ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد استفتاء ایسنا درباره فرزندکشی و ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد استفتاء ایسنا درباره فرزندکشی و ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد استفتاء ایسنا درباره فرزندکشی و ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی


تحقیق در مورد استفتاء ایسنا درباره فرزندکشی و ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه4

با وجود تاکیدهای مکرر دین مبین اسلام بر ضرورت توجه والدین و حکومت به تربیت و پرورش کودکان و احترام به اطفال و علیرغم عاطفی بودن جامعه ایرانی، مشاهده می‌شود که موارد گزارش‌شده از جرایم والدین علیه فرزندان در کشور افزایش یافته و گاهی اعمال خشونت چنان است که جان کودک از دست می‌رود. دریغ و درد آنجاست که بعضا حتی قتل کودکان با شکنجه همراه می‌شود و اطفال بی‌دفاع، قربانی توهمات والدینی بی‌مسوولیت می‌شوند که به اعتقاد برخی کارشناسان حقوقی، قانون مجازاتی مورد انتظار برایشان درنظر نگرفته است، آن‌جا که پدر مرتکب قتل شده و ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی به‌شکل ضمنی به حمایت از او می‌پردازد و قصاص را مانع می‌شود.

 

سرویس فقه و حقوق ایسنا، با توجه پرسش‌های موجود در این زمینه، پرسشی را در قالب استفتاء از مراجع تقلید تنظیم کرده است که تاکنون آیات عظام سبحانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و صانعی به این استفتاء پاسخ داده‌اند.

 

متن پرسش ایسنا و پاسخ مراجع تقلید به این شرح است:

 

''به استحضار می‌رساند نظر به جایگاه انسان و کرامت انسانی در دین مبین اسلام و نگاه اسلام به کودکان که از زمان انعقاد نطفه حقوقی را برای آن‌ها قائل است، سرویس فقه و حقوق خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قصد دارد نظر حضرتعالی را درباره سوال زیر جویا شود:

 

با توجه به افزایش گزارش‌های موارد فرزندکشی از سوی پدران نسبت به گذشته و با عنایت به نظر کارشناسان بسیاری مبنی بر اینکه وجود ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی (پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتولو تعزیر محکوم خواهد شد) موجب تجری برخی پدران (هرچند اندک) شده و جنایت علیه کودک را سهل می‌کند و همچنین با توجه به مفتوح بودن باب اجتهاد و نظر برخی از علمای اسلام مبنی بر اینکه عدم قصاص والد در صورت قتل ولد، اختصاص به قتل‌هایی دارد که از راه عواطف و تخلف فرزند از نصایح خیرخواهانه پدر باشد و پدر بدون اختیار دست به چنین عملی زده نه سایر موارد، بفرمایید:

 

۱-آیا این نظر مورد تایید حضرتعالی هست؟

 

۲-آیا با توجه به مقتضیات زمان، ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی را نیازمند اصلاح می‌دانید؟''

 

پاسخ آیت‌الله العظمی جعفر سبحــانــی:

 

«بسمه‌تعالی، قتل فرزند شیوه جاهلیت است. قرآن می‌فرماید ''ولاتقتلوا اولادکم من املاق'' و حکم شرعی قابل تغییر نیست. والله العالم».

 

پاسخ آیت‌الله العظمی ناصر مکـارم شیــرازی:


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد استفتاء ایسنا درباره فرزندکشی و ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی

تحقیق در مورد اسناد هویتی

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد اسناد هویتی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد اسناد هویتی


تحقیق در مورد اسناد هویتی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه304

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات و ادبیات موضوع

 

بخش اول : کلیات

 

اول : مقدمه

 

دوم : بیان مسئله

 

سوم : سوالات تحقیق

 

چهارم : اهمیت موضوع

 

پنجم : انگیزه انتخاب موضوع

 

ششم : اهداف موضوع

 

هفتم : فرضیات تحقیق

 

هشتم : نوع و روش تحقیق

 

نهم : موانع و محدودیت های تحقیق

 

دهم : پیشینه تحقیق

 

یازدهم : مفاهیم و اصطلاحات

 

بخش دوم : ادبیات موضوع

 

اول : مقدمه

 

دوم : سند

 

سوم : تاریخچه سند در حقوق ایران

 

    الف ) در حقوق ایران قبل از اسلام

 

    ب ) در حقوق ایران بعد از اسلام

 

چهارم : تعریف سند

 

    الف ) تعریف لغوی سند

 

    ب ) تعریف اصطلاحی سند

 

پنجم : انواع سند

 

ششم : هویت و تعریف آن

 

    الف ) تعریف لغوی هویت

 

    ب ) تعریف اصطلاحی هویت

 

    ج ) تعریف حقوقی هویت

 

    د ) هویت در تحقیق حاضر

 

هفتم : تاریخچه اسناد هویتی

 

    الف ) در ایران قبل از اسلام

 

    ب ) در ایران بعد از اسلام

 

