نوع فایل: word
قابل ویرایش 76 صفحه
مقدمه:
یک هدف خوب آن است که مقصد را به ما نشان دهد و معلوم دارد که چه هنگام بدان نایل خواهیم شد. امروزه یکی از مشکلات مهم تربیتی در بیشتر مراکز تعلیم و تربیت مسائلی هستند که بطور مشابه در بسیاری از کودکان و نوجوانان و جوانان سر می زند و این مسایل در نوجوانان و کودکان گسترش یافته و باعث عدم پیشرفت جامعه و افراد جامعه شده است و روز بروز این مسایل و مشکلات در دامنه های وسیعی در تعلیم و تربیت خودش را آشکارتر ساخته است و اگر به علل و عوامل و کنه و ریشه ی این مسایل پرداخته نشود و راههای بوجود آوردن آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد احتمال آن می رود که جامعه علاوه بر آن که پیشرفتی نخواهد داشت سبب انحطاط و انحراف جامعه و از بین رفتن ارزشهای والای انسانی خواهد شد. پیشگامان تعلیم و تربیت هرچند درباره ی این مسایل اندیشیده اند و نظرات و راه حلها و پیشنهاد های متعددی داده اند اما با توجه به اینکه ، این علمای تعلیم و تربیت سالها به فکر ریشه کن ساختن این مسایل بوده اند و پیشرفتهایی نیز حاصل شده است و راه حلهای این علما نیز مؤثر واقع شده است اما با همة این وجود هنوز بسیاری از علل و عوامل و مشکلات و مسایل تربیتی شناخته نشده اند و یا ممکن است علاوه بر علت هایی که شناخته شده علل تازه و جدیدی افزوده شود و راه حل مناسبی برای این عوامل در نظر
گرفته شود.
با توجه به اینکه کودکان نیز از نظر اخلاقی چه در جامعه ای که زندگی می کنند و یا در چه خانواده ای تربیت یافته اند با هم متفاوت هستند. پس اگر افرادی دارای یک نوع مسایل و مشکلات تربیتی باشند ممکن نیست که با یک روش به حل مسایل آنان پرداخت و در نتیجه باید جنبه های مختلف و گوناگون به کار برد. لذا با توجه به مطالب فوق برآن شدیم که با استفاده از مدیران و دبیران مجرب علتهای بی انضباطی را در شهرستان مشهد مورد بررسی قرار دهیم لازم به تذکر است که این شهرستان در سطح شهر دارای مدارس متعدد می باشد که این مدارس دارای دبیران مجرب و مدیران با سابقه است که هر ساله با توجه به میزان رشد جمعیت با تعداد فراوانی از دانش آموزان و نوجوانان با رفتارهای بخصوص و متفاوت درگیر هستند و راه حلهای آن را با توجه به تفاوتهای فردی هر دانش آموز به مورد اجرا می گذارند.
امیدواریم که بررسیهایی که در این تحقیق انجام خواهیم داد راهگشای حل بسیاری از مسایل مختلف تربیتی در این منطقه باشد.
فهرست مطالب:
پیشگفتار
فصل اول
طرح تحقیق
مقدمـه
عنوان کامل موضوع تحقیق
ضرورت و اهمیت مسئله
هدفهای کلی تحقیق
فرضیه ها
سؤالات
محدودیتها و حدود مطالعه
تعاریف و اصطلاحات و مفاهیم خاص
1ـ بی انضباطی
2 ـ رفتارهای ناشایست
الف ـ پرخاشگری
ب ـ اضطراب
ج ـ بزهکاری
د ـ ناکامی
هـ ـ فرار از مدرسه
3 ـ اعمال تبعیض از سوی کارکنان مدرسه
5 ـ ضد اجتماعی
6 ـ ناهنجاریهای روانی
بررسی تجربیات و مطالعات قبلی
متغیر وابسته
متغیر مستقل
روشهای جمع آوری اطلاعات
منابع داده ها
روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها
جمعیت آماری
جمعیت نمونه
وسیله تحقیق
متن تحقیق
علل بی انضباطی دانش آموزان در دوره ی راهنمایی
بیان مجدد مسئله
