مشخصات این فایل
عنوان: کارخانه واگن
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 44
این گزارش کارآموزی درمورد کارخانه واگن می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از گزارش کارآموزی کارخانه واگن
« واگن مخصوص حمل سنگ آهن »
دو تیر طوطی U شکل در طول واگن شاسی اصلی را تشکیل میدهند و شبکهای از سپریها کف و بدنه را شکل میدهند.
کف و بدنه واگن از ورق به ضخامت 8 و 6 میلیمتر و از جنس ( Corten–A ) میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.
حجم بارگیری واگن 47 متر مکعب میباشد.
طول بارگیری 10600 میلیمتر و عرض آن 2950 میلیمتر است بوژی مدل 665IIRR از نوع H میباشد که سرعت آن 120 کیلومتر در ساعت است.
سیستم ترمز واگن نوع “ KE-GP-16 میباشد که با هوای فشرده عمل مینماید.
« واگن مخصوص حمل سنگ ( 6 محوره )»
«مشخصات کلی »
دوپروفیل U شکل در طول شاسی و شبکهای از سپریهای عرضی شاسی و کف واگن را تشکیل میدهند. سپریهایی که به فواصل از یکدیگر قرار گرفته و دیوارههایی با ورق به ضخامت 8 میلیمتر، بدنه واگن را شکل میدهند.
کف واگن از ورق با ضخامت 10 میلیمتر از جنس ( Corten-A ) میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.
حجم بارگیری 60 متر مکعب میباشد. طول مفید بارگیری 12800 میلیمتر و عرض آن 2500 میلیمتر میباشد.
واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و ضربهگیر میباشد. .....(ادامه دارد)
« واگن بالاست»
این واگن جهت حمل سنگ شکسته بمنظور توسعه و احداث خطوط راهآهن مورد استفاده قرار میگیرد.
« مشخصات کلی »
بارگیری این واگن از بالا و تخلیه آن توسط دریچههای مخصوص انجام میشود که بصورت خود کار محتویات خود را در قسمتهای مورد نیاز تخلیه و تسطیع مینماید.
ظرفیت حجمی این واگن 30 متر مکعب و حداکثر بار مجاز آن 5/52 تن میباشد. حداکثر سرعت مجاز واگن 100 کیلومتر در ساعت ( با بار ) و 120 کیلومتر در ساعت (بدون بار ) میباشد.
طول واگن ( فاصله ضربهگیر ابتدایی و انتهائی ) 14040 میلیمتر و ارتفاع آن 3500 میلیمتر میباشد.
« بوژی دو محوره »
واگنهای 4 محوره ساخت واگن پارس مجهز به بوژیهای دو محوره مدل H6651I.I.RR میباشند.
فریم بوژی که با استفاده از فولاد با کیفیت St52-3 ساخته میشود ترکیبی است از ورق ـ پروفیل و قطعات فورج شده که با عملیات جوشکاری به یکدیگر متصل شدهاند.
بوژی مجهز به چرخ بانداژدار و یاتاقانهای غلطکی استوانهای و فنرهای تخت میباشد. قطر چرخ در محل تماس با ریل 920 میلیمتر میباشد.
وجود گوشوارهها و فنر تخت امکان حرکت طولی چرخ به میزان 6 میلیمتر و حرکت عرضی 23 میلیمتر را میسر میسازد. .....(ادامه دارد)
« تمیز کاری مکانیکی »
تمیز کاری مکانیکی مکمل تمیز کاری شیمیایی و الکتروشیمیایی است. در این روش ابتدا به منظور پاک کردن چربیهای سطحی قطعات را توسط محلول پتاس شستشو داده سپس در محلول اسیدی غوطه ور میکنند. بعد از مدت زمان مناسبی قطعات را خارج کرده و آبکشی مینمایند. در این حالت با استفاده از برس سیمی ( به صورت دستی یا سنگ دستی ) میتوان مواد زاید سطحی را به راحتی حذف کرد.
سطح قطعات کوچک ریختهگری و پرسکاری را میتوان از طریق چرخاندن در داخل شبکهای تمیز کرد. در این روش سطح قطعات در اثر غلتیدن روی همدیگر و سایش پاک میشود. از طریق ساچمه پاشی نیز میتوان سطح قطعات را تمیز نمود. در روش دیگر قطعات را داخل شبکه حاوی ساچمههای فولادی که توسط الکتروموتوری حول محور قائم میچرخد میریزند. در این روش در اثر لغزش ساچمه روی قطعات، سطحی تمیز با درخشندگی بالا به دست میآید. این روش برای براق کردن سطح قطعات بعد از آبکاری نیز بکار میرود.
