ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ژیکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ارزش غذایی زیتون

اختصاصی از ژیکو دانلود مقاله ارزش غذایی زیتون دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله ارزش غذایی زیتون


دانلود مقاله ارزش غذایی زیتون

هر 100 گرم قسمت خوراکی میوه ی زیتون به ‌طور متوسط مواد مغذی زیر را دارد:

آب 60 گرم، چربی 20گرم، مواد قندی 100 گرم، پروتئین 1 گرم، املاح (کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، مس، منگنز) 3/0 گرم و ویتامین‌های متعدد از جمله D, A و E.

از نکات قابل توجه در ترکیبات زیتون مقدار کلسیم موجود در آن است که این میزان، بیش از کلسیم موجود در شیر گاو (122میلی گرم) می‌ باشد.

به طور کلی 100 گرم قسمت خوراکی میوه ی زیتون حاوی 224 کیلو کالری انرژی است.

تهیه روغن زیتون
روغن زیتون مایعی شفاف ، کمی سبز رنگ یا زرد طلایی است که در 15 درجه ی سانتی ‌گراد، کاملاً شفاف و در 10 درجه ی سانتی ‌گراد کدر می‌ شود. در صفر درجه دانه دانه و در 20- درجه ی سانتی گراد کاملاً سفت می شود.

خمیر زیتون از میوه ی زیتون پس از عملیات تمیز کردن تهیه می ‌شود. سپس این خمیر، تحت عملیات روغن‌ کشی قرار می ‌گیرد.

بهترین و مفیدترین نوع روغن زیتون، از روش‌های مبتنی بر فشار مکانیکی بدون اعمال حرارت حاصل می ‌شود که کاملاً خوراکی و رنگ آن زرد متمایل به سبز است و در اصطلاح به آن "روغن‌ زیتون بکر" گفته می ‌شود.

اگر روغن حاصل از استخراج دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب آزاد باشد، باید قبل از مصرف تصفیه شود. مخلوط روغن تصفیه شده و روغن زیتون بکر، تحت عنوان" روغن زیتون خالص" به بازار عرضه می‌ گردد.

از خمیر باقی‌ مانده نیز می ‌توان مجدداً روغن استخراج نمود که این نوع استخراج روغن کاملاً شیمیایی و غیر خوراکی است و اغلب مصرف صنعتی دارد.



