لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
اهمیت وقف و ابتداء در قرآن کریم
فهرست
اهمیت وقف و ابتدا 3
مقدمه : 3
اهمیت وقف و ابتدا 4
معنای لغوی و اصطلاحی 5
سَکتْ: 6
موارد سکت در قرآن: 6
مانند: 12
نتیجه : 13
منابع : 14
وقف و ابتدا
اهمیت وقف و ابتدا
مقدمه :
بحث وقف و ابتداء یکی از مهمترین مباحث هر زبانی است، زیرا هر انسانی برای ادامة حیات خود به طور طبیعی در هر چند ثانیه باید یک بار نَفَس تازه کند؛ در هنگام صحبت کردن و یا قرائت متنی ناچار است برای نَفَس تاره کردن، کلام خود را قطع و پس از تازه کردن نَفَس به صحبت و یا قرائت خود ادامه دهد؛ برای رساندن معنی مطلوب حتماً لازم است که جای مناسبی را برای وقف کردن انتخاب و پس از نَفَس تازه کردن از جای مناسب به صحبت یا قرائت خود ادامه دهد.
برای روشن شدن اهمیّت وقف و ابتداء، توجّه شما را به مثال زیر جلب میکنیم.
فرض کنید حاکمی این حکم را برای اجرا صادر کند:
«آقای فلان را عفو لازم نیست اعدامش کنید».
اگر مجری، بعد از کلمة «عفو» وقف کند، یک معنی و اگر بعد از «لازم نیست» وقف کند، معنای ضدّ آن حاصل خواهد شد. در سایر زبانها نیز اهمیّت وقف و ابتداء چنین است و اهمیّت آن وقتی بیشتر میشود که متن انشاء شده در حکم قانون و لازم الاجراء باشد.
شکّی نیست که قرآن، کتابی است آسمانی که از طرف خداوند متعال بر پیامبرش حضرت محمد بن عبدالله صلّی الله علیه وآله برای هدایت بشریّت نازل شده است و همة انسانها موظّفند که آن را تلاوت کرده و به فرامین آن عمل کنند.
با توجّه به این که هر انسانی ناچار است در هر چند پانیه یک بار نَفَس تازه کند نمیتواند یک سوره یا یک قصّه و یا حکمی را با یک نَفَس بخواند و ناچار است برای نَفَس تاره کردن، صدای خود را قطع (وقف) و پس از تازه کردن نَفَس دوباره به قرائت خود ادامه دهد (ابتداء) و برای این که خلل و فسادی در معنی وارد نشود باید جای مناسبی را برای وقف انتخاب کند و از جای مناسبی نیز شروع نماید.
اهمیت وقف و ابتدا
در اهمیّت بحث وقف و ابتداء در تلاوت قرآن همین بس که حضرت علی بن ابی طالب علیه السَّلام ، درمعنای این آیه: « وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَدْتیلاً» حفظ وقوف را نیمی از ترتیل قرآن دانستهاند. «اَلتَّرتیلُ حَفْظُ الْوُقُوفِ وَ بَیانُ الْحُرُوفِ» (1) و علمای قرائت بر این عقیده هستند که «مَن لَمْ یَعْرِفِ الّوَقْفَ، لَمْ یَعْلَمِ الْقُرَآنَ». (2) علّت آن روشن است، چرا که با رعایت وقف و ابتداء میتوان معانی مختلف یا متناقض و یا متباین بین دو جلمه را تشخیص داد.
در کتاب «المُکتَفی فِی الوَقفِ وَ الاِبتداء» از عَدِیّ بن حاتم نقل میکند که روزی دو نفر به محضر حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله شرفیاب شدند و اسلام آوردند.
یکی از آنان کلمه شهادتین (تصدیق به یگانگی خداوند و پیامبری حضرت محمدّ صلّی الله علیه وآله) را بیان کرد و گفت : « مَنْ یُطِعِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ رَشَدَ وَ مَنْ یَعْصِهِما» ودر این قسمت از گتفار خویش «وقف» نمود.
و سپس ادامه داد «فَقَدْ غَوی» پیامبر فرمودند: بلند شو، تو بد گویندهای هستی (3). گوینده در صورتی که میخواست در اثنای جمله وقف کند. میبایست بر سر کلمة «فَقَدْ رَشَدَ» توقف میکرد و سپس ادامه میداد «وَ مَنْ یَعْصِهِما فَقَدْ غَوی» و یا هر دو جمله رابا هم به پایان رساند. (معنی صحیح جمله فوق چنین است. هر کس از خدا و رسولش پیروی کند به تحقیق هدایت شده و هر کس نافرمانی کند هر آینه گمراه شده است).
حال که اهمیّت وقف و ابتداء روشن گردید، خلاصهای از مباحث آن را که آشنایی و مراعات آنها در قرائت قرآن لازم است متذکّر میشویم، سپس روش تدریس آن را بیان میکنیم.علمای تجوید به مناسبت مبحث وقف، دو
دانلود مقاله کامل درباره اهمیت وقف و ابتدا