هشتم : تعریف اسناد هویتی

 

نهم : وجوه افتراق و اشتراک اسناد سجلی با اسناد هویتی

 

دهم : انواع اسناد هویتی

 

    الف ) شناسنامه

 

    ب ) گذرنامه

 

    ج ) گواهینامه رانندگی

 

    د ) کارت پایان خدمت

 

    ه ) ملاک شناسایی صنفی

 

یازدهم : تکنولوژی های پیشرفته اسناد هویتی

 

دوازدهم : تکنولوژی های کارت های هوشمند

 

سیزدهم : تکنولوژی نقطه هوشمند

 

چهاردهم : تکنولوژی هولوگرام

 

پانزدهم : تکنولوژی بارکد

 

بخش سوم : جعل سند و استفاده از سند مجعول

 

اول : مقدمه

 

دوم : تاریخچه جعل

 

    الف ) در حقوق ایران

 

    ب ) در حقوق اسلام

 

    ج ) در حقوق جزای ایران قبل از پیروزی انقلاب

 

د ) در حقوق جزای ایران بعد از پیروزی انقلاب

 

سوم : تعریف و مفهوم جعل

 

    الف ) معنی لغوی جعل

 

    ب ) معنی اصطلاحی جعل

 

چهارم : صور مختلف جعل سند

 

پنجم : ارکان متشکله جرم جعل اسناد هویتی

 

    الف ) رکن قانونی

 

    ب ) رکن مادی

 

    ج ) رکن معنوی

 

    د ) رکن ضرری

 

         1 ) ضررهای مادی و معنوی

 

         2 ) ضررهای جعل در اسناد هویتی

 

ششم : روش های جعل در اسناد هویتی

 

    الف ) ایجاد تغییرات در مندرجات متن سند

 

    ب ) تغییر و جابجائی عکس

 

    ج ) ارائه مدارک هویت غیر

 

    د ) دخل و تصرف در امهار روی سند

 

    ه ) ساخت و تکثیر سند

 

هفتم : استفاده از اسناد هویتی مجعول و غیر واقعی

 

هشتم : انواع مبارزه با جرم جعل

 

    الف ) مبارزه کیفری با جرم

 

    ب ) مبارزه غیر کیفری با جرم

 

نهم : شیوه مبارزه با جعل سند هویتی

 

دهم : شیوه مبارزه با استفاده از سند هویتی مجعول

 

یازدهم : روش مبارزه توامان با جعل سند و استفاده از سند مجعول

 

فصل دوم : جرائم متاثر از جعل اسناد هویتی

 

بخش اول : جرائم علیه اموال

 

اول : مقدمه

 

دوم : کلاه برداری

 

    1 ) تاریخچه کلاه برداری

 

    2 ) تعریف کلاه برداری

 

    3 ) ارکان تشکیل دهنده کلاه برداری

 

    4 ) شیوه های کلاه برداری با استفاده از اسناد هویتی مجعول

 

    الف ) کلاه برداری از طریق افتتاح شرکت های واهی

 

    ب ) افتتاح حساب بانکی برای کلاه برداری 

 

    ج ) اخاذی تحت عنوان مامور دولت

 

    د ) کلاه برداری از طریق وصول چک های تقلبی

 

    ه ) کلاه برداری به منظور استفاده از امکانات ویژه دولتی

 

    و ) کلاه برداری از طریق سوءاستفاده از موقعیت اجتماعی قشر خاص

 

    ز ) کلاه برداری از طریق فروش مال غیر با جعل ملاک هویتی

 

سوم : خیانت در امانت

 

    1 ) تاریخچه خیانت در امانت

 

    2 ) تعریف خیانت در امانت

 

    3 ) ارکان جرم خیانت در امانت

 

    4 ) تاثیرگذاری اسناد هویتی جعلی در وقوع خیانت در امانت

 

         الف ) خیانت در امانت در محموله های دولتی

 

         ب ) فروش مال مورد امانت با جعل مدارک هویتی مالک اصلی

 

ج ) حضور شخص ثالث در بین امین و مالک و بهره گیری از سند هویتی مجعول

 

چهارم : سرقت

 

         1 ) تاریخچه سرقت

 

         2 ) تعریف سرقت

 

         3 ) ارکان جرم سرقت

 

         4 ) تاثیر اسناد هویتی در شیوه های مختلف سرقت

 

             الف ) سرقت تحت عنوان مامور با ارائه کارت شناسائی جعلی

 

             ب ) وصول چک های مسروقه با استفاده از اسناد هویتی جعلی

 

             ج ) فروش اموال مسروقه با ملاک هویتی جعلی

 

پنجم : صدور چک پرداخت نشدنی

 

         1 ) تاریخچه چک

 

         2 ) تعریف چک و چک پرداخت نشدنی

 

         3 ) ارکان متشکله جرم صدور چک پرداخت نشدنی

 

بخش دوم : سایر جرائم متاثر از جعل اسناد هویتی

 

