اختصاصی از
ژیکو دانلود پاورپوینت نظریات پارتو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
زندگی نامه:
ویلفردو پارتو در سال 1848 در پاریس متولد شد. وی فرزند یک تبعیدی از ایتالیا بود. او تحصیلات خود را در فرانسه آغاز کرد؛ ولی آنرا در ایتالیا ادامه داد و در ریاضیات و ادبیات کلاسیک تخصص یافت. پارتو در سال 1869 از دانشکده فنی تورین فارغالتحصیل شد و سپس حدود 20 سالی را بهعنوان مهندس و مدیر دو شرکت راهآهن ایتالیا کار کرد. وی در سال 1890 در سن 42 سالگی به اقتصاد روی آورد و مدت 7 سال در لوزان به تدریس اقتصاد پرداخت؛ ولی در سال 1900 که ثروت زیادی به ارث برد از این کار استعفا داد و به سوئیس رفت و بقیه عمر را به مطالعه و تحقیق پرداخت. پارتو اندکی پیش از فوت، توسط حکومت موسولینی به عضویت مجلس سنای ایتالیا انتخاب شد. او جانشین والراس در نظریات اقتصادی بود؛ که در سال 1923 در سوئیس وفات یافت
پارتو جامعه شناس محافظه کار ایتالیایی بیشتر نظریاتش در رد مارکس وفیلسوفان روشن اندیش است. نظریه نخبگان وی در جامعه شناسی و سیاست نظریه ای شناخته شده است. این نظریه به نوعی از اشکال حاکمیت اشاره دارد که در زمره نظریه های Moniste یا تک گرای حاکمیت است.
پارتو دومین نفر از مکتب لوزان است؛ مکتب لوزان (Lausanne School) توسط لئون والراس (Leon Walras: 1834-1910) پایهگذاری شد؛ این مکتب علاوه بر بحث از مقوله مطلوبیت، به هزینه و عرضه نیز پرداخته است؛ با این بیان که اگر قیمت، بالاتر از هزینه تولید قرار گیرد، عرضه افزایش پیدا میکند تا قیمت را پایین آورد و بالعکس؛ اگر هزینه از قیمت پیشی گیرد، عرضه کاهش پیدا کرده و قیمتها بالا میروند.
وی یکی از بنیانگذاران اقتصاد ریاضی نیز شناخته شده است. دیدگاه او در مقوله تعادل عمومی در اقتصاد رفاه، جایگاه اساسی دارد
نظرات اقتصادی پارتو:جدا کردن مطلوبیت ترتیبی از مطلوبیت عددیاستثمار طبقات اجتماعی با هر دو نظام سوسیالیسم و لیبرالسیماستفاده از روانشناسی در تحلیلهای اقتصادی
بهینه پارتو ( Pareto efficiency )ترکیب مختلف عناصر برای رسیدن به تعادل
جدا کردن مطلوبیت ترتیبی از مطلوبیت عددی:
پارتو معتقد است که مطلوبیت کالاها و خدمات، همانند وزن اجسام قابل محاسبه و اندازهگیری نیست. او با این وجود اضافه مینماید که این موضوع مانع این نخواهد بود که بگوییم و تصریح کنیم که هر مصرفکننده بهطور عقلایی مقادیر کالایی که میخرد انتخاب میکند. در حقیقت مصرفکننده میداند که مثلا برای او کدام ترکیب از کالاها با صرفهتر از ترکیبات دیگر است. با این ترتیب میتوان تصریح کرد که با قیمتهای موجود، کدام مقادیر از کالاها را انتخاب و مصرف میکند که به نظر او با صرفهتر باشد. این موضوع مبین آن است که جانشین کردن مقدار مشخصی از کالای A بهوسیله مقدار مشخصی از کالای B حائز همان مطلوبیت اولی است و مصرفکننده در صورتی اقدام به انتخاب کالای جانشین میکند، که قیمت همان مقدار از B، کمتر از قیمت همان مقدار از A باشد. اگر نرخ نهایی جانشینی کالای A به B، کمتر از نسبت قیمت A به قیمت B باشد، میتوان نتیجه گرفت که ترکیب کالاهای انتخابشده توسط مصرفکننده بهنحوی خواهد بود که نرخ نهایی جانشینی بین دو کالا، مساوی نسبت قیمت دو کالا باشد. بههمین جهت در حالت تعادل، برای مصرفکننده نسبت مطلوبیت نهایی کالاها، مساوی نسبت قیمتهای آنها خواهد بود؛ زیرا اگر بتوان بهعنوان مثال 2 واحد کالای B را جانشین یک واحد کالای A کرد، درست مثل این است که مطلوبیت نهایی یک واحد از کالای A، دو برابر مطلوبیت نهایی یک واحد از کالای Bاست؛ در این صورت نرخ نهایی جانشینی کالای A به B یعنی برابر نسبت مطلوبیت نهایی کالای Aبه B است.تعادل مصرفکننده این امکان را به مصرفکننده میدهد که وی در انتخاب ترکیب کالای مورد نظر خود، احتیاجی به محاسبه و اندازهگیری مطلوبیت نداشته باشد؛ بلکه کافی است که وی فقط یک نظم مشخص بین ترکیبهای ممکن کالاها برحسب اینکه آن ترکیبها برای او مطلوبیت بیشتر یا کمتری دارد، برقرار کند و ترکیب مختلف کالاها را برحسب مطلوبیت آنها رتبهبندی نماید. مثلا ترکیب x برای مصرفکننده در درجه اول و ترکیب y در درجه دوم و ترکیب z در درجه سوم مطلوبیت قرار دارند. با این بیان، مسأله مطلوبیت که قبلا براساس اعداد کاردینال مطرح میشد و از این بابت مشکلاتی را برای اقتصاددانان در تحلیل اقتصادی بهوجود میآورد بهصورت اعداد اوردینال (رتبهبندی) بیان گردید؛ که احتیاجی به اندازهگیری و محاسبه مطلوبیت توسط مصرفکننده نیست.
شامل 15 اسلاید POWERPOINT
دانلود با لینک مستقیم
دانلود پاورپوینت نظریات پارتو