روغن گیری از زیتون
 
در قدیم روغن زیتون را به این طریق تهیه می ‌کردند. ابتدا به تنه درخت با چوب ضربه می ‌زدند تا میوه‌ها به زمین بریزد. بعد با کمک سنگ آنها را در داخل کاسه‌های چوبی له می ‌کردند تا به روغن بیفتد.
امروزه برای تهیه روغن زیتون، میوه را ریز کرده و از آن خمیری به دست می ‌آورند. این خمیر را با آب مخلوط کرده و داخل دستگاه سانتریفوژ می ‌ریزند و روغن را جدا می‌ کنند.
نوع زیتون و درجه رسیدگی آن و روش برداشت، از معیارهای تعیین کننده کیفیت روغن زیتون است. بهترین روغن زیتون، روغن خالص طبیعی یا بکر (extra virgin) است. این اصطلاح به روغنی اطلاق می ‌شود که به روش مکانیکی با فشار و تصفیه کمتر تولید شده و مزه خوبی نیز داشته باشد. البته فقط در روش‌های واقعاً سنتی از فشار روی خمیر زیتون برای استخراج روغن استفاده می‌ شود. طبق قوانین فیزیکی هر چه فشار روی خمیر زیتون بیشتر شود، حرارت آن نیز بیشتر می‌ شود و این حرارت کیفیت روغن حاصل را کم می‌ کند. روغنی که از اولین فشار اندک یا به اصطلاح فشار سرد اول روی خمیر زیتون به دست می ‌آید، بهترین کیفیت را دارد.
خواص روغن زیتون
روغن زیتون از محبوب‌ترین روغن‌های گیاهی است که طعم خوب و فواید بسیاری دارد. از 4000 سال پیش، مصریان باستان به خواص درمانی آن پی برده بودند و از آن در طب باستان، استفاده زیادی می ‌شده است. امروزه نیز دنیای پزشکی به اهمیت آن آگاه است و تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات آن انجام می‌ دهد.
روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک (اسید چرب امگا- 6) و مقدار بسیار اندکی اسید لینولنیک (اسید چرب امگا- 3) و مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین E یا آلفا توکوفرول، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی مثل هیدرکسی تیروزول و اولیورویین و ویتامین‌های A و D و K است.
خواص برگ درخت زیتون
- برگ درخت زیتون نیز مانند روغن آن از نظر طب قدیم ایران، طبیعت گرم و خشک دارد.
- دم کرده برگ درخت زیتون داروی خوبی برای کاهش فشار خون است. به این منظور باید 20 عدد برگ درخت زیتون را در 300 گرم آب ریخته و 15 دقیقه بجوشانید و به مقدار یک فنجان، دو بار در روز مصرف کنید. بعد از دو هفته باید به مدت 8 روز نوشیدن آن را قطع کرده و دوباره ادامه دهید.
- دم کرده برگ درخت زیتون تب ‌بُر است و جویدن آن برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است.
- جوشانده برگ درخت زیتون برطرف‌ کننده نقرس و روماتیسم است.
روش انتخاب روغن زیتون مرغوب
- برای انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است.
- مرحله بعدی، چشیدن روغن است. برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می ‌شود. برخی روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی ایجاد می‌ کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با افزایش رسیدگی، مقدار تندی آن کاهش می ‌‌یابد.
- رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست، زیرا به راحتی می‌ توان در آن تقلب کرد. به علاوه هر نوع زیتون، رنگ مخصوص خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های زیتون همراه دانه زیاد باشد، رنگ روغن حاصل را تغییر می‌ دهد.
 - از مصرف روغن‌هایی که در ظروف شفاف و در معرض نور و حرارت نگهداری شده، خودداری کنید و در منزل آن را در جای خشک و خنک و تاریک قرار دهید. درب ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببندید، زیرا روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای مختلف را به خود می ‌گیرد و در اثر تماس با اکسیژن هوا فاسد می‌ شود. برای نگهداری روغن، ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره بهتر از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف هستند. روغن زیتون را در شرایط مناسب می‌ توان 120تا 190روز نگهداری کرد.

 

شامل 7 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ارزش غذایی زیتون

طرح لایه باز تراشکاری 5

اختصاصی از ژیکو طرح لایه باز تراشکاری 5 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

طرح لایه باز تراشکاری 5


طرح لایه باز تراشکاری 5

طرح لایه باز تراشکاری

با قابلیت ویرایش

مناسب برای چاپ برروی بنر و کارت ویزیت

سایز:120*300

رزولوشن:300


دانلود با لینک مستقیم


طرح لایه باز تراشکاری 5

دانلود گزارش کارآموزی رشته نساجی کارخانه ایران بافت کارقطب صنعتی خمین

اختصاصی از ژیکو دانلود گزارش کارآموزی رشته نساجی کارخانه ایران بافت کارقطب صنعتی خمین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود گزارش کارآموزی رشته نساجی کارخانه ایران بافت کارقطب صنعتی خمین


دانلود گزارش کارآموزی رشته نساجی کارخانه ایران بافت کارقطب صنعتی خمین

این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 112 صفحه می باشد. 