اول : جرائم امنیتی   

 

         الف ) اقدام علیه امنیت کشور

 

         ب ) اختلاس و سوءاستفاده های کلان اقتصادی

 

         ج ) خروج از کشور به صورت غیر قانونی

 

         د ) اقامت غیر مجاز در کشور

 

دوم : جرائم غیر امنیتی

 

         الف ) فریب در ازدواج

 

         ب ) دریافت گواهی عدم سوءپیشینه

 

         جرائم ) فرار از خدمت سربازی

 

         د ) تقلب در امتحانات علمی با استفاده از سند هویتی جعلی

 

         ه ) تغییر هویت مجرمین فراری

 

فصل سوم : شیوه های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها

 

بخش اول : روش های شناسایی تحقیق

 

اول : مقدمه

 

دوم : نوع و روش تحقیق

 

سوم : جامعه آماری

 

چهارم : تعریف عملیاتی متغیرها

 

پنجم : روش و ابزار جمع آوری اطلاعات ها

 

         الف ) مصاحبه با صاحب نظران

 

         ب ) طراحی و توزیع پرسش نامه

 

    ششم : روایی

 

هفتم : پایایی

 

هشتم : روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها

 

الف ) آزمون دو جمله ای

 

ب ) آزمون تحلیل واریانس فریدمن

 

بخش دوم : تجزیه و تحلیل داده ها

 

اول : مقدمه

 

دوم : بررسی جامعه آماری

 

سوم : بررسی نتایج آزمون دو جمله ای

 

چهارم : بررسی میزان اهمیت جعل هر کدام از اسناد هویتی در وقوع جرائم علیه اموال

 

پنجم : بررسی میزان اهمیت هر کدام از روش های جعل اسناد هویتی در وقع جرائم علیه اموال

 

ششم : بررسی میزان اهمیت هر کدام از روش های موثر در استحکام اسناد هویتی

 

هفتم : بررسی میزان اهمیت هر کدام از جرائم علیه اموال

 

هشتم : بررسی میزان اهمیت عوامل موثر در موفقیت مرتکبین جرائم در بکارگیری اسناد هویتی مجعول

 

نهم : بررسی میزان اهمیت هر کدام از اقدامات موثر در ممانعت از استفاده از اسناد هویتی مجعول

 

دهم : بررسی نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن در مورد فرضیه های تحقیق

 

یازدهم : بررسی نوع سند هویتی و ارتکاب جرائم علیه اموال

 

    الف ) تحلیل نتیجه آزمون فریدمن

 

    ب ) تحلیل نتیجه مطالعه اسنادی

 

دوازدهم : بررسی شیوه های جعل اسناد هویتی برای ارتکاب جرائم علیه اموال

 

    الف ) تحلیل نتیجه آزمون فریدمن

 

    ب ) تحلیل نتیجه مطالعه اسنادی

 

سیزدهم : بررسی نوع جرم ناشی از بکارگیزی اسناد هویتی جعلی

 

    الف ) تحلیل آزمون فریدمن

 

    ب ) تحلیل نتیجه مطالعه اسنادی

 

چهاردم : بررسی اقدامات موثر بکارگیری اسناد هویتی مجعول

 

    الف ) تحلیل تحلیل آزمون فریدمن

 

    ب ) تحلیل نتیجه مطالعه اسنادی

 

پانزدهم : بررسی یافته های جانبی تحقیق

 

شانزدهم : بررسی روش های ایجاد استحکام در اسناد هویتی

 

هفدهم : بررسی عوامل موثر در موفقیت مرتکبین جرائم در بکارگیری اسناد هویتی جعلی

 

نتیجه گیری و پیشنهاد ها

 

اول : مقدمه

 

دوم : نتیجه ارزیابی فرضیات تحقیق

 

    1 ) فرضیه اول

 

    2 ) فرضیه دوم

 

    3 ) فرضیه سوم

 

    4 ) فرضیه چهارم

 

سوم : نتایج یافته های جانبی تحقیق

 

چهارم : روش های ایجاد استحکام در اسناد هویتی

 

پنجم : عوامل موثر در موفقیت مرتکبین جرائم در بکارگیری اسناد هویتی مجعول

 

ب : پیشنهادها

 

اول : مقدمه

 

دوم : راهبردهای مقابله با جعل اسناد هویتی

 

    1 ) پیشنهاد برای برنامه های کوتاه مدت مقابله با جعل سند

 

    2 ) پیشنهاد برای برنامه های بلند مدت مقابله با جعل سند

 

سوم : راهبردهای مقابله با سوء استفاده از اسناد هویتی مجعول

 

    1 ) پیشنهاد برای برنامه های کوتاه مدت مبارزه با استفاده از سند هویتی مجعول

 

    2 ) پیشنهاد برای برنامه های بلند مدت مبارزه با استفاده از سند هویتی مجعول

 

چهارم : پیشنهاد برای تحقیقات آینده

کلیات و ادبیات موض

 

بخش اول : کلیات

 

اول : مقدمه

 

    قبل از اینکه انسان پا به عرصه اجتماع بگذارد ، در هر کجا که با تهدیدی روبرو می شده ، خود به دفاع از خود پرداخته و علاوه بر دفاع از خود ، به تناسب پیشرفت و رشد عقلانی خود ، در جهت پیشگیری از خطرات احتمالی آتی نیز برآمده است . بر فرض مثال ، پس از پناه بردن به بالای درختان جهت در امان ماندن از شر حیوانات ، به غارها پناه برده و بعد از آن اقدام به احداث پناهگاه برای خود نموده است .

