فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ )
قسمتی از محتوای متن
تعداد صفحات : 23 صفحه
نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهرىرحمه الله پیش گفتار «نسبیت» و «اخلاق» - یا جاودانگى - اخلاق از مباحث معروف فلسفه اخلاق است وافراد مختلف با توجه به مبانى فکرى و عقیدتى خویش درباره آن بحث کردهاند، و گروهىقایل به نسبیت و گروهى دیگر طرفدار اطلاق و جاودانگى و عدهاى هم معتقد به راهسومى شدهاند.
این مقاله در صدد تدوین و تنظیم دیدگاههاى شهید مطهرى در این باره که به صورتپراکنده در آثار ایشان مطرح شده، برآمده است.
هدف این نوشتار تنها ارایه گزارشى ازنظریات استاد در این زمینه است.
و نقد و بررسى آنها هدف این مقاله نبوده است (1) .
تعریف نسبیت اخلاق شهید مطهرى در جاهاى گوناگونى از «نسبیت» بحث کرده است.
گاه از «امور مطلق و امور نسبى»سخن گفته و مثلا دورى و نزدیکى را از امور نسبى و اعداد و مقادیر را از امور مطلق دانسته است (2) و گاه از«وجود مطلق و نسبى» از دیدگاه » و «نسبیت تربیت (6) » مطالبى را بیان کرده است، لکن بهطور خاصنسبیت اخلاق را چنین تعریف کرده است: «اگر یک خوى یا خصلت و یا یک فعل به عنوان اخلاقى توصیه شود آیا این امرمطلقى است؟
[.
.
.
] یا اینکه نه، نسبى است؟
اگر گفتیم نسبى است.
یعنى هیچ خصلتى وهیچ خویى را و همچنین هیچ فعلى را به عنوان فعل اخلاقى نمىتوان بهطور مطلقتوصیه کرد و آن را در همه زمانها و در همه مکانها و در همه شرایط و براى همهافراد صادق دانست.
(7) » ایشان در جاهاى دیگر نیز، نسبیت اخلاق را با عباراتى نزدیک به عبارت بالا تعریف کرده است.
(8) تاثیر نسبیت اخلاق در دین استاد مطهرى مساله «جاودانگى اخلاق» را حتى از بحث جاودانگى حقیقتبراى اسلام و مسلمینمهمتر تلقى کرده و معتقد است جاودانگى اسلام به جاودانگى اخلاق وابسته است و نقض آن به معنىنقض خاتمیت و جاودانگى دستورات اسلام است.
دانلود نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهرىرحمه الله