عنوان : سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی
فرمت : word - doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها )
تعداد صفحات : 37 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه
فونت های استفاده شده : b titr و b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز)
پشتیبانی : 09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی
فهرست :
چکیده 3
مقدمه 3
چارچوب نظری 4
مفهوم سبک زندگی 5
سبک زندگی دینی 6
برگزیده ای از زندگی امام حسن مجتبی (ع) 7
سبک زندگی از دیدگاه امام مجتبی (ع) 7
الف) نگرش (بینش) 8
1- نگرش نسبت به خدا (اعتقاد به توحید) 8
2- نگرش به زندگی در پرتو اعتقاد به معاد 9
3- نگرش به خود 10
ب) گرایش (توجه به رفتارهای فردی و خودسازی) 10
1- عبادت 11
الف) تفکر 11
ب) انس با قرآن 12
ج) دعا کردن 13
2- مدیریت زمان 13
3- کنترل خشم 14
4- صبر 14
5 -خودآرایی 15
6- آداب غذا خوردن 16
ج) کنش (رفتارهای اجتماعی) 17
1- رسیدگی به امور مردم 17
1- 1- انفاق و صدقه 18
2- 1- حسن معاشرت با دیگران (صلح و دوستی) 19
3- 1- بخشش دیگران 20
4- 1- وفای به عهد 21
5- 1- عیادت از مریض 21
2- آیین دوست یابی 22
3- شرکت در مجالس مذهبی 23
4- مشورت در امور 24
5- راست گویی در زندگی 24
نتیجه 25
منابع 25
پی نوشت ها 29
چکیده :
سبک زندگی، مجموعه ای از الگوهای نظام مند در حوزه رفتار است که باورها و ارزش های شکل گرفته در یک فرهنگ یا خرده فرهنگ، خاستگاه آن است. از آن جا که فرهنگ نیز متأثر از دین بوده، می توان ادعا نمود که آموزه های دینی مخصوصاً سبک و سیره زندگی اولیای الهی، در شکل گیری یک سبک زندگی اثرگذار باشند. پژوهش حاضر، درصدد است تا به روش توصیفی- تحلیلی براساس الگوی وبر در جامعه شناسی، ضمن بررسی آموزه های اعتقادی و رفتاری دومین امام شیعیان، به استخراج الگوی سبک زندگی ایشان بپردازد. به همین دلیل پس از مفهوم شناسی واژگان و معرفی اجمالی این آموزگار الهی، در سه سطح نگرش، گرایش و کنش، به بررسی و توصیف سیره و رفتار فردی و اجتماعی ایشان می پردازد و نتیجه می گیرد که تبلیغ و ترویج سیره و نحوه زیست این الگوهای جاودان، به عنوان میزان ارزیابی باورها و رفتارهای آدمی، نقش بسیار مؤثری در نهادینه کردن ارزش های دینی در درون آدمی دارد. بنابراین، برای داشتن یک سبک زندگی دینی، ابتدا باید به ترسیم هویت خویش براساس مجموعه ای نظام مند از باورهای دینی پرداخت و پس از اصلاح نگرش، رفتارهای فردی و اجتماعی را به سمتی سوق داد که موجبات نزدیکی آدمی را به خداوند فراهم سازد و در نتیجه سعادت اخروی او را تضمین نماید. تنها در این صورت حیات طیبه دنیوی و اخروی برای آدمی رقم می خورد.
مقدمه :
سبک زندگی، از جمله مکانیسم های تمایزبخش در جامعه امروز است که توجه بسیاری از اندیشه وران علوم مختلف از جمله دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی را به خود جلب کرده است. اهمیت معنای سبک زندگی و نوع آن میان افراد، موجب توجه دوچندان به انتخاب سبک زندگی براساس ذوق و سلیقه شخصی افراد می گردد؛ مخصوصاً در دنیای مدرن امروزی و سبک های مختلف موجود در آن که هریک، سهم آدمی را در مناسبات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، برای رسیدن به اهداف موردنظر وی، مشخص می نمایند. ازاین رو، تمامی افراد جامعه باید تلاش کنند تا سبکی از زندگی را برای خویش برگزینند که ضمن برخورداری از منافع فردی و اجتماعی، در مبادلات و تعاملات اجتماعی نیز عقب نمانند.