 

    جوامع بشری هم از بدو تشکیل همواره در طول تاریخ با معضلات و تهدیدهایی روبرو بوده است که هم نظم و انضباط و بقاء جامعه و هم فرد فرد جامعه را تهدید نموده و موجب سلب آرامش و امنیت اجتماعی و اخلال در ادامه حیات اجتماعی و اقتصادی و ... انسان گردیده است و از وقتی هم که انسان پا به عرصه اجتماع گذاشته است ، تعرض به تمامیت و حقوق فردی هر کدام از افراد جامعه ، تعرض به جامعه و امنیت و آسایش آن را به دنبال داشته است .

 

    جوامع بشری در مقابل این پدیده های تهدید آمیز و به منظور مقابله با آن، اقدام به وضع قواعد و مقرراتی می نماید که در ادبیات امروزی قانون نام گرفته است.

 

    قانون موضوعه حافظ منافع فردی اجتماع و امنیت و آسایش عمومی جامعه بوده و مورد قبول اکثریت افراد جامعه بوده و از مجموع عرف و عترت و فرهنگ و اعتقادات مذهبی و دینی و ... آنان نشات گرفته است و وضع چنین قواعد و مقررات به تنهایی برای نیل به اهداف جوامع بشری کافی نبوده چرا که اقلیتی از افراد جامعه بنا به منافع و مصالح شخصی خود که با منافع سایر افراد جامعه و ارزش ها و هنجارهای مورد قبول عامه اجتماع تعارض دارد ، اقدام به نقض مقررات موضوعه می نمایند .

 

    بنابراین جوامع بشری عکس العمل نشان داده و با این اعمال مجرمانه به مبارزه و مقابله پرداخته اند و عکس العمل جوامع انسانی به 2 شکل صورت میگیرد :

 

الف ) روش سخت افزاری که همان مقابله و سرکوبگری است که منظور برقراری و ایجاد امنیت که پدیده ها و اعمال مجرمانه ضد اجتماعی آسایش مردم را سلب کرده اند توسط نهادهایی که حسب مقررات دارای مسئولیت هستند اجرا می شود .

 

ب ) روش نرم افزاری که همان اقدامات پیشگیری کننده است که در این روش اقدام به شناسایی بسترهای وقوع جرم و از بین بردن این بسترها با توسل به شیوه های اصولی و منطقی می شود که کم هزینه نیز می باشد .

    این دو روش نه تنها مغایرتی با هم ندارند ، بلکه مکمل همدیگر هم هستند و امروز نهادهایی مثل دادگستری ، نیروی انتظامی و ... عهده دار انجام این وظایف هستند . گرچه از مقررات کیفری ایران عکس العمل ها جنبه سرکوبگری به خود گرفته است ولی اقدامات پیشگری هم مد نظر بوده است . اخیراً در سایتهای ک


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد اسناد هویتی

تاثیر گزارشات حسابرسی بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 92 ص - ورد

اختصاصی از ژیکو تاثیر گزارشات حسابرسی بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 92 ص - ورد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تاثیر گزارشات حسابرسی بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 92 ص - ورد


تاثیر گزارشات حسابرسی بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 92 ص - ورد

چکیده

وجود اطلاعات مالی در خود اعتماد، لازمه بقای جامعه امروزی است و تصمیم گیری اقتصادی به اطلاعات قابل اعتماد و اتکا نیاز دارد و نقش حسابرسی، اعتبار دهی به صورتهای مالی است که باعث حصول اطمینان از مطلوبیت در ارائه قابلیت اعتماد صورتهای مالی می شود.

هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی فهالیتهای حرفه حسابرسی در ایران در اعتبار دهتی به صورتهای مالی می‌باشد و در این راستا، انعکاس آن بر قیمت سهام بررسی شده است.

جامعه آماری مورد بررسی در مورد فرضیه اول، شرکتهای پذیرفته شد. در بورس اوراق بهادار تهران که سال مالی آنها سالهای 81 و 82 می‌باشد برای فرضیات دوم تا چهارم، پرسشنامه‌ای بین سهامداران، کارگزاران و مدیرات و کارشناسان بورس اوراق بهادار تهران توزیع گردید.

