نوع فایل: word
قابل ویرایش 30 صفحه
مقدمه:
مردم واری : یعنی داشتن مقیاس انسانی که آن را می توان در عناصر مختلف معماری ایران مشاهده کرد. به طور مثال اگر سه دری ( اتاق خواب ) را در نظر بگیریم، اندازه ی ان بر حسب نیازهای مختلف یک زن، مرد، بچه یا بچه های آنها، لوازم مورد نیاز و … در نظر گرفته شده است یا برای جلوگیری از گزند گرمای زیاد ایران، دیوار را دو پوسته می ساختند و یا نور را از سقف می گرفتند.
پرهیز از بیهودگی : در معماری ایران بر این اصل تاکید فروان شده است، به عنوان مثال نصب مجسمه ها که در اغلب بناهای سرزمین های دیگر معمول است در معماری ایرانی وجود ندارد.
نیارش : اصطلاحی است در معماری و به کلیه کارهایی اطلاق می شود که برای ایستایی و پایداری بنا انجام می گیرد. به عبارت دیگر، نیارش مجموعه ای است از امور محاسباتی و استاتیکی به انضمام مصالح شناسی و انتخاب و استفاده از مناسب ترین و کمترین مصالح. به عنوان مثال در گذشته بیشتر تکیه ی معماران بر اصول مهندسی بوده است و به نظر آنان هنگامی بنا زیبا بوده که از لحاظ ایستایی نیز نمایان گر ایستا بودن خود باشد.
فهرست مطالب:
اصول معماری ایرانی
شیوه های معماری ایرانی
معماری در دوره ی مادها
معماری در دوره هخامنشی
معماری در دوره ی سلوکیان
معماری در دوره ی اشکانیان
معماری در دوره ی ساسانیان
آتشکده ها
کاخ ها
معماری ایران بعد از اسلام
شیوه های معماری ایران در دوره های بعد از اسلام
بناهای شیوه ی خراسانی
بناهای شیوه ی رازی
بناهای شیوه ی آذری
معماری در دوره ی افشاریه
معماری در دوره ی زندیه
معماری در دوره ی قاجاریه
نفوذ معماری غرب در ایران
معماری در کشور های اسلامی
منابع و مأخذ:
کتاب تاریخچه معماری ایران و کشورهای اسلامی
مؤلف : امیر اقبال حیدر پور
ویراستاری علمی : بدرالملوک صفایی
ویراستاری ادبی : محمد مهدی حیدرپور
صفحه آرایی : امیر اقبال حیدرپور
طراحی جلد : سید محمود محمودی
لیتوگرافی : رایان اسکنر
پروژه تاریخچه معماری ایران و کشورهای اسلامی. doc