از دیگر سو، در حدیثی از امام رضا (ع) آمده است: «خدا بیامرزد بنده ای که امر ما را احیا می کند!» وقتی پرسیدند: «چگونه؟» فرمودند: «علوم ما را می آموزد و آن ها را به مردم تعلیم می دهد؛ زیرا اگر مردم، زیبایی های سخن ما را بدانند بی شک از ما پیروی می کنند. »[1] پژوهش حاضر در همین جهت و به منظور ارج نهادن به سخن امام رضا (ع)، درصدد است تا به فراخور بضاعت و گنجایش خویش، با تفحص در زندگی و سیره یکی از امامان شیعه یعنی امام مجتبی (ع) به استخراج الگویی برای سبک زندگی بر اساس سنت و شیوه زندگی این امام همام بپردازد؛ زیرا تاریخ، یعنی سیره و سرگذشت ایشان و طرق برخورد حضرت با حوادث و ناملایمات زندگی، یکی از مهم ترین و بهترین مآخذ برای بهبود سبک زندگی و ارتقای کیفیت آن است. به همین دلیل، پس از ارائه چارچوب نظری بحث و مفهوم شناسی واژگان، سبک و سیره زندگی از منظر امام حسن (ع) بررسی و بایسته های آن معرفی شده اند. امید است پژوهش حاضر راه را برای سایر تحقیقات در این حوزه بگشاید.
پی نوشت ها :
[1] محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج 2، ص 30، بیروت: دارالاحیاء، 1403 ق.
[2] سوره ممتحنه، آیه 12.
[3] شیخ صدوق، معانىالاخبار، ج 1، ص 15، قم: جامعه مدرسین، 1403 ق.
[4] محمدسعید مهدوى کنى،« مفهوم سبک زندگى و گستره آن در علوم اجتماعى»، فصلنامه پژوهشى تحقیقات فرهنگى، ش 1، 1386، ص 219.
[5] قربانعلى ابراهیمى و عباس بهنویى،« سبک زندگى جوانان: بررسى جامعهشناختى سبک زندگى و مؤلفههاى آن در بین دختران و پسران شهر بابلسر»، فصلنامه انجمن ایرانى مطالعات فرهنگى و ارتباطات، سال ششم، ش 81، ص 1389. 42.
[6] محمد کاویانى، طرح نظریه سبک زندگى بر اساس دیدگاه اسلام و ساخت آزمون سبک زندگى اسلامى و بررسى ویژگىهاى روانسنجى آن، ص 34، پایاننامه دکترى روانشناسى عمومى، اصفهان: دانشگاه اصفهان. 1391،
[7] همان، ص 67.
[8] ( 4)Life Style
[9] حمید فاضل قانع،« سبک زندگى دینى و نقش آن در کار و فعالیت جوانان» فصلنامه مطالعات جوان و رسانه، ص 40، 1390.
[10] مهدوى کنى، همان، ص 216.
[11] آنتونى گیدنز، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، ص 120، چاپ دوم، تهران: نشرنى، 1382،
[12] در اصطلاح جامعهشناسى، به مجموعههاى انسانى برخوردار از ویژگى خاص از حیث پایگاه، هنجار و نقش اطلاق مىشود که افراد براى داورى یا ارزیابى خود، به آنها بهعنوان معیار و میزان توجه مىکنند و بر اساس آن، بینش، نگرش و کنش خود را شکل مىدهند.( کوئن، مبانى جامعهشناختى، ترجمه غلامعباس توسلى و رضا فاضل، ص 138، تهران: سمت، 1380)
[13] رحمتالله صدیق سروستانى و سیدضیاء هاشمى،« گروههاى مرجع در جامعهشناسى و روانشناسى اجتماعى با تأکید بر نظریههاى مرتن و فسینگر»، ص 150، نامه علوم اجتماعى، 1381.
