لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 21
اختلالات رفتاری کودکان
مقدمه:
کودکان، گلهای باغ زندگی، ثمرات زندگی خانوادگی و آیندهسازان جامعه و مملکت هستند. در روزگار ما، وجود آنها توجه بیشتری را از جانب والدین و اولیای امور آنها از جمله مدارس و ... میطلبد. اما در عین حال، انواع مشکلات و مسائلی را که خانوادهها با آن دست به گریبانند، بر تربیت و شخصیت آنها تأثیر میگذارد؛ از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی، افزایش جمعیت و تراکم، زندگی شهرنشینی و تجملگرایی. باید توجه داشت که بسیاری از اختلالات روانی که در بزرگسالی به چشم میخورد ریشه در مشکلات دوران کودکی و نوجوانی دارد؛ مشکلاتی در خانوادهها از جمله: اختلاف بین والدین، طلاق، فقر، اعتیاد و ... همه بر شکلگیری شخصیت کودک تأثیر میگذارد و باید توجه داشت که رفتار کودک در واقع بازتاب و آینهای از وجود پدر و مادر و فضای حاکم بر خانواده اوست. وقتی که پدری از طرفی، به فرزند میگوید که «دروغگویی بد است» اما پشت تلفن یا دم در منزل که با او کار دارند، از او میخواهد که «بگو من نیستم» فرزند او دچار سردرگمی میشود که «حقیقت چیست؟» و «کدام کار درست و کدام خطاست؟» پس ابتدا خودِ آنها باید الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند و انتظار چیزهایی را که خود رعایت نمیکنند از آنها نداشته باشند و شرایط تربیت صحیح را نیز برای آنها فراهم سازند. از جمله از رفت و آمدهای نامناسب و شرکت در مجالس غیر اخلاقی بپرهیزند. از آوردن برخی وسایلی که برای کودک و نوجوان انحراف ذهنی و اخلاقی ایجاد میکنند از جمله ماهواره و فیلمهای مبتذل در محیط خانه دوری کنند. بر معاشرتها و دوستیهای آنها نظارت صحیحی داشته باشند تا صحنههایی را که این روزها بسیار دردناک و تأسفبار است و امروز دامنگیر نسل کمسنتری شده از جمله: انواع خلافها و بزهکاریها، اعتیاد، دختران فراری، دزدیها و ... کمتر شاهد باشیم.
در این نوشته، در خصوص اختلالات رفتاری کودکان که شاید تعریف واضحی در منابع راجع به آن نشده باشد، به اجمال سخن میگوییم. قبل از آن، بار دیگر خاطرنشان میشویم که رفتار والدین از جمله تنبیه و تشویق بموقع، عدم مقایسه با فرزندان خود و دیگران، بر آنها تأثیر بسزایی دارد.
یک سری ملاکها و معیارهایی، اختلالات رفتاری را شامل میشود از جمله رفتارهایی که ناهنجاریزاست و با هنجارهای تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، همخوان نیست و باعث ایجاد مشکل در خانواده، محیط تحصیلی و ... میشود و عملکرد کودک را مختل میسازد. پس از این مقدمه به دو دسته اختلال شایعتر میپردازیم.
اختلال پیش فعال ـ نقص توجه:
شاید بسیاری از شما، کودکی را دیده باشید که در مجالس و مهمانیها یک جا بند نمیشود، مرتب به قول معروف از در و دیوار بالا میرود، وسایل را به هم میریزد، وسط صحبت دیگران میپرد و در حقیقت بمبی از انرژی است. اصولاً مادر چنین کودکی شکایت میکند که بچه او پرحرف، کمخواب، دچار حواسپرتی (گاهی زمین میخورد) میباشد، کاری را به اتمام نمیرساند، پای تلویزیون بند نمیشود و غذایش را به تمامی نمیخورد. اگر این کودک به سنین مدرسه رسیده باشد، سرِ کلاس آرام نمینشیند، با بغلدستی خود حرف میزند، از جا بلند میشود، تمرکز ندارد، املا را جا میاندازد و اصولاً علیرغم هوش خوب، اُفت تحصیلی پیدا میکند. این اختلال ADHD نامیده میشود، معمولاً قبل از سن 7 سالگی نمود دارد، حداقل باید 6 ماه طول کشیده باشد تا تشخیص داده شود، از لحاظ جنس، در پسرها بیشتر از دخترها مشاهده میشود. برخی از این کودکان از اختلالات دیگری چون: اختلالات اضطرابی و افسردگی، اختلال خواندن، نوشتن یا ریاضیات رنج میبرند. برخی از عوامل از جمله: مواجهه با سموم در دوره قبل از تولد، زودرسی و صدمه قبل از تولد به دستگاه عصبی جنین، عفونتها و ارثبودن را در ایجاد آن دخیل دانستهاند. تغییرات دستگاه عصبی مرکزی و مواد مترشحه آن مثل دوپامین، نوراپینفرین، محدودیت هیجانی و محرومیتهای خانوادگی از دیگر عواملاند.
این کودکان در شیرخوارگی به برخی محرکها مثل صدا، نور و حرارت حساس هستند. اعتماد به نفس منفی، بیشفعالی، بیثباتی هیجانی، میدان توجه کوتاه، تکانشگری (از جا پریدن)، اختلال حافظه و یادگیری، نقایص گفتاری در آنها دیده میشود. ممکن است تغییراتی در نوار مغز آنها دیده شود. با درمان، ابتدا بیشفعالی و سپس حواسپرتی برطرف میشود. اکثر کودکان با بالا رفتن سن، بهبود نسبی مییابند و در 15% موارد، نشانهها تا دوران بزرگسالی، دوام میآورند. برخی کودکان همزمان دچار اختلال سلوک که بعدا اشاره میکنیم، هستند.
بسیاری از این کودکان دچار بیتوجهی و یا رفتارهای تنبیهی نابجا از طرف والدین در خانه یا مدرسه و ناسازگاری با همسالان میشوند که بیشتر باعث صدمهخوردن به عزت نفس آنها میگردد. درمانهای مختلف دارویی مثل: محرکها (ریتالین)، ضد افسردگیها (ایمیپرامین)، کلونیدین، فلتوگزتین و ... برای آنها به کار میرود. یک برنامه چندوجهی شامل رواندرمانی انفرادی، تعدیل رفتار، مشاوره والدین و درمان اختلالات یادگیری، ساختاری صحیح از پاداش و تنبیه برای آنها باید در نظر گرفته شود.
اختلالات رفتار تخریبی:
اختلال سلوک Conduct Disorder
الگویی تکراری و مداوم رفتاری است که در آن حقوق اساسی دیگران، مقررات یا هنجارهای اجتماعی ـ اخلاقی عمده متناسب با سن، زیر پا گذاشته میشود، شامل رفتارهایی مثل:
1ـ رفتار پرخاشگرانه که ممکن است سبب صدمه جسمی به مردم یا حیوانات شود؛
2ـ تخریب اموال؛
3ـ تقلب یا دزدی؛
4ـ نقض جدی قوانین؛
برای تشخیص اختلال سلوک حداقل سه یا چند رفتار باید به مدت سه ماه طول کشیده باشد.
تحقیق در مورد اختلالات رفتاری کودکان