در آبکاری الکتریکی برای برقراری پیوند محکم بین پوشش و فلز پایه و همین طور ایجاد .....(ادامه دارد)
«شکل هندسی تیغة فرز»
شکل هندسی تیغة فرز پیچیدهتر از شکل هندسی رنده تراشکاری است.
تیغه فرز تعدادی لبه برش ( دندانه ) دارد که بصورت شعاعی حول استوانهای قرار گرفتهاند. در هنگام براده برداری، این ترکیب مشابه سوراخ تراشی با تراش است و هر دندانه باید زاویه براده و زوایای آزادی اولیه و ثانویه داشته باشد.
چون تیغه فرز بیش از یک لبة برش دارد، استحکام دندانة آن نسبت، به ابزار تک لبه کمتر است و بنابراین آهنگ براده برداری کاهش مییابد ( سرعت پیشروی کمتر )
«تیغة فرز الماسه»
این ابزارها یا فرز انگشتی الماسه هستند یا تکههای الماس در اطراف آنها جاگذاری شده است. الماسها طوری استقرار مییابند که زوایای مختلف شعاعی و محوری ایجاد شود.
الماسهای ابزارهای فرز در گوشهها وجوه یا لبههای تخت دارند تا بتوانند سطوح یکدست و صافی را بتراشند. اگر از الماسهای تراش استفاده شود انحنای گوشهها سطح خشنتری را ایجاد میکند. در جایی که سطح خشن ایجاد شده ناشی از شرایط ماشین باشد، به جای یکی از الماسهای فوق، از الماس تمیز کننده استفاده میکنند. .....(ادامه دارد)
«امتیازهای قید و بند»
1- بهرهوری : قید و بند علامت گذاری، استقرار و کنترل مکرر توسط کاربران را حذف مینماید. این خاصیت زمان کاری را کاهش و بهرهوری را افزایش میدهد.
2- قابلیت تعویض و جایگزینی: قید و بند کیفیت یکسانی در محصول پدید میآورد. هر یک از قطعات بطور صحیح در مجموعه مستقل به خود قرار میگیرند و تمامی قطعات مشابه قابل تعویض و جایگزینی میباشد.
3- کاهش نیاز به مهارت کاربر: قید و بند استقرار و بستن قطعه کا رار سادهتر مینماید. عناصر هدایت کننده ابزارها را از استقرار درست آنها نسبت به قطعه مطمئن میسازد و نیازی به تنظیم ماهرانة قطعه کار و ابزار باقی نمیماند. هر فرد متوسطی را میتوان برای کار کردن با قید و بند آموزش داده و جایگزین نمودن کارگر ماهر با کارگر غیر ماهر، صرفهجویی در هزینه کارگری را به دنبال خواهد داشت.
4- کاهش هزینه: تولید بیشتر، کاهش ضایعات، همبندی راحت تر و صرفهجویی در هزینههای کارگری، کاهش قابل توجهی در قیمت تمام شده کالا خواهد داشت.
«عناصر قید و بند»
اصولاً قید و بندها شامل عناصر زیر میباشند: .....(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب گزارش کارآموزی کارخانه واگن
تولیدات:
«واگن کفی»
« واگن شن کش »
«مشخصات کلی»
« واگن مسقف »
«مشخصات کلی»
«واگن حمل گندم»
« واگن مخصوص حمل سنگ آهن »
« واگن مخزن دار »
« واگن بالاست»
« بوژی دو محوره »
« پل تلسکوپی فرودگاهی»
« خط تولید کارخانه واگن پارس »
«انبار آهن آلات»
«قطعه زنی»
« آبکاری»
« محلولهای تمیزکاری »
« تمیز کاری الکترولیکی »
« تمیز کاری مکانیکی »
«قلیاسازها»
«عوامل شلاته و کمپلکس ساز»
«عوامل ترکننده »
تمیز کاری الکترولیتی:
« پوسته زدایی قلیایی »
«بخش ماشینکاری»
«ماشین تراش CNC »
«ماشین فرز»
«فرزکاری»
«عوامل مؤثر در فرزکاری»
«تیغة فرز الماسه»
« حرکت ابزار و کار نسبت به هم »
« فرز کاری موافق »
« سنگ زنی »
« فرآینده سنگ زنی »
« سنگ زنی قطعات گرد»
« سنگ زنی خارجی »
«سنگ زنی داخلی »
«مراحل تولید واگن مسقف»
«امتیازهای قید و بند»
دانلود گزارش کارآموزی کارخانه واگن