دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
در جامعه کنونی با توجه به رشد علم و افزایش کارخانه های مختلف و افزایش ورود و خروج کالا از انبارها نیاز و احتیاج بیشتری به نظم و ترتیب بیشتر در انبارها حس
می شود و همانطور که علوم دیگر رشد می کنند باید علم و دانش انبار داری نیزرشد نماید و به همین علت من نیز بر این امر مصمم تر گشتم تا تحقیقات بیشتری در این باب انجام دهم .
1-1 -1 انبار داری :
عبارت از از دریافت مواد و اقلام ، نگهداری صحیح ، تحویل به موقع به مصرف کننده با رعایت مقررات و دستور العمل های سازمان به نحوی که با اعمال دقیق از میزان کالا در انبار و مقررات مصرف آن آگاه و نیز از انباشته شدن بیش از حد موجودی جلو گیری گردد.
1-1-2 انبار :
به محل یا فضایی گفته می شود که بر اساس یک سیستم طبقه بندی صحیح مواد اولیه ، کالای نیمه ساخته ، محصول ساخته شده یا فراورده های مختلف صنعتی و تجاری در آن نگهداری می شود .
2-1 بیان مسئله
تعریف انبار: محل نگهداری مواد اولیه ، محصولات نیمه ساخته ، در جریان ساخت و ساخته شده است .
اهمیت انبار : هدف از ایجاد انبار در دسترس قرار دادن یک سری وسایل مورد نیاز می باشد که هم از دیدگاه اقتصادی و هم از دیدگاه تجارت اهمیت زیادی دارد.
مزیتهای انبارداری
- کالای مورد نیاز در انبار به آسانی شناسایی و در دسترس قرار میگیرد.
- بدست اوردن آمار و اطلاعات در بخش های مختلف برای تصمیم گیری های مدیریتی بهتر .
- صورتی که فرد جدیدی مسوولیت انبار را به عهده گیرد در زمان کمتری از فعالیتهای سیستم آگاه می شود.
- اطمینان خاطر مدیریت و مسولین به دلیل وجود سیستم منظم .
- کاهش هزینه ها به علت داشتن اطلاعات صحیح و صرفه جویی در مصرف و حفظ مواد .
انواع انبار از نظر نوع کالایی که در آن نگهداری می شود :
- انبار کالاهای معمولی انبار مواد قابل انفجار 3. انبار کالاهای فاسد شوند.
- انبار مواد فله ای
انواع انبار از نظر چگونگی ماهیت عمل :
- انبارهای گمرکی و ترانزیت انبارهای توزیع محلی
- انبارهای کارخانه های صنعتی
انواع انبار از نظر ساختمان :
- ساختمان کاملا پوشیده
- ساختمان سرپوشیده بدون دیوار
- انبار محوطه باز
عوامل موثر در انتخاب محل انبار
- برآورد ظرفیت یک انبار
- در نظر گرفتن نقطه مبدا و مقصد
- محدودیت های زمین و عوامل جانبی
- محدودیت های قانونی و مسائل جانبی
- حفاظت و ایمنی
- سایر عوامل
انبارها بر دو نوع می باشند :
- انبارهای مرکزی : که به علت کمبود زمین دور از محل تولید ساخته می شوند و مواد مورد نیاز واحدهای تولید را به انبارهای فرعی ارسال می کند .
- انبارهای فرعی : این انبارها در نزدیکی محل تولید ساخته می شوند انبار مرکزی زیر نظر انباردار و انبار فرعی زیر نظر کمک انباردار است .
عوامل موثر در طراحی یک انبار :
- نوع کالای نگهداری شده
- ظرفیت مورد انتظار
- محدودیت زمین
- شرایط جغرافیایی
- شبکه ارتباطی
- وسایل حمل و نقل خارجی
- وسایل حمل و نقل داخلی
- توسعه درآینده
ساختار سازمانی انبارها بر سه نوع می باشد .
مدیریت انبار مدیر انبار : 1. انبار ضایعات 2. انبار مواد 3. انبار محصولات 4. انبار قطعات
مدیریت کارخانه مدیر امور مالی کارپرداز و تدارکات انبار
مدیریت کارخانه 1. انبار ضایعات 2. انبار مواد 3. انبار محصولات 4. انبار قطعات
طرح ورود اجناس و کالاهای انبار :
- از طریق خرید های داخلی و خارجی
- از طریق کالاهای انتقالی از سایر انبارها
- از طریق کالاها و لوازمی که در موسسه ساخته می شود .
