لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 13
15 روش جهت ترویج استفاده بهینه از منابع Online
همه ما خواهان ایجاد سرمایه و منابع بیشتری هستیم. در راستای بهبود خدمات و فعالیتهای گروهی ارائه شده به انجمن کتابداران، Elsevier مرتباٌ جلسات تحقیقاتی و پژوهشی را مابین کتابداران و کاربران تشکیل می دهد. تحقیقات نشان داده است که کتابداران علاقمند به نتایج این فعالیتهای تحقیقاتی هستند. از اینرو باعث خشنودی ماست که در اینجا آخرین نتایج بدست آمده از ترویج استفاده سرویسهای Online در بین سازمانها را به اطلاعتان برسانیم.
در پایان سال 2002، Elsevier از طریق نمایندگی تحقیقات تام الاختیار (independent research agency) ، یک برنامه تحقیقاتی را در سطح بین اللملی در بین کتابداران و کاربران کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلستان و قاره آسیا مقرر نمود. هدف از تشکیل این جلسه کسب نقطه نظرات کاربران در مورد عاملهای موثر در استفاده از سرویسهای Online بود.
این بروشورحاوی خلاصه نتایج تحقیقات انجام شده توسط نمایندگی تحقیقات تام الاختیار می باشد که الزاماٌ نمایانگر دیدگاه های Elsevier نیست. تمامی تحقیقاتی که انجمنElsevier آنها را هدایت و مدیریت می کند تحت کدهای تحقیقاتی بازار مدیریت می باشند.
بررسی لگاریتم مصرف از منابع ScienceDirect در چندین موسسه با تعداد پرسنل یکسان نشان داده است که موسساتی که از یک روش خاص یا " تمرینات ویژه" (best practices) استفاده کرده اند، به میزان بیشتری از منابع الکترونیکی استفاده نموده اند. می توان از این تمرینات ویژه جهت ترویج استفاده کارآمد تر و موثرتراز هر منبع الکترونیکی استفاده نمود..
این بروشور علاوه بر معرفی تمرینات ویژه، مراجع مقالات، کتب و اطلاعات Online در مورد چگونگی استفاده بهینه از منابع دیجیتالی را تهیه و ارائه می نماید.
امیدواریم که این اطلاعات بتواند شما را در بهره برداری و استفاده هر چه بهترسرویسهای الکترونیکی یاری نماید.
تثبیت موقعیت وب سایت کتابخانه
قرار دادن لینک های ویژه در home page موسسه خود به صفحات کتابخانه.
قرار دادن لینکهایی در home page کتابخانه به منابع دیجیتالی و مضمون موضوعات خاص.
محدود نمودن تعداد کلیک ها جهت سهولت کاربران برای دسترسی به full text ها.
موتور جستجوی وب سایت کتابخانه
ایجاد امکان جستجو در metadata یا کلید واژه ها همراه با ژورنالها
ارائه آبشن ها جهت محدود کردن جستجو
ارائه لیستهای قابل جستجوی منابع Online و تهیه کنندگان
ویژگی و ساختار ""Helpدر وب سایت کتابخانه
لیست کردن عنوان های کارمندان به همراه نام، شماره تلفن و آدرس الکترونیکی هر کدام جهت دسترسی کاربران
ترکیب ساختار help موضوعات خاص در وب سایت کتابخانه خود
تهیه و ارائه FAQs با ساختار مناسب به عنوان بخشی از وب سایت خود
تهیه راهنمای مناسب برای کاربران در تمامی سطوح (مبتدی- پیشرفته)
جذب کاربران
ایجاد ارتباط گسترده با کاربران و هدف قرار دادن آنها از طریق موضوعات خاص
اجتناب از email alert های کلی به کاربران و توجه به ایمیل های مناسب
تهیه برنامه های آموزشی و روزآمد نمودن بخش مشکلات موضوعات خاص
ایجاد امکان ثبت نام کاربران جهت جلسات و دوره های آموزشی به صورت Online
همکاری با ناشرین و فروشندگان
قرار دادن لینک های ویژه در home page موسسه خود به صفحات کتابخانه.
روش جهت ترویج استفاده بهینه از منابع Online