مبانی نظری و پیشینه بازارگرایی
46 صفحه
همراه با منابع
مقدمه ............................................................................................................................. 13
2-1 بازارگرایی چیست ................................................................................................... 14
2-2 تاریخچه و پیشینه .................................................................................................... 14
2-2-1 دهه1950 و نیمه اول دهه 1960 ............................................................................ 15
2-2-2 اواسط دهه 1960 تا اوایل هه1980......................................................................... 15
2-2-3 اوایل دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 ....................................................................... 15
2-2-4 اوایل دهه 1990 تا کنون ...................................................................................... 16
2-3 عوامل موثر بر بازارگرایی ......................................................................................... 16
2-3-1 عوامل سازمانی .................................................................................................... 16
2-3-2 عوامل ویژه بازار ................................................................................................. 19
2-4 دیدگاههای بازارگرایی .............................................................................................. 20
2-4-1 دیدگاههای تصمیم گیری از نظر شاپیرو 1988 ........................................................ 21
2-4-2 دیدگاههای هوشمندی بازار از نظر کوهلی و جاورسکی 1990................................... 22
2-4-3 دیدگاه فرهنگی از نظر نارور و اسلاتر..................................................................... 24
2-4-4 دیگاه کانون استراتژیک از نظر روکروت 1992......................................................... 25
2-4-5 دیدگاه مشتری گرایی از نظر اشپند و همکاران 1993................................................ 26
2-5 رویکردهای بازارگرایی.............................................................................................. 28
2-5-1 رویکرد تغییر فرهنگی نارور و اسلاتر.................................................................... 28
2-5-2 رویکرد سیستم مبنای هامبورگ و همکاران.............................................................. 28
2-5-3 رویکرد رفتار مدیریت هرسی و همکاران................................................................ 29
2-5-4 رویکرد دگرگونی فرهنگئ کندی ؛گولزی وآرنولد..................................................... 30
2-5-5 رویکرد دگرگونی فرهنگی گبهارت ؛ کارپنتر و ری................................................. 30
2-6 ارزیابی مدل های بازاریابی ..................................................................................... 31
2-6-1 ارزیابی رابطه مستقیم بازارگرایی با عملکرد.............................................................. 32
2-6-2 ارزیابی رابطه بازارگرایی با عملکرد از طریق متغیر های تعدیل کننده.......................... 33
2-6-3 ارزیابی رابطه بازارگرایی با عملکرد از طریق متغیر های میانجی ................................ 34
2-7 مولفه های بازارگرایی تحقیق ..................................................................................... 36
2-7-1 مشتری گرایی ...................................................................................................... 36
2-7-2 رقابت گرایی ....................................................................................................... 37
2-7-3 هماهنگی بین وظیفه ی.......................................................................................... 38
2-8 عملکرد سازمان و کسب و کار .................................................................................. 39
2-9 مولفه های عملکرد مشتری تحقیق............................................................................... 41
2-9-1رضایت مشتری ..................................................................................................... 41
2-9-2 وفاداری مشتری.................................................................................................... 46
2-9-3 ارتباط بین رضایت مشتری و وفاداری مشتری......................................................... 50
2-9-4 پیشینه تحقیق........................................................................................................ 53
مبانی نظری و پیشینه بازارگرایی