لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:17
تکنولوژی و جامعه
تغییرات اجتماعی که در دهة گذشته به وقوع پیوسته موثر بوده و بر انتقال ساختار جامعه توسعه یافته و زیربناهائی که بر پایه آنها شکل گرفته تاثیر گذارده است. واضح است که بخش اعظمی از این تغییرات مبتنی بر کامپیوترهای پیشرفته و تکنولوژی ارتباطی، بویژه اینترنت، میباشد که بر تمامی وجوه توسعه و برنامههای اجتماعی تاثیر گذارند. (web-based Education. Com.2000)
بنظر میرسد تا سال آینده (2002) حدود 600 میلیون نفر در سرتاسر جهان به اینترنت پیوسته و یا حداقل در زمانهای خاصی از شبکه استفاده کنند. این در حالی است که تا سال 2007، 80% از مردم کشورهای صنعتی به اینترنت خواهند پیوست . (Wei yu ، 2000)، تا پایان دهة اول از قرن بیست و یکم، اکثر مردم در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه ، بدون شک از اینترنت با سرعت بالایی برای منافع اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و … استفاده خواهند کرد .
چنین تغییراتی ، هم آنهائی که ما تجربه شان کردهایم وهم آنهائی که بدون شک در سالهای بعد واقع خواهند شد، بسیار بزرگتر از انتظاراتی است که با ظهور تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در گذشته مد نظر بود (Adell، 2000) .هر چند تکنولوژیهای پیشین (چاپ، تلفن، رادیو، سینما وتلویزیون) انقلابی واقعی در زمان خود محسوب شدند، تکنولوژیهای نوین که در جامعة فعلی ما نفوذ کردهاند تاثیر بسیار عظیمتری داشتهاند؛ چرا که از ابعاد، سرعت و ظرفیت جهانی برای رشد خود برخوردارند.
بهر حال نباید فراموش کرد که علیرغم رشد گستردة تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در بخشهای صنعتی و افزایش نفوذ آنها درکشورهای توسعه یافته، در صد زیادی از جمعیت دنیا از پیشرفتهای تکنولوژی که انقلابی در زندگی، کار و ارتباط مردم محسوب میشود، بازماندهاند. نزدیک به 90% از کاربران اینترنت در کشورهای صنعتی هستند. بعبارتی دیگر تعداد، استفاده کنندگان اینترنت در آفریقا وخاورمیانه تنها 1% از کل راتشکیل میدهد (2001، OIT).
مقاله تحولات بنیادی و فرآیندة آموزش از راه دور