پیشنهاد الگوی آرایش رسانه¬ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای نوین رسانه¬ای جهان
به صورت ورد ودر 272صفحه
«آرایش رسانهای کارآمد» الزام اصلی مأموریت صداوسیماست که «مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» می¬باشد، لذا ضرورتاً باید الگویی برای تنظیم آرایش رسانه¬ای تدوین گردد تا با برتافتن آن الگو، صداوسیما مأموریت خود را محقق و در مواجهه با امپریالیسم رسانه¬ای دشمن، بر تهدیدات آن نیز فایق آید. بر این اساس پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که، الگوی آرایش رسانه¬ای صداوسیمای جمهوری اسلامی، چگونه باید باشد؟ که در کنار این مسئله، به بررسی شرایط نوین فضای رسانهای جهان برای انطباق با شرایط جدید و همچنین، آشنایی با حوزه¬ها و جوانب آرایش رسانه¬ای نیز میپردازد. برای پاسخ به این پرسش، تحقیق حاضر بهصورت کیفی انجام شد و گردآوری دادهها نیز به روش مصاحبه عمیق با 15 کارشناسان خبره از اساتید علوم ارتباطات و مدیریت رسانه، سینما، علوم نظامی، علوم سیاسی و دانش مدیریت استراتژیک انجام گرفت که پس از استخراج و کدگذاری دادهها بهصورت گامبهگام و مرحلهبهمرحله از مصاحبهها، به کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مقولهبندی پرداخته شد. با به اشباع رسیدن مقولات و اتصال و پیوند مقولات اصلی، طرح نظری بزرگتری شکل گرفت و یافتهها بهآرامی شکل نظریه بر خود پذیرفت. از این طریق تدوین الگوی موردنظر مورد مداقه قرار گرفت. طراحی الگوی موردنظر که بهصورت ترکیبی بر مبنای طرحریزی در دانش مدیریت استراتژیک و برنامهریزی در مدیریت عمومی شکل گرفته، پس از تعریف و تبیین مفهوم «آرایش رسانهای» به الگوی گامبهگام برای طراحی آرایش رسانهای رسید که شامل 14 گام اصلی است که شامل موارد زیر میباشد: پیشگام. تنظیم عقبه آرایش رسانهای 1.تعیین رویکردهای طراحی 2. تفکیک پارادایم 3. تنظیم اصول و قواعد طراحی آرایش 4. تعیین نوع آرایش رسانهای آفندی، تهاجمی، متقارن و نامتقارن، 5. شناخت وضع موجود و استعداد نیروی خودی و غیر 6. ترسیم وضع مطلوب و برآورد وضعیت از فضای نوین رسانهای 7. تعیین حوزه نفوذ و کانون تمرکز تمدنی و اولویتها و نیازسنجی جامعه و نظام 8. تنظیم حوزههای آرایش رسانهای و قالبها و گونههای رسانهای 9. سازماندهی، نهادسازی و تنظیم زنجیره تأمین 10. تبیین اهداف، مأموریت و چشمانداز کل و جزء 11. تأمین منابع انسانی و امکانات 12. هدایت و رهبری 13. انتشار کیفی و کمی پیام 14. نظارت و ارزیابی، آسیبشناسی مجدد، بازطراحی و بهروزرسانی.
پیشنهاد الگوی آرایش رسانه¬ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای نوین رسانه¬ای جهان