- کالاهای امانی
چیدن کالا در انبار :
پس از دریافت یا تحویل گرفتن کالا برای چیدن کالا اصول خاصی را باید مد نظر قرار داد .
الف. تعیین محل قرار دادن کالا : با توجه به عوامل زیر می توان کالا را در جای مناسب انبار نمود که عبارت است از :
- میزان تقاضا
- شکل ظاهری و نوع ساختمان
- وجه تشابه
- امکانات و تجهیزات انبار
- خصوصیات فیزیکی
- خصوصیات کیفی کالا
ب. چیدن و انبار نمودن کالا : برای چیدن کالا در انبار باید به نکات زیر توجه نمود :
- اجناس و کالاها نباید پخش چیده شوند بلکه بیشتر به وسیله قفسه بندی مرتب شوند.
- اقلامی مانند آجر و قطعات فلزی را می توان بدون صدمه در محیط آزاد انبار نمود.
- طول و عرض قفسه ها باید متناسب با اجناس باشد
- فضای بین قفسه ها باید متناسب با وسایل جابجایی و حمل و نقل در نظر گرفته شود.
- بعضی از اجناس مصرف فصلی دارند که بعد از فصل استفاده انها را باید جابجا نمود.
ج . تهیه کارت شناسایی و نصب آن بر روی اجناس : پس از اینکه عملیات تعیین محل و چیدن کالاها در انبار مشخص شد و در محل مورد نظر استقرار یافت می بایست اقدام به تهیه کارت شناسایی کالا که اطلاعاتی مربوط به بنام و مشخصات کالا ، کد کالا، و همچنین مکان آن یعنی شماره راهرو، قفسه و غیره که در روی آن درج شده را در طبقه مورد نظر نصب نمود.
- نکات حفاظتی و ایمنی بهداشت انبار : انبارها باید بنا به وضع طبیعی هوا درجه حرارت و رطوبت وضع رفت وآمد در آنها بر اساس نوع اجناس که درآنها قرار داده می شود ساخته شود.
- انبارها زا لحاظ حفاظت و سرقت ، آتش سوزی ، باید دارای وضعی باشد که بتوان به خوبی از کالاها حراست نمود.
- انبار باید دارای درب های مستقل و پنجره های ایمنی و قابل باز و بسته شده فقط از سمت درون و دیوارهای غیر قابل عبور باشند.
- انبار باید از همه لحاظ بیمه باشد .
- انبارها باید وسایل اعلام خطر و اطفای حریق داشته باشند.
- ورود و خروج اشخاص متفرقه باید طبق ظوابط و اجازه مسئولین باشد.
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق :
اهمیت تحقیق به لحاظ ضرورتی می باشد که برای نگهداری مواد غذایی و یا اجناس مطرح است و این ضرورت احساس گردیده است .
طبق آمار های ارائه شده درصد قابل توجهی از انبارهای موجود در کشور به واسطه صحیح و منطقی نبودن روش انبار کردن و یا انبار داری به روشهای سنتی باعث از بین رفتن و یا پرت زیاد در انبارها می گردد . در طی سالهای 1383 تا 1385 آمارها بیانگر رشد تعداد رکود شرکتها می باشد به طوری که ملاحظه می گردد در سال 83 حدود 3/11 و در سال 1384 میزان 4/14درصد و فقط در شش ماهه اول سال 1385 میزان 13 درصد از رکود شرکتها به علت ضعف در انبار داری آنها تشکیل می دهند . دلیل دیگری بر اهمیت تحقیق ، عدم وجود تحقیقی جامع و کاربردی در این زمینه
می باشد . هر چند که تحقیقات فراوانی در زمینه انبار داری انجام گرفته ولی اکثر ا ماهیت نظری و یا تئوری داشتند ولی در این تحقیق مساله از دیدگاه ماهیت اصولی مورد بررسی قرار می گیرد.
یافته های این تحقیق می تواند در فهم بهتر روشهای نوین انبار داری و شناسایی شرایط و عوامل موثر در رشد و پیشرفت این علم کمکی موثر به کلیه دست اندرکاران نظام می باشد چرا که بی شک شناخت بهتر این معضل به پیشگیری از بروز و شیوع آن به طور عملی و علمی کمک خواهد کرد .
