مشخصات این فایل
عنوان: برآورد هزینه های یک طرح حسابداری پیمانکاری
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 87
این مقاله در مورد برآورد هزینه های یک طرح حسابداری پیمانکاری می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله برآورد هزینه های یک طرح حسابداری پیمانکاری
حسابداری پیمانکاری یکی از مقولاتی است که مراجع حرفه ای، پژوهشگران و مؤلفان حسابداری در کشورهای پیشرفته از دیرباز به عنوان مقوله خاص در حسابداری به آن پرداخته اند و در کشورهای پیشرفته و همچنین در سطح بین المللی استاندارهای حسابداری خاصی برای آن وضع شده است. در کشور ما نیز از الها پیش مبحث حسابداری پیمانکاری در کتابها و نشریات گوناگونی مورد بحث قرار گرفته و کوشش شده است در چارچوب روشها و رویدادهای متداول و استانداردهای حسابداری کشورهای پیشرفته راه حل ها و روشهای مناسبی برای نگهداری حسابها، شناسایی و اندازه گیری سود عملیات پیمانکاری و تهیه و ارائه صورت های مالی مؤسسات پیمانکاری در قالب مناسب حقوقی سازوکارها و الزامات محیطی حاکم بر این فعالیت عمده اقتصادی عرضه می شود....(ادامه دارد)
مؤسسات مشاوره ای یا پیمانکاری منعقد می کند:
الف-مطالعات بنیادی و تحقیقاتی طرح
ب-تهیه طرح
ج-اجرای طرح
د-نظارت بر اجرای طرح
بستن قرارداد مهمترین بخش از فعالیت پیمانکاری است. موضوع این قراردادها معمولاً ساختن یک دارایی یا داراییهایی است که در مجموع طرح واحدی را تشکیل می دهند. قراردادهائی که موضوع آنها ارائه خدمات است و مستقیم به قرارداد ساخت یک دارایی مربوط می شود نیز جزو قرارداد پیمانکاری به شمار می آید. قراردادهای خدماتی مانند مدیریت تهیه طرح، مدیریت اجرا، معماری و محاسبات فنی که به ساختن یک دارایی ارتباط پیدا می کند از جمله این قراردادهاست....(ادامه دارد)
مرحله اول: مطالعاتی مقدماتی طرح
مطالعات مقدماتی طرح شامل اقدامات زیر است:
1.مطالعات شناسایی طرح
مطالعات این مرحله شامل تحقیقات و بررسیهای مربوط به تعیین هدف طرح، شناخت اجزای تشکیل دهنده، داده ها و ستانده ها همچنین امکانات فنی و اجرایی طرح با توجه به نوع مصالح ساختمانی، ماشین آلات و تجهیزات، نیروی انسانی، سایر امکانات و محدودیتها و بالاخره حجم سرمایه گذاری (ریالی و ارزی)، طول مدت اجرای طرح، تشخیص و بررسی اجمالی گزینه های احتمالی و توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی (امکان سنجی اولیه) طرح است.
حاصل این مطالعات به شکل گزارشی تدوین می شود که مبنای تصمیم گیری در مورد پذیرش طرح (توصیه به سرمایه گذاری) یا رد طرح (توصیه به خودداری از سرمایه گذاری) قرار می گیرد....(ادامه دارد)
2.1. گرفتن ضمانتنامه حسن انجام تعهدات
پیمانکار قبل از بستن قرارداد، باید برای تضمین حسن انجام تعهدات خود معادل پنج درصد (5%) مبلغ اولیه پیمان، ضمانتنامه از بانک بگیرد و یا سپرده ی نقدی به حساب کارفرما واریز کند. ضمانتنامه یاد شده باید تا تاریخ صورتمجلس تحویل موقت معتبر باشد و تا هنگامی که تحویل موقت انجام نشده پیمانکار مکلف است آن را به دستور کارفرما تمدید کند. بنابراین، ضمانتنامه انجام تعهدات در واقع ضمانت بانک از پیمانکار در مقابل کارفرماست، مبنی بر اینکه اگر پیمانکار نتواند قرارداد پیمانکاری را طی مدت مقرر بنحوی صحیح انجام دهد بانک بنا به تقاضای کارفرما وجه ضمانتنامه را به وی پرداخت خواهد کرد....(ادامه دارد)
5.تحویل موقت
پیمانکار پس از آنکه حداقل 97 درصد از عملیات موضوع پیمان را طبق مشخصات و نقشه ها و سایر اسناد و مدارک منضم به پیمان انجام داد در صورتی که باقیمانده و یا نقایص کارهای مربوط به قسمت عمده ای از یک کار، اساسی و یا به صورتی نباشد که استفاده از کار انجام شده را غیرممکن سازد می تواند از طریق دستگاه نظارت تقاضای تحویل موقت کرده و نماینده خود را برای عضویت در کمیسیون تحویل موقت معرفی کند و در عین حال انجام دادن کارهای جزئی باقیمانده را نیز تقبل کند.
دستگاه نظارت پس از بازدید از عملیات، تشکیل کمیسیون تحویل موقت را از کارفرما تقاضا می کند....(ادامه دارد)
مخارج پیمان در طول اجرای طرح
در یک واحد پیمانکاری مخارج اجرای طرح را می توان به ترتیب زیر طبقه بندی کرد:
الف-هزینه های مستقیم هزینه هایی است که مستقیم به اجرای یک پیمان خاص مربوط می شود. مانند مواد و مصالح مصرفی در پیمان، دستمزد کارگران و سرپرستان کارگاه، هزینه استهلاک ماشین آلات و تجهیزات کارگاه.