مقدمه:

ریسندگی و بافندگی از سال های دور به صورت ابتدایی در بین انسان ها وجود داشته است.به طوری که ریسیدن و بافتن را بنی آدم،با دست تجربه کرده است و توانسته با دستگاه های کوچک دستی به آن تحول بخشد و بتواند آن را به صورت آسانتر انجام دهد. او توانسته است در طول تاریخ و زندگی خود ا لیاف موجود در طبیعت را شناخته و با آن پارچه ببافد و سپس از شناخت ا لیاف مصنوعی توانسته به تحولی دست یابد و با تولید این ا لیاف (ا لیاف مصنوعی) بتواند پارچه هایی حتی بهتر از گذشته تولید بنماید. صنعت ریسندگی و بافندگی از قرن یازدهم هجری وارد کشورمان شده است و از آغاز قرن چهاردهم اولین کارخانه های ریسندگی و بافندگی در ایران احداث شده اند و با آوردن دستگاه های نساجی از خارج از کشور توانستند نخ و پارچه را به صورت ماشین تولید نمایند. انسان ها توانستند با استفاده از تفکرات و خلاقیت های خود صنعت نساجی را گسترش داده و بتوانند محصولات دیگری مانند فرش،موکت و پتو و ...... را تولید نمایند. ریسندگی و بافندگی در ایران همانند بسیاری از صنایع دیگر به سرعت در حال رشد و ترقی میباشد و ایران توانسته است با احداث کارخانه های متعدد نساجی،ریسندگی و بافندگی را گسترش داده و حتی توانسته کالا های تولیدی خود را به کشور های دیگر نیز صادر نماید. اکنون به جرأت می توان گفت که این صنعت بعد از صنعت نفت دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می شود و با تلاش های بسیاری که در این زمینه شده است روز به روز در حال رشد و ترقی می باشد. 

 تاریخچه صنعت ریسندگی و بافندگی:

فطرت ذاتی پوشش انسان اندیشمند در گذر زمان تفکر درباره تأمین این نیاز داشته است. با گذشت زمان انسان دریافته است که با تاباندن شاخه های برخی از درختان می توا ند آن ها را به صورت طناب در بیاورد و به وسیله آن طناب ها توانستند بسیاری از مشکلات خود را بر طرف کنند و بعدها با کشت پنبه و تاباندن آن توانستند طناب ها را به صورت نازکتر تولید نمایند که همان نخ نامیده می شود. مدتها بعد یافتند که با نخ های تولید شده می توانند آن ها را به صورت تار و پود در کنار یکدیگر قرار داده و پارچه ببافند.آن ها ریسیدن و بافتن را با دستگاه ها و ابزار آلات ساده تجربه کردند. دستگاه هایی که آن ها را در ابتدا با چوب می ساختند و به وسیله آن نخ و پارچه را تولید می کردند.آن ها دستگاه های ساخته شده توسط خود را با دست می چرخاندند و به سختی کار ریسیدن و بافتن را انجام می دادند. آن ها پارچه های بافته شده را توسط رنگ های طبیعی موجود در طبیعت رنگ می کردند که در ابتدا بعد از شستن ، رنگ آنها از بین می رفت؛اما با تلاش های زیادی که انجام دادند توانستند رنگها را طوری با نخ ها ترکیب کنند که رنگ خود را حفظ کند. با تولید نخ و بافتن پارچه تحولی در پوشش انسان به وجود آمد.آن ها توانستند ا لیاف کانی و نباتی را در طبیعت شناخته و ا لیاف  مصنوعی را نیز کشف نمایند.آن ها با شناخت ا لیاف مصنوعی توانستند بیش از گذشته صنعت ریسندگی و بافندگی را گسترش داده و پارچه ها و لباس های متنوع را تولید نمایند.صنعت ریسندگی و بافندگی تنها به بافت پارچه محدود نشد و توانستند با استفاده از آن کالاهای دیگری همچون گلیم،فرش و پتو نیز تولید نماید. صنعت ریسندگی و بافندگی از قرن یازدهم تا کنون مدام در حال پیشرفت و توسعه بوده است و هر دفعه با اختراع یک دستگاه جدید کار این صنعت متنوع شده و به صورت جدید تر و آسانتر از پیش کار خود را ادامه می دهد و حتی پارچه ها نیز در طول زمان دوره به دوره متنوع تر می شود و الیافی که در بافت آن ها به کار برده می شود،در طول زمان تغییر پیدا می کند.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود گزارش کارآموزی رشته نساجی کارخانه ایران بافت کارقطب صنعتی خمین