4-1 اهداف تحقیق :
هدف کلی بررسی روشها و شیوه درست انبار داری می باشد .
اهداف جزیی :
با توجه به هدف کلی که در نظر گرفته ایم چند هدف جزئی را در نظر داریم که عبارتند از : 1) بررسی میزان اتلاف وقت در انبار داری سنتی 2) بررسی تاثیر انبار داری نوین در رشد اقتصادی جامعه 3 ) بررسی انبار داری به عنوان یک علم نوین .
هدف کاربردی :
1) جهت شناسایی بیشتر و بهتر روشن شدن علل اتلاف در انبار .
2) جهت پیشگیری از اتلاف کالا .
3) جهت برنامه ریزی بیشترمسئولین در زمینه انبارها و چگونگی کمک به آنها .
5-1 فرضیات و سئوالات تحقیق :
در تحقیق حاضر سه فرض مطرح می باشد که عبارتند از :
1) آیا سرمایه گذاری بیشتر در زمینه انبار داری به سود شرکتهاست یا به زیان شرکت ها؟
2) آیا باز هم می شود به روشهای سنتی به انبارداری پرداخت ؟
3) انبار در رشد و شکوفایی یک شرکت چقدر موثر است ؟
6-1 تعریف اصطلاحات و متغییر های اصلی :
انبار داری :
عبارت از از دریافت مواد و اقلام ، نگهداری صحیح ، تحویل به موقع به مصرف کننده با رعایت مقررات و دستور العمل های سازمان به نحوی که با اعمال دقیق از میزان کالا در انبار و مقررات مصرف آن آگاه و نیز از انباشته شدن بیش از حد موجودی جلو گیری گردد.
انبار :
به محل یا فضایی گفته می شود که بر اساس یک سیستم طبقه بندی صحیح مواد اولیه ، کالای نیمه ساخته ، محصول ساخته شده یا فراورده های مختلف صنعتی و تجاری در آن نگهداری می شود .
انبار پوشیده :
انباری است که همه جوانب آن بسته باشد و دارای سقف است و از نظر وسایل ایمنی کامل می باشد ( کپسول آتشنشانی و ... )
انبار از نظر نوع مصالح به کار رفته در آن :
الف ) انبار های آجری مخصوص مناطق گرم و خشک
ب) انبار های فلزی
ج) انبار های چوبی مخصوص مناطق جنگلی و مرطوب
د) انبار های متفرقه : شامل انبار های چادرین ، زاغه ، که در داخل کوه قرار دارد و سرداب که در عمق زمین است .
انبار بر حسب نوع و مشخصات کالا :
الف ) انبار مواد اولیه
ب) انبار مواد نیمه ساخته که بر روی مواد اولیه مقداری کار شده ولی هنوز به محصول نهایی تبدیل نشده است .
ج) انبار کالاهای ساخته شده یا محصول
د) انبار لوازم یدکی
انبار بر حسب خاصیت کالا ( فاسد شدنی )
الف ) انبار کالاهای فاسد شدنی یا سردخانه
ب) انبار کالاهای محترقه یا آتش زا و قابل احتراق
ج) مواد شیمیایی یا سموم
د) انبار مواد فله ( سیلو ) گندم و سیمان و ... که در سیلو و چادر نگهداری می شوند . جهت کالاهای باز و بدون بسته بندی مثل انواع سیلو های ایستاده و خوابیده .
موجودی کالاها در انبار :
بر اساس تعاریف مختلفی که از موجودی کالا در یک شرکت به عمل آمده است کاملترین تعریف متعلق انستیتو ، حسابداران آمریکا است که به شرح زیر می باشد .
موجودی کالا عبارت است از :
دارایی های شهودی :
الف ) برای فروش در جریان عادی عملیات را در تجاری نگهداری شود .
ب) در جریان تولید چنین کالایی می باشد .
ج) در تولید محصولات و خدمات به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرد و یا در تعریفی دیگر موجودی کالا اقلامی هستند که به قصد مصرف و یا فروش و یا ساخت محصولات خریداری گردیده باشند و در نهایت متعلق به شرکت باشد بنابراین دارای فاز نامشهود و غیر قابل روئیت ( سر قفلی ) جزء موجودی کالای موسسه محسوب نمی شود.
شامل 51 صفحه فایل word قابل ویرایش