در این تحقیق از روش کتابخانه‌ای برای جمع آوری اطلاعات نظری ومبانی تحقیق استفاده شده است همچنین با استفاده از این روش، اطلاعات مربوط به فرضیه اول جمع آوری شد.همچنین ار روش تحقیق میدانی برای توزیع پرسشنامه استفاده شده است.


دانلود با لینک مستقیم


تاثیر گزارشات حسابرسی بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 92 ص - ورد

مقاله آشنایی با زباله های الکترونیکی

اختصاصی از ژیکو مقاله آشنایی با زباله های الکترونیکی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله آشنایی با زباله های الکترونیکی


مقاله آشنایی با زباله های الکترونیکی

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 10 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف و معرفی :

به مجموعه ای از قطعات سخت افزاری مانند اجزای رایانه ، تلفن همراه و همچنین اجزای برخی وسایل مانند

 مایکروویو و ماشین لباسشویی و  تلویزیون و مانیتور
چاپگر ، اسکنر ، و دستگاه های فکس
تجهیزات استریو - پخش دی وی دی
دوربین های فیلمبرداری
تلفن  همراه / تلفن های بی سیم
فکس و دستگاه کپی ... ، اطلاق می شود که به دلایلی غیرقابل استفاده شده است و امروزه به عنوان سریع ترین منبع تولید زباله دراتحادیه اروپا شناخته شده اند.

 

عمر کوتاه تجهیزات کامپیوتری از یک طرف و تنوع طلبی مردم به استفاده از تجهیزات الکترونیکی جدید سبب شده است که رفته رفته بحث زباله های الکترونیکی به مشکل بزرگ دنیا تبدیل شود؛ مشکلی که کشورهای پیشرفته و بزرگ برای آن راه حلی یافته اند و با تصویب قانون خاص مربوط به آن و موظف شناساندن تولیدکنندگان به بازیافت محصولات تولید شده خود این مشکل را تا حدودی حل کرده اند.

در حال حاضر امریکا ، اتحادیه اروپا ، ژاپن ، کره جنوبی و استرالیا بزرگترین تولیدکنندگان زباله های الکترونیکی و کشورهایی مانند چین ، هند ، تایلند ،برزیل ، مکزیک ،نیجریه ، سنگاپور و پاکستان وارد کنندگان عمده این زباله ها هستند.

 

بر اساس گزارش سازمان ملل بین 20 تا 50 میلیون تن زباله الکترونیکی در سال دفع شده و کشور آمریکا بزرگترین تولید کننده این زباله ها در جهان محسوب می شود. آمریکا تاکنون بزرگترین تولید کننده زباله های الکترونیکی در دنیا بوده است، اما این زباله ها درجای دیگری انباشته می شوند، یعنی در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند، زیرا کشورهای ثروتمند این زباله ها را از کشور خود خارج می کنند.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله آشنایی با زباله های الکترونیکی

تحقیق در مورد مصلحت

اختصاصی از ژیکو تحقیق در مورد مصلحت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد مصلحت


تحقیق در مورد مصلحت

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه106

فهرست مطالب

فصل اول:  مفاهیم وعناصر، انواع

 

گفتار اول: مفاهیم  و عناصر

 

1:  مصلحت

 

1-1:از دیدگاه  لغوی

 

2-1. از دیدگاه اصطلاحی

 

1-2-1: مصلحت به عنوان فلسفه تشریع احکام شرعی

 

2-2-1: مصلحت به عنوان قید متعلق احکام شرعی

 

3-2-1: مصلحت به عنوان دلیل استنباط احکام شرعی

 

1-3-1:  مصلحت در تقابل با عدالت

 

3-1:  تبیین مفهوم مصلحت در حقوق کیفری

 

2-3-1:مصلحت جهت تامین منافع

 

3-3-1: مصلحت در راستای تغییرات ساختاری جامعه

 

3-3-3-1:رویکرد نظم گرایانه در قانون مجازات اسلامی

 

1-3-3-1: قوانین راهنمایی و رانندگی:

 

2: مصالح عالیه ( ارزشهای بنیادین )

 

  • 2: نظم عمومی،امنیت وآسایش عمومی

 

 

 

2- 2  اخلاق:

فصل اول:  مفاهیم وعناصر، انواع

گفتار اول: مفاهیم  و عناصر

1:  مصلحت

1-1:از دیدگاه  لغوی

از نظر ریشه شناسی، واژه مصلحت اسم مصدر از ریشه (ص- ل- ح) است. فعل صَلُحُ وقتی استعمال می شود که نشان دهنده چیزی یا شخصی خوب، غیرفاسد، شایسته، به حق، شریف و صحیح است. هرگاه این کلمه با حرف اضافه «لِ» (لمصلحه) به کار رود به معنای تناسب خواهد بود. در استعمال عرب گفته می شود: « نظر فی مصالح الناس» یعنی: «او به چیزهایی توجه می کند که برای مردم خوب است» [1]

همچنین مصلحت در لغت در مقابل مفسده و فساد قرار گرفته[2] و به معنای خوبی و نیکی و هرچیزی که مانع از فساد و تباهی و خروج شی از حالت اعتدال و هیئت اصلی اش شود می باشد.