دانلود پایان نامه غزل روایی و سایر انواع آن در اشعار قیصر امین پور و سید حسن حسینی

اختصاصی از ژیکو دانلود پایان نامه غزل روایی و سایر انواع آن در اشعار قیصر امین پور و سید حسن حسینی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه غزل روایی و سایر انواع آن در اشعار قیصر امین پور و سید حسن حسینی


دانلود پایان نامه غزل روایی و سایر انواع آن در اشعار قیصر امین پور و سید حسن حسینی

غزل شکل نهایی و تکامل یافته ی شعر ماست و شاید بتوان گفت قدیمی ترین قالبی است که در شعر فارسی توانسته است حیات خود را به هزاره ی جدید بکشاند و این کار کوچکی نیست  . یکی از شاعران برجسته ی معاصر ایران که خلاقیّت و آفرینندگی را با پژوهش و تتبّع جمع آوری کرده است و هم محافل ادبی و هم جامعه ی دانشگاهی  او را در زمان حیاتش جدّی گرفت ، مرحوم قیصر امین پور و سید حسن حسینی  است . قالب غزل در همه پنج مجموعه ی شعری قیصر امین پور دیده می شود. سید حسن حسینی نیز در قالب غزل اشعار قابل توجهی دارد .موضوع این پژوهش بررسی غزل های روایی و سایر انواع آن در غزل های سید حسن حسینی و قیصر امین پور می باشد . غزل روایی غزلی است که در محور عمودی خود ، به نقل رویدادی بپردازد ، رویدادی که شرح آن ، درون غزل باشد و کل ساختار غزل را در برگیرد . هر غزل روایی ، از سه بخش مقدمه ، تنه و پایان تشکیل شده است.عناصر داستانی در غزل روایی وجوددارند که عبارتند از : شخصیت ، صحنه ، پیرنگ ، زاویه دید ، عمل داستانی ، حادثه ، گفتگو ، مضمون ، اوج ، گره گشایی و نتیجه گیری.
در سایر انواع غزل نیز با داستان مواجه هستیم اما داستان ها و روایاتی که در بیرون از غزل رخ داده است و فهم آن به درک و اطلاعات مخاطب یا خواننده بستگی دارد. سایر انواع آن شامل غزل های ارجاعی، غزل هایی که حکایت دارند ، غزل های دارای مقدمه برای گفتگو ، غزل هایی که تلمیح دارند، می باشد.
واژگان کلیدی : غزل _ غزل روایی _ غزل غیر روایی _ عناصر داستان _ قیصر امین پور _ سید حسن حسینی

فصل اول مقدمه و روش تحقیق1
1-1-کلیات2
1-2- فرضیه ها2
1-3- روش کار2
1-4- سابقه و ضرورت انجام تحقیق3
1-5-روش و ابزار گردآوری اطلاعات3
1-6-جامعه ی آماری3
1-7-شعر و آفرینش3
1-8-شعر و فرهنگ شاعر5
1-2-ساختار ( structure ) یا ساخت 6
1-3-زمینه ی تاریخی ساختارگرایی7
1-4-اصول ساختار گرایی8
1-4-1-دید همزمانی و درزمانی7
1-4-2-زبان وگفتار7
1-4-3-دال و مدلول8
1-4-4-روابط هم نشینی و جانشینی8
1-5-اهداف ساختارگرایی8
1-5-1-ساختار شعر کلاسیک فارسی 9
1-5-2-ساختار شعر نو فارسی 9
1-6-شعر روایتی 10
1-6-1-شعر روایی در ادبیات فارسی10
1-6-2-انواع اشعار روایی10
1-6-2-1-اشعار غنایی ( lyric poetry )12
1-6-2-2-اشعار عرفانی – تعلیمی (mystic- didactic poetry  )13
1-6-3-شعر روایی در ادبیات معاصر فارسی14
1-6-4-شعر روایی در ادبیات غربی14
فصل دوم18
2-1-قیصر امین پور19
2-2-حوزه های هنری شاعر20
2-3-کاربرد واژگان امروزی24
2-4-آثار پور قیصر امین24
2-5-قالب های شعری25
2-6-سید حسن حسینی27       
2-7-معرفی شعر سید حسن حسینی28
2-8-اسطوره در شعر حسینی29
2-9-آثار سید حسن حسینی30

