پروژه کلاسی روانشناسی
او در یک خانواده یهودی در اتریش در 6 می 1856به دنیا آمد و از کودکی نبوغ خودش را نشان داد . در ۱۸۸۲ مدرک پزشکی خود را گرفت
زیگموند فروید به عنوان بنیانگذار روانکاوی بیش از هر کس دیگری در تاریخچه روانشناسی تاثیر گذار بوده است
در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ پس از دو روز اغما که حاصل تزریق مرفین بود در ساعت سه نیمه شب میمیرد.
مفاهیم پایه در دیدگاه فروید
1 – نهاد و یا او(ID)
2- خود و یا من(EGO)
3 - فراخود و یا فرامن(SUPER-EGO)
فروید تحول شخصیت را طی رشد روانی جنسی با 5 مرحله بیان می کند :
یکی از تست های روانکاوی فروید:
فرض کنید که در خانه هستید و پنج اتفاق زیر هم زمان روی می دهد :
تحلیل اولویت ها
بالبی
در لندن به دنیا آمد تحصیلات خود را در روانپزشکی و روانکاوی به پایان رساند از سال۱۹۳۶ به بعد به طور عمده در کار راهنمایی کودکان بود بالبی با مشاهده کودکانی که در موسسات و شیر خوارگا ه ها پرورش می یافتند متوجه شد که این کودکان عمدتا برخی مشکلات عاطفی از جمله ناتوانی در برقراری روابط صمیمانه و پایا با دیگران دچار هستند وی علایم مشابهی هم در کودکانی که تا مدتی رشد طبیعی خود را در خانه سپری کرده بودند و بعد از آن دچار جدایی طولانی مدت از والدین شده بودند مشاهده کرد این کودکان از برقراری برقراری روابط نزدیک با دیگران اجتناب می کردند جان بالبی پایه گذار نظریه دلبستگی attachment است. او از دهه 1950 که به عنوان مشاور سازمان بهداشت جهانی WHO در مورد کودکان بی خانمان فعالیت می کرد نظریه اش را طرح ریزی نمود. نظریه او نمونه بارزی از یک نظریه منسجم روانکاوانه( تحلیلی) است.
برخی محققان نظریه دلبستگی را به عنوان رستاخیز دوباره روانکاوی و عامل مهم احیای دوباره این مکتب می دانند از نظر جان بالبی دلبستگی یکی از نیازهای بنیادین انسان است
ویژگی های دلبستگی
۱. پناهگاه امن: هنگامی که کودک احساس خطر می کند یا می ترسد می تواند نزدیک پرستار یا مراقبش باز گردد و احساس آرامش کند
۲ پایه مطمئن : مراقب یا پرستار پایه مطمئن و قابل اتکایی برای کودک به وجود می آورد تا به کشف جهان بپردازد.
۳حفظ نزدیکی: کودک سعی می کند که نزدیک مراقب یا پرستارش بماند و این امر به او احساس امنیت می دهد .
۴ اندوه جدایی: هنگامی که کودک از پرستار جدا می شود ناراحت و اندوهگین می شود
منابع
دانلود پاورپوینت رشد عاطفی و روانی از دیدگاه فروید و بالبی- 23 اسلاید