد. بدین ترتیب مفهوم مورد نظر بعنوان شالوده و مرکز ثقل نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی مورد توجه و تأکید قرار گرفته و چارچوب نظری و اصول و استانداردهای حسابداری دولتی در کشورهای توسعه یافته، براساس مفهوم مسئولیت پاسخگوئی عمومی تدوین و نظامهای حسابداری این قبیل کشورها برپایه چارچوب نظری مبتنی بر مسئولیت پاسخگوئی طراحی و به مورد اجراء گذاشته شده است. در فرهنگ لغات مفهوم مسئولیت پاسخگوئی به شرح زیر تعریف شده است:
الزام شخص به توضیح و تشریح همراه با ارائه دلایل منطقی در مورد اعمالی که انجام داده است. مسئولیت پاسخگوئی دو وظیفه کاملاً شخص را دربرمیگیرد:
1-الزام به انجام دادن یک عمل یا وظیفه شخص موسوم به “Responsibility”
2-الزام به توضیح و تشریح چگونگی انجام مسئولیت از طریق ارائه گزارشهای لازم مبتنی بر دلایل منطقی و قابل اتکا موسوم به “Accountability”
بزرگترین پاسخگو در هر جامعهای، دولت آن جامعه است. دولت منابع مردم را در اختیار دارد پس باید به مردم به عنوان پاسخ خواه، گزارش بدهد که منابع آنها را چگونه مصرف کرده است. ارائه چنین اطلاعاتی توسط دولت از طریق صورتهای مالی امکانپذیر است. مهم ترین گزارش مالی دولت در ایران «صورتحساب عملکردسالانه بودجه کل کشور» میباشد که توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی و شخصاً اداره کل تمرکز و تلفیق حسابها و روشهای حسابداری تهیه و تنظیم میگردد و می بایست تا پایان آذر ماه سال بعد برای سال قبل تهیه گردد و در اختیار دیوان محاسبات کشور قرار گیرد. طبق اصل 54 قانون اساسی دیوان محاسبات مستقیماً زیر نظر مجلس شورای اسلامی اداره میشود و استقلال دیوان محاسبات کشور را بعنوان حسابرس مستقل حکومت تأمین نموده است. طبق اصل 55 قانون اساسی دیوان محاسبات کشور را مکلف نموده است که کلیه حسابهای وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی را رسیدگی کند تا اطمینان حاصل نماید که هیچ هزینهای از اعتبارات مصوب تجاوز ننموده و هر وجهی در محل خود به مصرف برسد. بنابراین دیوان محاسبات پس از بررسی صورتحساب عملکرد سالانه و در نظر گرفتن نتایج حسابرسی انجام شده توسط حسابرسان آن دیوان که در صورت احراز تخلف بعنوان موارد واخواهی مجموعاً در گزارشی تحت عنوان گزارش تفریغ بودجه به مجلس شورای اسلامی تسلیم تا به طریق مقتضی در دسترس عموم قرار گیرد. (پاسخگویی دولت از این طریق است.)
