دیدگاه علمی تغذیه در اسلام
(فلینظر الانسان الی طعامه)
از اسلام مطالب بسیاری درباره غذا و تغذیه موجود است که چون بررسی علمی در آنها به عمل نیامده، بعضی را این تصور پیش میآید که نیروهای ذخیره شده نزد اسلام فقط برای صفای روح و تغذیه روان به مصرف رسیده و غذاشناسی اسلامی نمیتواند در میان کتابهای علمی غذایی جایی برای خود باز کند! و حال آنکه چنین نیست! و ما در این مقاله و مقالات آینده برآنیم که با وجود عدم توانایی و دانایی در مقابل بیکران دانایی و توانایی خالق انسان، اندکی را از لابهلای کتابها و... و با توجه به آیات و روایات، اندکی در این وادی قدمی برداریم و در ادامه در ماه مبارک رمضان درباره فلسفه روزه نیز مطالبی چند برصفحه آوریم؛
پس از ستایش خدای متعال و درود بر نبی گرامی اسلام باید بگوییم در بدن انسان دستگاهی قرار گرفته که خود دنیایی عظیم است چنانکه حضرت علی(ع) درباره انسان فرموده که:
اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر و انت الکتاب المبین...
چه بسیار بزرگ و شگفتانگیز میباشد آنچه را دستگاه آفرینش در ساختمان بدن آدمی بویژه در دستگاه گوارشش قرار داده است.
ناف: سوراخ نیم بستهای، اولین حفرهای که حیات از آن وارد میشد یعنی به جای دهان راه تغذیه و ورود عامل بقای حیات (غذا) بود.
محلی که مادر آنچه را برای نوزاد سود دارد از آن وارد میکند و هر چیز که زیانآور است از آن خارج میکند. پشت و بالای ناف- شکم-دستگاه گوارش و عضو هاضمه شناخته شده، دستگاهی است که طب در شناسایی آن از هر عضو دیگری برای درمان، عقبماندگی بیشتری نشان داده است. نبیاکرم(ص) و همه دانشمندان متخصص آن را طلیعهدار و مبدا و خانه تمام بیماریها میدانند (المعده راس کل داء)، (المعده بیت کل داء.)
با تغییر دادن ماهیت آنچه به آن (معده)میتوان وارد کرد دخل و تصرف در صفات و اخلاق میتوان نمود!
با اندکی زعفران خندید! با خوشهای انگور شادمان گردید! به وسیله دانههایی از عدس ترشحاتی از بدن بویژه اشک را زیاد نمود و...
آیا تا به حال چنین تصوری برایتان پیش آمد که فکر کنید آب در عین حال که مرطوب میکند از رطوبت جلوگیری کند یا آتش در آن واحد که میسوزاند مانع از سوختن شود! ولی در دستگاه گوارش میبینیم چنین وضع ظاهر متضادی هم هست!
اسید معده با آنکه باید بر قطعهای از جدار معده سفت و سخت گاوی را که بلعیدهایم اثر کند بر جدار معده ظریف آدمی نباید کوچکترین آزاری برساند.
اینکه نبی گرامی فرمود:معده سر تمام بیماریهاست، زیرا معده گیرنده است و اولین ظرفی است که برای ادامه حیات بر آنچه ریخته میشود فعالیت آغاز میکند!
این ظرف (معده) به قدری مورد احترام است که پروردگار دوست میدارد آنجا که ظرف به دوستانش تعلق دارد همیشه از پاکیزهها و سازگارها پر شود!
(والطیبات من الرزق قل هی الذین آمنوا( )سوره اعراف)
غذای خوب و رزق طیب را پروردگار برای مومنین میخواهد.
● توجه اسلام به مطالب غذایی
اسلام نه تنها با خوردن و لذت بردن از غذاهای خوب وسازگار مخالف نیست بلکه با اختصاص دادن آن به مومنین چنین تغذیهای را مورد ترغیب قرارداده است.
(کلوا من طیبات ما رزقناکم و اشکروالله ان کنتم ایاه تعبدون( )سوره بقره)
رزق و روزیهای پاکیزه را برای خوردن برگزینید و خدا را شکر کنید اگر خداپرستید.
مومنین باید خوب بخورند، شکرگزاری کنند، خدا را عبادت نمایند، هدف اصلی آفرینش جن وانس برای عبادت است (و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون( )سوره ذاریات)
لذا خوب خوردن و شکرگزاری کردن قسمتی از عبادت میباشد، مگر ممکن است خوب غذا خوردن عبادت نباشد و حال آنکه آنگاه که پروردگار میخواهد پیامبران خود را آنچنان معرفی نماید که حق معرفی دارند میفرماید آنها احتیاج به غذا داشتند. (ما جعلناهم جسد الا یاکلون الطعام( )سوره انبیا)
(لیاکلون الطعام و یمشون فی الاسواق) و میخورند و در بازارها راه میرفتند. (سوره فرقان)
به علاوه اطاعت از مفاد این دستور به ظاهر کوچک قرآن؛ فلینظر الانسان الی طعامه
۱)فلینظر الانسان الی طعامه:
مگر حسن انجام وظیفه و عبادت نیست؟ هست! انسان باید نظر کند به طعامش باید بگوییم که نظر و رویت هر دو دیدن است اما نظر یک دیدن و بررسی علمی است و حالات زیر در قلمرو آن.
۲) فلینظر الانسان الی طعامه:
باید توجه داشت که این غذا از چه راهی بهدست آید. حلال نه حرام، تا همه به یکدیگر اعتماد داشته، در نتیجه امور اجتماعی بویژه بازرگانی به هرج و مرج نیفتد.
شامل 11 صفحه Word
دانلود مقاله دیدگاه علمی تغذیه در اسلام