فصل سوم31
3-1-غزل در پویه ی تاریخ32
3-1-1-معنای لغوی واصطلاحی غزل33
3-1-2-مضامین و زبان مشخص و محدود غزل34
3-1-3-غزل در عربی35
3-1-4-غزل در غرب35
3-2-سیر تحول تاریخی غزل35
3- 2-1-اشعار غنایی در ایران پیش از اسلام35
3-2-2-غزل در ایران پس از اسلام36
3-2-3-تغزل چیست ؟36
3-2-4-فرق غزل و تغزل38
3-2-5-دوره رواج غزل ( آغاز قرن ششم تا پایان قرن نهم )40
3-2-6-شاعران موثر در تحول غزل42
3-2-7-غزل عارفانه یا سیر تحول غزل از نظر معنی43
3-2-8-غزل در نیمه اول قرن نهم تا اواسط قرن دوازدهم45
3-2-9-غزل در دوره ی بازگشت ( از اواسط قرن دوازدهم تا دوران مشروطیت )46
3-2-10-غزل دوران معاصر ( از دوران مشروطیت تا عهد حاضر )46
3-3-انواع ساختار غزل 47
3-3-1-انواع ساختارهای اصلی یا پایه47
3-3-1-1-ساختار خطاب 49
3-3-1-1-1-انواع مخاطب 51
3-3-1-2-ساختار غیبت 53
3-3-1-3-ساختار حدیث نفس 55
3-3-1-3-1-تک گویی درونی  55
3-3-1-3-2-تک گویی نمایشی  55
3-3-1-3-3-حدیث نفس یا خود گویی 56
3-3-1-3-ساختار گفتگو 57
فصل چهارم58
4-1-یک داستان کوتاه 59
4-2-غزل هایی که حاوی داستانند؛ اما دارای ساختار روایی نیستند 60
4-2-1-غزل هایی که دارای تلمیح هستند60
4-2-2-غزل هایی که حاوی یک حکایت هستند60
4-2-3-غزل های دارای مقدمه برای گفتگو 61
4-2-4-غزل های ارجاعی62
4-2-4-1-رخدادهای شخصی62
4-2-4-2 رخدادهای تاریخی63
4-2-4-3-رخدادهای مذهبی – اساطیری64
4-3- تعریف غزل روایی64
4-4- بخش های اصلی یک غزل روایی 65
4-4-1- مقدمه 65
4-4-2- تنه 66
4-4-3 –پایان66
4-5- داستان و عناصر آن68
4-5-1- داستان68
 4-5-2-قصه 69
4-6- کیفیت عناصر داستانی در غزل روایی70
4-6-1- شخصیت (character) 70
4-6-1-1- شخصیت ها بر اساس میزان نقش آنها در داستان70
4-6-1-1-1- شخصیت مخالف70
4-6-1-1-2-شخصیت مقابل70
4-6-1-1-3-شخصیت همراز70
4-6-1-2-انواع شخصیت ها براساس تمایزات فردی71