در قرآن کریم  اشتقاق های مختلفی از ریشه «ص- ل- ح» استعمال شده است. ولی واژه «مصلحت» مشاهده نمی شود . قرآن کریم واژگان«ظَلَمَ»[3] و«فَسَدَ»[4] را متضاد «صَلُحَ» به کار می برد. کلمه صالح، اسم فاعل «ص- ل- ح» در قرآن بسیار تکرار شده است.

 

 

 

 

2-1. از دیدگاه اصطلاحی

دکتر محمد جعفر لنگرودی در ترمینولوژی حقوق  در تعریف واژه «مصالح» می گوید. مُصاِلح به مفهوم اسم بعید است که جمع مصلحت می باشد و در اصطلاحات ذیل به کار رفته است:

یک – بظم میم وکسر لام(فقه مدنی) یعنی کسی که در عقد صلح ایجاب از ناحیه اوست.

دو – بفتح میم و کسر لام(فقه) یعنی قسمتی از نظام کلی آفرینش که قانونی از قوانین شرع از آن سرچشمه گرفته است. در این معنی است که فقهاء می گویند: احکام تابع مصالح و مفاسد است واصطلاح مصالح مرسله در همین معنی است.

سه - بضم میم و فتح لام. کسی که در عقد صلح، قبول از طرف اوست و او را مصطلح و متصالح هم می گویند.[5]«

غزالی در تعریف مصلحت می نویسد:«مصلحت جلب منفعت یا دفع ضرر است؛ ولی در مقام عمل، مقصود جلب منافع و دفع مضار دنیوی و مقاصد آدمی نیست. بلکه منظور حفظ مقاصد شارع می باشد که مهم ترین آن حفظ دین، نفس، عقل وحال آدمیان است»[6]

پاند در کتاب« بازرسی اجتماعی به وسیله حقوق» به تعریف مصالح یا منافع مورد بحث می پردازد و می گوید:« خواسته ها و ادعاهایی است که به وسیله افراد انسانی اظهار می شود و حقوق ناچار است که به خاطر حفظ و پیشرفت تمدن درباره آنها مقرراتی وضع کند»[7]

به عقیده بنتام «مصلحت، خاصیت یا قابلیت چیزی برای جلوگیری از رنج و تأمین لذت، خیرو شر همان لذت و تعب است و هدف زندگی رسیدن به لذات دنیوی است» همچنین بنتام در تعریف فایده در کتاب مقدمه ای بر اصول اخلاق و قانونگذاری می نویسد:« فایده عبارت است از هر نوع خاصیتی در شی و یا امری که می تواند نفع، بهره، لذت، یا خوشی به بارآورد، از رخ دادن بدبختی،درد، شر یا ناخوشی برای مباشر آن یا دیگر افراد ذی ربط جلوگیری نماید.»

آنچه از مجموع تعاریف بالا استفاده می شود این است که مصلحت در اکثر موارد در ردیف منفعت ذکر شده است از این جهت و از این دیدگاه اصولا قوانین در نهایت، خود برای نفع افراد جامعه وضع گردیده اند. البته بدیهی است که نوع بینش و جهان بینی مخصوصا تفکر مذهبی می توانددر تعریف مصلحت مداخله نماید.

در فقه اهل سنت، دو جا از مصلحت سخن به میان آمده است: یکی در باب خود مصلحت با عنوان «فقه المصلحه» یا «نظریه المصلحه» و دیگری در باب «السیاسه الشرعیه» دومی در اصطلاح فقیهان بر تصمیم ها و اقدام های سیاسی امام و ولی امر در اداره اموری دلالت می کند که شریعت در آن مورد، حکم خاصی ندارد. در این جا،، دایره عمل بر مصلحت یا نفع عمومی در موردی است که شارع رد یا تایید ندارد. به سخن دیگر و دال بر اداره عمومی در حکومتی اسلامی با هدف تحقق منافع امت، جلوگیری از زیان رسیدن به آن، هماهنگ با اصول عام شریعت است حتی اگر این سیاست با احکام جزیی مجتهدان مخالف باشد»[8]

سیاست شرعیه قانونگذاری در تمام امور است و قید آن،مغایرت نداشتن با خود شریعت است؛ هرچند به بهای ترک معنی صریح از شرع باشد. این واژه برای « اصول حکومت» نیز به کار می رود که از آن به «الاحکام السلطانیه» یا «نظام  الحکم» تعبیر می شود.

