رشد فرآیندی پویا و مستمر است که از لقاح آغاز و در زمان فوت پایان خواهد یافت.
در مرحله رشد و تحول به دلیل تغییرات فیزیولویک، روان انسان نیز دستخوش تغییرات محسوسی خواهد شد.
آشنایی ما با تکالیف رشدی می تواند سهم بسزایی در شناخت، پیشگیری و درمان اختلالات روانی ایفا کند.
روانشناسان رشد به مطالعه تغییرات جسمی ، فیزیکی، اجتماعی، هیجانی، شناختی و اخلاقی افراد در طول زندگیشان را نیز در نظر میگیرند.
اطلاع از سن عادی برای راه افتادن و حرف زدن کودک به فرد امکان میدهد تا کودکان پیشرفته و عقبمانده را از هم تشخیص بدهد.
نظریات رشد
نظریه رشد روانی-جنسی فروید
مرحله دهانی (تولد تا2سالگی): دهان مهمترین منبع کاهش تنش(مثلا خوردن) و احساسات لذتبخش(مثلا مکیدن) است.
در این مرحله از زندگی حالات روانی خاصی مثل وابستگی و به دهان بردن همه چیز از
ویژگیهای مهم کودک است.
اولین تماسهای او با جهان
خارج از طریق گرفتن و به
دهان بردن اشیا و بیرون
ریختن آنهاست. توانایی
اعتماد و اتکا به دیگران
از خصوصیات شخصیتی این
مرحله است.
نظریه رشد روانی-اجتماعی اریک اریکسون
کاربرد نظریات رشد
دانلود پاورپوینت کاربرد نظریه های رشد و تحول در روان درمانی و مشاوره- 53 اسلاید