4-6-1-3- انواع شخصیت ها بر اساس تحول آنها در داستان 71
4-6-1-4- شخصیت ها در غزل روایی 71
4-6-1-4-1 -شخصیت های اصلی71
4-6-1-4-2- شخصیت های فرعی که خود به سه دسته تقسیم می شوند71
4-6-2- صحنه 72
4-6-2-1-صحنه  ی فراخ منظر و صحنه نمایشی73
4-6-2-2- صحنه فراخ منظر و نمایشی در غزل روایی 73
4-6-2-1- صحنه در غزل روایی 74
4-6-2-1-1-زمان74
4-6-2-1-2 مکان 74
4-6-3- پیرنگ75
4-6-3-1-تفاوت داستان با پیرنگ 75
4-6-3-2- انواع پیرنگ 75
4-6-3-3 پیرنگ در غزل روایی76
4-6-3-3-1- انواع غزل روایی از نظر وجود پیرنگ 76
4-6-3-3-2- انواع غزل روایی از نظر نوع پیرنگ 78
4-6-4- زاویه ی دید 79
4-6-4-1 -زاویه ی دید درونی 79
4-6-4-1-1- راوی – قهرمان 80
4-6-4-1-2- راوی – ناظر 80
4-6-4-2- زاویه ی دید بیرونی 80
4-6-4-4- زاویه ی دید در غزل روایی 80
4-6-5- عمل داستانی 81
4-6-6 حادثه 82
4-6-6-1- حادثه ی استقلال یافته 82
4-6-6-2 -حوادث اصلی و فرعی 82
4-6-6-3- حادثه در غزل روایی 83
4-6-7-گفتگو83
4-6-7 -1-گفتگو در غزل روایی 84
4-6-8- مضمون یا درون مایه84
4-6-8-1- انواع درون مایه 84
4-6-8-2- درون مایه در غزل روایی 85
4-6-9- کشمکش85
4-6-9-1- انواع کشمکش86
4-6-9-1-1- کشمکش جسمانی86
4-6-9-1-2- کشمکش ذهنی 86
4-6-9-1-3- کشمکش اخلاقی86
4-6-9-2- کشمکش در غزل روایی 86
4-6-10- اوج86
4-6-10-1- اوج در غزل روایی 87
4-6-11- گره گشایی و نتیجه گیری 87
4-6-11-1- گره گشایی و نتیجه گیری در غزل روایی 87
فصل پنجم 89
5-1-درآمدی بر شعر و شعرای مورد بحث90
5-2- غزل¬های روایی91
5-2-1- بررسی داستان های روایی و عناصر آن 92
5-3- غزل¬های غیر روایی عبارتند از98
5-3-1- غزل¬های ارجاعی98
5-3-1-1- رخدادهای تاریخی – مذهبی 99
5-3-1-2-رخدادهای شخصی 114
5-3-1-3- رخداد مذهبی اساطیری124
5-3-2-غزل هایی که دارای تلمیح هستند132
5-3-3-غزل های دارای مقدمه برای گفتگو 146
نتیجه گیری148
فهرست منابع و مآخذ150