توصیف روشهای بکار گرفته شده
خلاصه یافته ها و نتیجه گیری
توصیه و پیشنهادات
فهرست منابع و پیوستها
فصل دوم
سابقه موضوع تحقیق
تاریخچه
برخی از ملاحظات تاریخی
نگاهی به امور زمان
فصل سوم
مسائل مربوط به نوجوانان
مقـدمـه
تعریف نوجوانی
نوجوانی حساسترین دوران زندگی
انگیزه ی استقلال طلبی
مشکل تحصیل
نوجوانی سنین 12 تا 18 سالگی
اصول آموزش و پرورش در دوره ی راهنمایی تحصیلی
فصل چهارم
اختلالات رفتاری
تعریف دانش آموزان ناسازگار
نظم و انضباط نوین
علل و عوامل بی نظمی و شلوغی دانش آموزان در کلاس
1ـ عدم علاقة معلم
2 ـ عدم داشتن طرح درس
3 ـ یکنواختی در روش تدریس
4 ـ عدم احترام متقابل معلم و شاگرد
5 ـ احساس مسئولیت افراطی معلم
6 ـ تبعیض قائل شدن میان دانش آموزان
7 ـ عدم احاطه به دانش آموزان ناهنجار و ناسازگار
8 ـ افراط و تفریط در آزادی شاگردان
9 ـ عدم استراحت دانش آموزان در زنگ تفریح
10 ـ شرایط فیزیکی نامناسب
11 ـ مراجعات مکرر و بی جا به کلاس
روشهای کاستن رفتارهای نامطلوب
روشهای مثبت کاهش رفتار
تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم
تقویت رفتارهای دیگر
تقویت رفتارهای ناهمساز
سیــری
فصل پنجم
رفتارهای ناهنجار نوجوانان
راههای پیشگیری و درمان
رفتارهای ناهنجار نوجوانان و راههای پیشگیری و درمان آنها
تــــرس
نگـرانـی
اقدامات مؤثر در جهت کم کردن و یا از بین بردن نگرانی
خشــم
عصبانیت
ویژگیهای فرد عصبانی
درمان عصبیت
احساس حقارت و خود کم بینی
نشانه های نگرشهای خود کم بینی
ناکامـی
علل ناکامی
واکنش نسبت به ناکامی
درمان ناکامی
تعارض
اضطراب
علل اضطراب
اضطراب بهنجار و ناهنجار
اضطراب طبیعی و بهنجار
اضطراب ناهنجار
ارتباط ناکامی ، تعارض و اضطراب با یکدیگر
شیوه های مقابله با ناکامی ، تعارض و اضطراب
ناکامی
تعارض
نشانه های رفتاری تعارض
درمان تعارض
اضطراب
نتیجه و پیشنهادات
راههای عملی برای جلوگیری از علل بی انضباطی
منابع و مآخذ
1ـبیزاری از مدرسه
2ـتعلیم و تربیت و مراحل آن
3ـدر مکتب تجربه
4ـراهنمایی استاد محترم
5ـرفتارهای بهنجار و نابهنجار
6ـرفتار کودکان
7ـروشهای تحقیق
8ـروشهای فنون تدریس
9ـروشهای تربیت اسلامی
10ـروانشناسی تربیتی
11ـروانشناسی رشد
12ـروانشناسی رشد
13ـروانشناسی کودکان استثنایی
14ـروانشناسی کودکان استثنایی
15ـروانشناسی رشد
16ـروانشناسی عمومی
17ـاختلالات یادگیری
18ـفصلنامه مدیریت آ ـ ب
19ـمجلات رشد معلم
20ـمجلات پیوند
21ـمجلات تربیت
22ـمدیریت آموزش و پرورش
23ـعلل بی نظمی در مدارس ابتدایی و …ترجمه حسن سلطانی فرد
دکتر غلامحسین شکوهی
حمید گروگان ـ سازگان
جناب آقای طلایی
دکتر شکوه نوابی نژاد
فرانسیس ایلک، راسمن مترجم اورگان
دکتر عزت اله نادری و دکتر سیف نراقی
مراکز تربیت معلم
مراکز تربیت معلم
دکتر شریعتمداری
جمعی از مؤلفان
دکتر سیروس عظیمی
دکتر افروز
مترجم مجتبی جوادیان
دکتر شعاری نژاد
حمزه گنجی
دانشگاه علوم تربیتی مشهد
معاونت تأمین تربیت نیروی انسانی
وزارت آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش
ماهنامه وزارت آموزش و پرورش
ماهنامه وزارت آموزش و پرورش
نوشته قاسم شاملویان ، محمدعلی ذوالفقار
پروژه علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی. doc