با توجه به تعاریف گوناگونی که فقهای اسلامی برای مصلحت ارائه نموده اند، می توان گفت مصلحت در اصطلاح فقهی سه معنی دارد که ضمن بیان این سه معنی، می توان به جایگاه مصلحت در فقه اسلامی دست یافت این معانی عبارتنداز:

1-2-1: مصلحت به عنوان فلسفه تشریع احکام شرعی

احکام شرعی که از جانب شارع مقدس جعل می شوند مبتنی بر مصالح و مفاسد نفس الامریه ای است که این مصالح و مفاسد جزء علل تشریع احکام الهی محسوب می شوند. بحث در مورد تبعیت یا عدم تبعیت احکام شرعی از مصالح و مفاسد واقعی که ارتباط نزدیکی با مسئله  کلامی حسن و قبح ذاتی وعقلی دارد از دیرباز بین عدلیه،معتزله و  اشاعره وجود داشته است.[9]

بنابر عقیده اشاعره تقیید افعال الهی به معیارهای عقلی و حسن و قبح افعال نوعی محدودیت و تعیین تکلیف برای خداست در صورتی که خدا هرآنچه را اراده کند می تواند انجام دهد. متقابلا عدلیه اعتقاد دارند که اصل حسن وقبح اشیاء همان طورکه معیار و مقیاس کارهای بشری است می تواند معیار افعال ربوبی قرار گیرد لذا خداوند که حکیم علی الاطلاق است کارهای خود را با مقیاس حسن و قبح ذاتی افعال انجام می دهد و آنچه حسن است انجام می دهد.[10]

عدلیه بیان داشته اند که اگر حسن و قبح افعال را منکر شویم با  محذوراتی مواجه  خواهیم شد؛ از جمله این که نسبت کذب بر خدا ج

فصل اول:  مفاهیم وعناصر، انواع

 

گفتار اول: مفاهیم  و عناصر

 

1:  مصلحت

 

1-1:از دیدگاه  لغوی

 

از نظر ریشه شناسی، واژه مصلحت اسم مصدر از ریشه (ص- ل- ح) است. فعل صَلُحُ وقتی استعمال می شود که نشان دهنده چیزی یا شخصی خوب، غیرفاسد، شایسته، به حق، شریف و صحیح است. هرگاه این کلمه با حرف اضافه «لِ» (لمصلحه) به کار رود به معنای تناسب خواهد بود. در استعمال عرب گفته می شود: « نظر فی مصالح الناس» یعنی: «او به چیزهایی توجه می کند که برای مردم خوب است» [1]

 

همچنین مصلحت در لغت در مقابل مفسده و فساد قرار گرفته[2] و به معنای خوبی و نیکی و هرچیزی که مانع از فساد و تباهی و خروج شی از حالت اعتدال و هیئت اصلی اش شود می باشد.

 

در قرآن کریم  اشتقاق های مختلفی از ریشه «ص- ل- ح» استعمال شده است. ولی واژه «مصلحت» مشاهده نمی شود . قرآن کریم واژگان«ظَلَمَ»[3] و«فَسَدَ»[4] را متضاد «صَلُحَ» به کار می برد. کلمه صالح، اسم فاعل «ص- ل- ح» در قرآن بسیار تکرار شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-1. از دیدگاه اصطلاحی

 

دکتر محمد جعفر لنگرودی در ترمینولوژی حقوق  در تعریف واژه «مصالح» می گوید. مُصاِلح به مفهوم اسم بعید است که جمع مصلحت می باشد و در اصطلاحات ذیل به کار رفته است:

 

یک – بظم میم وکسر لام(فقه مدنی) یعنی کسی که در عقد صلح ایجاب از ناحیه اوست.

 

دو – بفتح میم و کسر لام(فقه) یعنی قسمتی از نظام کلی آفرینش که قانونی از قوانین شرع از آن سرچشمه گرفته است. در این معنی است که فقهاء می گویند: احکام تابع مصالح و مفاسد است واصطلاح مصالح مرسله در همین معنی است.

 

سه - بضم میم و فتح لام. کسی که در عقد صلح، قبول از طرف اوست و او را مصطلح و متصالح هم می گویند.[5]«

 

غزالی در تعریف مصلحت می نویسد:«مصلحت جلب منفعت یا دفع ضرر است؛ ولی در مقام عمل، مقصود جلب منافع و دفع مضار دنیوی و مقاصد آدمی نیست. بلکه منظور حفظ مقاصد شارع می باشد که مهم ترین آن حفظ دین، نفس، عقل وحال آدمیان است»[6]

 

پاند در کتاب« بازرسی اجتماعی به وسیله حقوق» به تعریف مصالح یا منافع مورد بحث می پردازد و می گوید:« خواسته ها و ادعاهایی است که به وسیله افراد انسانی اظهار می شود و حقوق ناچار است که به خاطر حفظ و پیشرفت تمدن درباره آنها مقرراتی وضع کند»[7]

 

به عقیده بنتام «مصلحت، خاصیت یا قابلیت چیزی برای جلوگیری از رنج و تأمین لذت، خیرو شر همان لذت و تعب است و هدف زندگی رسیدن به لذات دنیوی است» همچنین بنتام در تعریف فایده در کتاب مقدمه ای بر اصول اخلاق و قانونگذاری می نویسد:« فایده عبارت است از هر نوع خاصیتی در شی و یا امری که می تواند نفع، بهره، لذت، یا خوشی به بارآورد، از رخ دادن بدبختی،درد، شر یا ناخوشی برای مباشر آن یا دیگر افراد ذی ربط جلوگیری نماید.»