 

شامل 160 صفحه فایل word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پایان نامه غزل روایی و سایر انواع آن در اشعار قیصر امین پور و سید حسن حسینی

دانلود پایان نامه مبارزه ی بیولوژیک با نماتد Meloidogyne توسط باکتری Pasteuria penetrans

اختصاصی از ژیکو دانلود پایان نامه مبارزه ی بیولوژیک با نماتد Meloidogyne توسط باکتری Pasteuria penetrans دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه مبارزه ی بیولوژیک با نماتد Meloidogyne توسط باکتری Pasteuria penetrans


دانلود پایان نامه مبارزه ی بیولوژیک با نماتد Meloidogyne توسط باکتری Pasteuria penetrans

امروزه استفاده از مبارزه بیولوژیک در راستای جلوگیری از خسارت آفات و بیماریها به طور گسترده در حال بررسی است و محققین سعی در گسترش روشهای مورد استفاده در مبارزه بیولوژیک دارند.
در این میان نماتدها جزء گروههایی هستند که می توانند خسارت قابل توجهی به گیاهان وارد کنند که خسارتی که نماتدهای پارازیت گیاهی وارد می کنند به دو صورت است. از طرفی آنها موجب ضعیف شدن گیاه میزبان می شوند و شرایط را برای حمله سایر پارازیتها نظیر قارچها، باکتری ها، ... مساعد می کنند و از طرفی نماتدها که اکثراً به ریشه گیاه حمله می کنند موجب کاهش رشد زایشی گیاه می شوند.
تاکنون در جهان برای مبارزه با نماتدها بیشتر از نماتد کشهای شیمیایی استفاده می شد ولی اخیراً بدلیل آلودگی های زیست محیطی ناشی از استفاده از نماتدکشها ، در بسیاری از کشورها، استفاده از آنها ممنوع شده است و سعی می شود که با استفاده از روشهای دیگر با نماتدها مبارزه کرد. این در حالی است که زارعین استفاده از نماتد کشهای شیمیایی را ترجیح می دهند،زیرا هم به قدرت تأثیر آن اعتقاد دارند و از طرفی هزینه استفاده از نماتدکشهای شیمیایی با هزینه روشهای بیولوژیک برابری می کند.
از جمله روشهای بیولوژیک موثر در کنترل نماتدها، خصوصاً نماتد مولد غده ریشه Melodogyne sp ، استفاده از باکتری
Pasteuria penetrans می باشد که تحقیقات گسترده ای برای عملی کردن استفاده از این باکتری در حال بررسی است، زیرا قدرت بسیار خوبی را در کنترل نماتد نشان میدهد و این باکتری سیستم تولید مثلی نماتد را هدف قرار داده و از ایجاد تخم جلوگیری می کند، لذا دارای پتانسیل بسیار بالایی در کنترل نماتد مولد غده ریشه است.
البته باکتری Pasteuria penetrans یک پارازیت اجباری است و همین امر موجب اعمال محدودیتهای در رابطه با استفاده وسیع از این باکتری شده است، زیرا پاراززیت اجباری بودن، کشف آزمایشگاهی (in vitro) این باکتری را محدود کرده است و دانشمندان سعی در ایجاد محیط کشف مناسب برای تولید آزمایشگاهی این باکتری هستند و در صورت تحقق چنین موضوعی می توان خسارت ناشی از نماتد مولد غده ریشه را تا حد زیادی کاهش داد.

عنوان صفحه
مقدمه 1
نماتدها 3
نماتدهای انگل گیاهی 8
فرآیند بیماری زایی نماتدها 13
راههای مبارزه با نماتد مولد غده ریشه 19
مبارزه بیولوژیک با نماتدها28
باکتری Pasteuria penetrans 35
صفات مبارزه ی بیولوژیک 44
سیستماتیک Pasteuria penetrans 54
اکولوژی Pasteuria penetrans58
دشمنان طبیعی اندسپورها 60
بیولوژی Pasteuria penetrans62
 مرحله اتصال 63
 نفوذ 66
 سیکل زندگی در بدن نماتد 67
اسپورزایی 70
عوامل موثر برچسبیدن باکتری Pasteuria penetrans به نماتد Meloidogyne spp72
 اثر تراکم اندوسپورهای P. penetrans در خاک روی چسبیدن76
 اثر بافت خاک روی چسبیدن اندواسپورها 79
 تأثیر رطوبت خاک روی چسبیدن اندوسپورها 82
 اثر دمای خاک روی چسبیدن اندواسپورها 85
 اثر سن نماتد روی چسبیدن اندواسپور 87
 اثر PH روی چسبیدن اندوسپورها 90
تفاوت عملکرد ایزوله های مختلف Pasteuria penetrans91
تأثیر دمای ثابت و متغیر در گسترش Pasteuria penetrans در بدن نماتد Meloidogyne spp 96
کشت Pasteuria penetrans101
 کشت in-vitro103
 کشت in-vivo106
تهیه ی پودر ریشه ی پاستوریا 108
پودر دتابل پاستوریا (P.W.P)111
مقایسه ی اثر کنترل بیولوژیک اندوسپورهای in-vivo و in-vito 115
علل عدم استفاده ی وسیع از Pasteuria penetrans به عنوان یک عامل کنترل بیولوژیک 119
منابع 121

 

شامل 135 صفحه فایل word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پایان نامه مبارزه ی بیولوژیک با نماتد Meloidogyne توسط باکتری Pasteuria penetrans