[14] سوره احزاب، آیه 21.
[15] سوره احزاب، آیه 33.
[16] سیدهاشم رسولى محلاتى، زندگانى امام حسن مجتبى( ع)، ص 120- 127، تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامى، 1369.
[17] مجتبى موسوى لارى، رسالت اخلاق در تکامل انسان، ص 175، قم: بوستان کتاب، 1386.
[18] عزیزالله عطاردى، مسند امام حسن( ع)، ترجمه محمدرضا عطایى، ج 2، ص 648- 647، خراسان: عطارد، 1386.
[19] شیخ صدوق، توحید، ص 45، قم: جامعه مدرسین، 1389؛ عطاردى، ج 2، همان، ج 2، ص 645، 1386.
[20] بحارالانوار، ج 75، ج 75، ص 112.
[21] یوسف بحرانى، حدائقالناضره، ص 63، بىجا: دارالاضواء، 1405 ق.
[22] ابن شعبه حرانى، تحفالعقول، ص 235، بیروت: مؤسسه الاعلمى، 1394 ق.
[23] همان، ص 232.
[24] ورام، ج 2، ص 108.
[25] تحفالعقول، ص 236.
[26] سوره یوسف، آیه 108.
[27] فضلبن محمد طبرسى، اعلامالورى، ص 241، تهران: 1338 ق.
[28] محمدرضا عطایى، مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، ج 1، ص 152، مشهد: استان قدس 1386.
[29] سوره سبأ، آیه 46.
[30] ابن راوندى، سلوهالحزین، ص 344، بىجا، مدرسه امام مهدى( عج)، 1394 ق.
[31] بحارالانوار، ج 78، ص 114.
[32] ( 4). سوره یوسف، آیه 98- 97.
[33] سوره قصص، آیه 29.
[34] ( 6). سوره بقره، آیه 233.
[35] عطاردى، همان، ج 2، ص 735.
[36] بحارالانوار، ج 78، ص 113.
[37] عطاردى، همان، ج 1، ص 9- 8.
[38] بحارالانوار، ج 78، ص 113.
[39] حسن دیلمى، اعلامالدین، ص 297، بىجا، مؤسسه آلالبیت، 1414 ق.
[40] بحارالانوار، ج 78، ص 114.
منابع :
1- ابراهیمی، قربانعلی و بهنوئی گدنه، عباس، «سبک زندگی جوانان: بررسی جامعه شناختی سبک زندگی و مؤلفه های آن در بین دختران و پسران شهر بابلسر»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال ششم، شماره 81، 1389-
2- ابن ابی الحدید، ابوحامد. شرح نهج البلاغه، بیروت: داراحیاء التراث العربی، 1409 ق.
3- ابن ابی شیبه، المصنف، هند: 1400 ق.
4- اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، عراق: نجف، 1385 ق.
5- بحرانی، یوسف بن احمد، حدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، دارالاضواء، 1405 ق.
6- برقی، احمد بن محمد خالد برقی، المحاسن، دارالکتب الاسلامیه، 1307 ق.
7- حرانی، ابن شعبه، العقول عن آل الرسول، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1394 ق.
8- خلیلی، محمدعلی، زندگانی حسن بن علی (ع)، تهران: چاپخانه ملی، 1319 ق.
9- دیلمی، حسن، اعلام الدین فی صفات المومنین، مؤسسه آل البیت (علیهم السلام) لاحیاء التراث، 1414 ق.
10- -، ارشادالقلوب، مؤسسه آل البیت (علیهم السلام) لاحیاء التراث، 1368 ق.
11- رسولی محلاتی، سیدهاشم، زندگانی امام حسن مجتبی (ع)، تهران: دفتر
نشر فرهنگ اسلامی، 1369-
12- عطاردی، عزیزالله، مسند امام حسن (ع)، ترجمه محمدرضا عطائی، خراسان: عطارد، 1386-
13- عطایی، محمدرضا، مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، مشهد: آستان قدس، 1386-
14- فاضل قانع، حمید، سبک زندگی و رسانه، تهران.