ب- هزینه های سربار یا بالا سری هزینه هایی است که مربوط به فعالیتهای پیمانکاری است و بین چند پیمان مشترک است. مانند هزینه ها تعمیرگاه مرکزی و استهلاک و تعمیر ماشین آلات بکار گرفته شده در پیمانهای مختلف. هزینه های سربار معمولاً بر مبنای مواد مستقیم، دستمزد مستقیم، مبلغ پیمان یا ترکیبی از این مبانی بین پیمانهای موجود سرشکن می شود. از آنجا که انتخاب مبنا برای تسهیم هزینه های سربار تفاوت زیادی در بهای تمام شده و نتیجه عملیات ایجاد خواهد کرد پیمانکار باید...(ادامه دارد)
روشهای متداول شناسایی سود پیمانکاری
شناسایی درآمد
در حسابداری مالی، درآمد فروش در زمان تحویل کالا همزمان با انتقال مزایا و مخاطرات مالکیت به خریدار شناسایی می شود. طبق اصول پذیرفته شده حسابداری در پیمانهای بلند مدت ساخت، در صورت وجود قرارداد می توان درآمد را بر حسب پیشرفت کار شناسایی کرد. که این استثنایی بر اصل تحقق درآمد است.
مؤسسات پیمانکاری می توانند برای حسابداری درآمد پیمانکاری، از دو روش پذیرفته شده زیر پیروی کنند:
- روش کار تکمیل شده
- روش درصد پیشرفت کار
کاربرد هریک از این دو روش به توانایی پیمانکار در برآورد قابل اتکای مخارج، درآمد و میزان پیشرفت پیمان بستگی دارد.
...(ادامه دارد)
حسابداری زیان ناشی از قراردادهای بلند مدت پیمانکاری
هرگاه آخرین برآورد از مخارج و درآمد قرارداد پیمانکاری، زیان نشان دهد کل زیان باید بدون توجه به کاری که انجام شده است در هر دو روش یعنی روش درصد پیشرفت کار و روش کار تکمیل شده در همان دوره ای که احتمال وقوع زیان بوجود آمده است شناسایی شود و در دوره های بعد سود یا زیانی گزارش نشود مگر آن که آخرین برآوردها نشان دهنده تغییر در میزان زیان پیمان در سالهای بعد باشد. این شیوه برخورد با مفهوم احتیاط در حسابداری که شناسایی فوری هزینه ها و زیانها را در صورت وجود قرینه های کافی توجیه میکند منطبق است. به منظور تشخیص این که پیمانی به زیان می انجامد یا خیر باید اطلاعات زیر در مورد هر یک از پیمانهای در دست اجرا در پایان دوره مالی موجود باشد:...(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب مقاله برآورد هزینه های یک طرح حسابداری پیمانکاری
چکیده مطالب
ارکان اصلی پیمانکاری
کارفرما
پیمانکار
قرارداد
انواع قراردادهای پیمانکاری
مراحل اجرای طرح
مرحله اول: مطالعات مقدماتی طرح
مرحله دوم: شناسایی تفصیلی طرح
مرحله سوم: اجرای طرح:
مرحله اول: مطالعاتی مقدماتی طرح
1.مطالعات شناسایی طرح
2.تهیه طرح مقدماتی
مرحله دوم: مطالعات تفصیلی طرح
1.تهیه نقشه های تفصیلی
2.تهیه اسناد و مدارک مناقصه
مرحله سوم: اجرای طرح
1.ارجاع کار به پیمانکار
1.1.دعوت از پیمانکاران برای اجرای طرح
1.2.شرکت در مناقصه
1.3. انتخاب پیمانکار
2.انعقاد قرارداد پیمانکاری
2.1. گرفتن ضمانتنامه حسن انجام تعهدات
2.2.تنظیم قرارداد پیمانکاری
دوره تضمین کارها:
نظارت در اجرای عملیات
جبران خسارت
2.3. ابطال ضمانتنامه در مناقصه
2.4. تسلیم ضمانتنامه پیش پرداخت
2.5. تأدیه پیش پرداخت
3.عملیات اجرایی
3.1. ایجاد کارگاه
3.2. تخصیص تنخواه گردان به کارگاه
3.3. مخارج اجرای طرح
3.4. مخارج اجرای طرح بوسیله کارگاه
3.5. مخارج اجرای طرح بوسیله دفتر مرکزی
4.تنظیم و پرداخت صورت وضعیت کارها
4.1 . تنظیم صورت وضعیت موقت کارها
4.2 پرداخت وجه صورت وضعیت کارها
5.تحویل موقت
5.1.برچیدن کارگاه
5.2. ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات
5.3. ابطال ضمانتنامه پیش پرداخت
5.4. تهیه صورت وضعیت قطعی
5.5. تهیة صورت حساب قطعی
5.6. استرداد نصف سپرده حسن انجام کار
5.7.بهره برداری و نگاهداری عملیات موضوع پیمان
6.تحویل قطعی
...(ادامه دارد)
دانلود مقاله برآورد هزینه های یک طرح حسابداری پیمانکاری