 

آنچه از مجموع تعاریف بالا استفاده می شود این است که مصلحت در اکثر موارد در ردیف منفعت ذکر شده است از این جهت و از این دیدگاه اصولا قوانین در نهایت، خود برای نفع افراد جامعه وضع گردیده اند. البته بدیهی است که نوع بینش و جهان بینی مخصوصا تفکر مذهبی می توانددر تعریف مصلحت مداخله نماید.

 

در فقه اهل سنت، دو جا از مصلحت سخن به میان آمده است: یکی در باب خود مصلحت با عنوان «فقه المصلحه» یا «نظریه المصلحه» و دیگری در باب «السیاسه الشرعیه» دومی در اصطلاح فقیهان بر تصمیم ها و اقدام های سیاسی امام و ولی امر در اداره اموری دلالت می کند که شریعت در آن مورد، حکم خاصی ندارد. در این جا،، دایره عمل بر مصلحت یا نفع عمومی در موردی است که شارع رد یا تایید ندارد. به سخن دیگر و دال بر اداره عمومی در حکومتی اسلامی با هدف تحقق منافع امت، جلوگیری از زیان رسیدن به آن، هماهنگ با اصول عام شریعت است حتی اگر این سیاست با احکام جزیی مجتهدان مخالف باشد»[8]

 

سیاست شرعیه قانونگذاری در تمام امور است و قید آن،مغایرت نداشتن با خود شریعت است؛ هرچند به بهای ترک معنی صریح از شرع باشد. این واژه برای « اصول حکومت» نیز به کار می رود که از آن به «الاحکام السلطانیه» یا «نظام  الحکم» تعبیر می شود.

 

با توجه به تعاریف گوناگونی که فقهای اسلامی برای مصلحت ارائه نموده اند، می توان گفت مصلحت در اصطلاح فقهی سه معنی دارد که ضمن بیان این سه معنی، می توان به جایگاه مصلحت در فقه اسلامی دست یافت این معانی عبارتنداز:

 

1-2-1: مصلحت به عنوان فلسفه تشریع احکام شرعی

 

احکام شرعی که از جانب شارع مقدس جعل می شوند مبتنی بر مصالح و مفاسد نفس الامریه ای است که این مصالح و مفاسد جزء علل تشریع احکام الهی محسوب می شوند. بحث در مورد تبعیت یا عدم تبعیت احکام شرعی از مصالح و مفاسد واقعی که ارتباط نزدیکی با مسئله  کلامی حسن و قبح ذاتی وعقلی دارد از دیرباز بین عدلیه،معتزله و  اشاعره وجود داشته است.[9]

 

بنابر عقیده اشاعره تقیید افعال الهی به معیارهای عقلی و حسن و قبح افعال نوعی محدودیت و تعیین تکلیف برای خداست در صورتی که خدا هرآنچه را اراده کند می تواند انجام دهد. متقابلا عدلیه اعتقاد دارند که اصل حسن وقبح اشیاء همان طورکه معیار و مقیاس کارهای بشری است می تواند معیار افعال ربوبی قرار گیرد لذا خداوند که حکیم علی الاطلاق است کارهای خود را با مقیاس حسن و قبح ذاتی افعال انجام می دهد و آنچه حسن است انجام می دهد.[10]

 

عدلیه بیان داشته اند که اگر حسن و قبح افعال را منکر شویم با  محذوراتی مواجه  خواهیم شد؛ از جمله این که نسبت کذب بر خدا جائز می گردد؛ زیرا اگر خداوند در موردی در کلامش دروغ بگوید این کار چون فعل الهی است بنابرقول اشاعره حسن است در حالی که اگر  اینکار جائز و حسن باشد دیگر اعتمادی به وعده و وعیدهای خداوند نمی توان داشت چرا که در هر سخنِ خداوند، احتمال کذب وجود خواهد داشت.[11]

دیگر اینکه اصل حسن وقبح اشیاء و افعال، اصلی است که با وجدان بشری مطابق است و هر عاقلی حتی منکر  شرائع، حسن احسان و عدالت و قب

[11] . محمد ابن علی، شوکانی، ارشاد الفحول الی تحقیق الحق من علم الاصول، تحقیق محمد سعید بدری، دارالفکر، بیروت، 1992، ص 8

اشاعره حسن است در حالی که اگر  اینکار جائز و حسن باشد دیگر اعتمادی به وعده و وعیدهای خداوند نمی توان داشت چرا که در هر سخنِ خداوند، احتمال کذب وجود خواهد داشت.[11]

دیگر اینکه اصل حسن وقبح اشیاء و افعال، اصلی است که با وجدان بشری مطابق است و هر عاقلی حتی منکر  شرائع، حسن احسان و عدالت و قب

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد مصلحت