فهرست مطالب:
فصل اول) کلیات حسابداری دولتی
1-مسئولیت پاسخگوئی عمومی
2-تعریف حسابداری دولتی
تعریف دیگری از حسابداری دولتی
3-دستگاه اجرایی
4-انواع سازمانهای دولتی
5-وجوه افتراق بخش دولتی و خصوصی
1-انگیزه ایجاد
2-مالکیت و سرمایه
3-منابع مالی
4-قوانین و مقررات
وجوه اشتراک بخش دولتی و خصوصی
7-اهداف و کاربرد حسابداری دولتی
8-تعریف بودجه
بودجه عمومی
اهم روشهای تهیه و تنظیم بودجه
1-9- بودجه به طریق متداول
2-9- بودجه به طریق برنامه ای
3-9- روش تهیه و تنظیم بودجه به طریق عملیاتی
4-9-روش بودجه بندی بر مبنای صفر
10-مراحل بودجه
الف) تهیه و تنظیم بودجه
ج) اجرای بودجه
د) بررسی و نتایج حاصل از اجرای بودجه
اصلاح بودجه
متمم بودجه
11-اصول بنیادی حسابداری دولتی
1-اصل تفکیک اقلام ثابت
2-اصل حسابهای مستقل برای وجوه مستقل
3-اصل تقدم قوانین و مقررات بر استانداردهای حسابداری
4-اصل عدم وجود حساب سرمایه
اصل کنترل بودجهای
اصل تقدم روش حسابداری تعهدی به روش نقدی
اصل گزارشگری مالی
9-اصل قابلیتهای حسابداری و گزارشگری مالی
10-اصل عدم سود و زیان
11-اصل حسابداری بودجهای
12-اصطلاحات و مفاهیم حسابداری دولتی
1-اعتبار
2-دیون بلامحل
3-تخصیص اعتبار
4-درآمد عمومی
5-درآمد اختصاصی
6-پیش پرداخت
7-علیالحساب
8-ذیحساب
9-عامل ذیحساب
موافقت نامه
11-معاون ذیحساب
12-وجوه عمومی
13-مراحل انجام خرج
1-تشخیص
2-تأمین اعتبار
هدف از تأمین اعتبار
5-حواله
6-درخواست وجه
7-هزینه
14-تنخواه گردان و انواع آن
-تعریف تنخواه گردان
انواع تنخواه گردان
1-تنخواهگردان خزانه
2-تنخواهگردان استان
3-تنخواهگردان حسابداری
4-تنخواه گردان پرداخت
5-تنخواهگردان بازنشستگی و موظفین
6-تنخواهگردان رد وجوه سپرده
7-تنخواهگردان اوراق بهادار
نمودار نحوه دریافت انواع تنخواهگردان در ابتدای سال و طی سال توسط واحدهای مربوطه
15-انواع مبانی حسابداری دولتی
1-نقدی
2-تعهدی
3-نیمه تعهدی
4-تعهدی تعدیل شده
5) نقدی تعدیل شده
17-حسابهای مستقل درخزانه داری کل:
ا- حسابهای مستقل وجوه دولتی
2-حساب مستقل وجوه امانی
منابع تأمین مالی خزانه
18-حسابهای مستقل وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی
1-حساب مستقل وجوه دولتی
2-حساب مستقل وجوه امانی
ارکان شرکتهای دولتی
19-انواع حسابهایی که توسط خزانه افتتاح می شود.
فصل دوم) حساب مستقل اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای
ثبت عملیات حسابداری اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای
ثبت عملیات حسابداری بستن حسابها
افتتاح حسابها درسال بعد
ب)واریز مانده مصرف نشده سال قبل درموعد مقرر (دهم مرداد ماه سال بعد):
ج) باارائه اسناد و مدارک اقلام سنواتی ثبت ذیل زده می شود
د) درصورت واریز پیش پرداخت سنواتی و علی الحساب سنواتی ثبتهای ذیل زده میشود
ه) به هنگام واریز وجوه پیش پرداخت و علی الحسابی که درحساب بانک است و به خزانه وایز میشود ثبت ذیل زده می شود
واریز تنخواه گردان حسابداری اول دوره
حالت دوم (تسویه پایاپائی):
فصل سوم) حساب مستقل اعتبارات هزینهای
ثبت عملیات حسابداری اعتبارات هزینه
عملیات بستن حسابها به شرح زیر در دفاتر و حسابها ثبت می شود
افتتاح حسابها در سال بعد
فصل چهارم: وجوه مستقل گروه حسابهای سپرده
تعریف سپرده
ماده 41 قانون محاسبات عمومی
نحوه ثبت عملیات حساب مستقل وجوه سپرده
بستن حسابها
افتتاح حسابها
فصل پنجم) حسابداری درآمد
نحوه ثبت عملیات حسابداری وصول و ارسال درآمدهای عمومی
‹‹ وجوه اضافه دریافتی››
حساب مستقل درآمدهای اختصاصی (وجوه اختصاصی)
‹‹ نحوه ثبت عملیات برای حساب مستقل درآمدهای اختصاصی››
‹‹ ثبتهای بستن حسابها در انتهای سال››
پروژه رشته حسابداری با عنوان حسابداری دولتی. doc