15- صدوق، معانی الاخبار، قم: جامعه مدرسین، 1403 ق.
16- -، التوحید، قم: جامعه مدرسین، 1398 ق.
17- صدیق سروستانی، رحمت الله و سیدضیاء هاشمی، «گروه های مرجع در جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی با تأکید بر نظریه های مرتن و فستینگر»، نامه علوم اجتماعی، ش 1، ص 167- 149، 1381-
18- صنعانی، ابن عبدالرزاق، المصنف، بیروت: 1492 ق.
19- طبرسی، فضل بن محمد، اعلام الوری، تهران: 1338 ق.
20 طبرسی، شیخ حسن، مکارم الاخلاق، قم: شریف رضی، چاپ چهارم، 1370 ق.
21- طوسی، محمد بن حسن، امالی، ترجمه محمدصادق بحرالعلوم، مکتبه الاهلیه، 1384 ق.
22- فارابی، محمدعلی و یعسوب عباسی علی کمر، آداب معاشرت از دیدگاه معصومان (علیهم السلام)، چاپ پنجم، مشهد: آستان قدس، 1380.
23- فاضل قانع، حمید، «سبک زندگی دینی و نقش آن در کار و فعالیت جوانان»، فصلنامه مطالعات جوان و رسانه، ص 63- 36، 1390.
24- فاضلی، محمد، مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق، 1382-
25- قطب راوندی، سعید بن هبه الله، سلوه الحزین العلیل المعروف الدعوات، مدرسه امام مهدی عج، 1394 ق.
26- کاویانی ارانی، محمد، طرح نظریه سبک زندگی بر اساس دیدگاه اسلام و ساخت آزمون سبک زندگی اسلامی و بررسی ویژگی های روان سنجی آن، پایان نامه دکتری روان شناسی عمومی، اصفهان: دانشگاه اصفهان، 1388-
7- کاویانی، محمد، «تربیت اسلامی گذر از اهداف کلی به اهداف رفتاری»، مجله پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم، ش 2، ص 92- 79، 1388-
28- کلینی، محمدبن یعقوب، کافی، تهران: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1318 ق.
29- کوئن، بروس، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلام عباس توسلی و رضا فاصل، تهران: سمت، 1380.
30- گیدنز، آنتونی، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشرنی، چاپ دوم، 1382-
31- محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، تهران: دارالحدیث، 1416 ق.
32- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار الجامعه لدرر الاخبار الائمه الاطهار، بیروت: دارالاحیاء، 1403 ق.
33- مرتضی عاملی، جعفر، تحلیلی از زندگی سیاسی امام حسن (ع)، ترجمه محمد سپهری، سازمان تبلیغات اسلامی.
34- مهدوی کنی، محمدسعید، «مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی»، فصلنامه پژوهشی تحقیقات فرهنگی، ش 1، ص 330- 291، 1386-
35- - دین و سبک زندگی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، 1387-
36- موسوی لاری، مجتبی، رسالت اخلاق در تکامل انسان، قم: بوستان کتاب، 1386-
3- نسائی، احمدبن علی، السنن النسائی، بیروت: داراحیاء التراث العربی، 1348 ق.
38- نیلی پور، مهدی، بهشت اخلاق، قم: مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) 1385-
39- نیشابوری، حاکم، المستدرک علی الدرستین، تحقیق یوسف عبدالرحمان.
40-وبر، مارکس، اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری، ترجمه عبدالمعبود انصاری، تهران: سمت، 1374-
41- یعقوبی، أحمد بن أبی یعقوب بن جعفر بن وهب، تاریخ یعقوبی، بی جا: موقع الوراق، بی تا.
منابع از کتب معتبر علمی می باشد.
لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .
پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .
تحقیق آماده در مورد سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی