دانلود گزارش تخصصی جذاب کردن درس فلسفه برای دانش آموزان بوسیله روش های تدریس ایفای نقش
فرمت فایل (word) و قابل ویرایش
تعداد صفحات34صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
(ویژه دبیر فلسفه و منطق)
چکیده
در آموزش یادگیری به شیوه فرایندی این باور اساسی وجود دارد که فرایندهای شناختی مانند مشاهده دقیق، جمع آوری و پردازش داده ها و فرضیه سازی پیش بینی استنباط و ... اساس یادگیری را تشکیل می دهند. و به همین اساس در تدریس فلسفه باید شرایطی فراهم شود تا این مهارت در یادگیرندگان تقویت شود و مکمل این یادگیری شرایط محیطی، ویژگی های یادگیرندگان، ضرورت های موضوع یادگیری، هدف آموزشی، هدف های یادگیرنده، نحوه سازمان دهی و ارائه موضوع و محتوای یادگیری، فعالیت یادگیرنده و مهم تر از همه شیوه ی تعاملی در فرایند تدریس مورد توجه قرار می گیرند.فلسفه غرب با در دست داشتن چند ویژگی به راحتی توانسته است تا بنیادی ترین مراکز فکری و فرهنگی مسلمانان پیشروی کند از آن جمله:
(1دسترسی به کتابخانه و منابع نوشتاری گسترده و غنی از کهن ترین منابع تا جدیدترین آنها (2در اختیار داشتن فضاهای آموزشی-پژوهشی مناسب و گسترده(3امکانات فرآوان اطلاع رسانی به منظور نشر اندیشه های جدید از طریق کتاب، مجله های تخصصی، سایتهای علمی و...
(4بهره گیری از شیوه های پژوهشی-علمی اما در این سوی دفتر پر برگ اندیشه های ناب فیلسوفان مسلمان به ویژه شیعیان هنوز با کمبودهایی روبرو
است. و این کمبودها برای دانش پژوهشی که بخواهد در زمینه فلسفه اسلام حتی در زمینه فلسفه یونان باستان و ... تحقیق نماید محرز و تأثیرگذار است..
مقدمه (طرح موضوع وبیان مساله )
از وقتی درآموزش و پرورش بعنوان دبیر درس فلسفه مشغول به کارشده ام هر وقت پای صحبت دبیران این درس نشسته ام ازگله و شکایت آنها مبنی بر اینکه دانش آموزان نسبت به این درس علاقه نشان نمی دهند رنج برده ام و همیشه این سوال مرا به خود مشغول کرده است که چرا دانش آموزان نسبت به این درس خاص اینگونه رفتارمی کنند؟ و با توجه به آمارهای موجود درصد قبولی و میانگین نمرات این درس نیز پایین است؟ در ذهن خودم تحلیل ها و دلایل خاصی هم برای این رفتار دانش آموزان پیدا می کردم. مانند اینکه:
-این درس برای دانش آموزان خشک و بی جاذبه است.
-کلمات آن سخت و غیر قابل فهم و درک است.
-این درس در سالهای قبل از پایه سوم پیش نیازی ندارد.
-این دو کتاب عاری از عکس و تصاویر جذاب برای جلب توجه دانش آموزان است.
-تدریس این دو کتاب در بیشتر مواقع توسط دبیران غیرمتخصص انجام گرفته است که آنها هم در تدریس این دو کتاب دچار مشکل بوده اند و یا حتی خودشان نیز به تدریس این درس علاقه ای ندارند و به خاطر پرکردن ساعات موظف خود مجبور شده اند که در این کلاسها تدریس کنند.
-دانش آموزان با الفاظ و مفاهیم فلسفه آشنا و مأنوس نیستند و کلماتی که در آن استفاده می شودکاملا تخصصی و دور از ذهن دانش آموزان می باشد.
فهرست
چکیده 3
مقدمه (طرح موضوع وبیان مساله ) 4
بیان مساله 5
ارزیابی از وضع موجود . 6
اهمیت موضوع 8
اهداف گزارش تخصصی : 9
هدف اصلی : 9
اهداف جزئی : 9
مقایسه با شاخص : 10
جمع آوری اطلاعات .. 10
مشکلات کتاب فلسفه دبیرستان از دیدگاه دانش آموزان 10
تجزیه وتحلیل داده ها 13
نظرات همکاران: 13
راهکار های پیشنهادی 15
اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن : 16
مراحل الگوی ایفای نقش 17
ارزیابی بعد از اجرای طرح 22
ارزیابی تاثیر اقدام جدید و اعتبار بخشی (نقاط قوت ) 23
نتیجه گیری : 24
راهکار ها و پیشنهادات 25
منابع قابل استفاده : 28
دانلود گزارش تخصصی جذاب کردن درس فلسفه