در طول تاریخ – تمدنهای سنتی به چادر، مقبره و محراب به عنوان سمبومی از عالم کائنات مینگریستند ایدة «خانه کیهانی» از ارتباط دادن ساختمانها با آسمانها توسعه یافت. از آنجا که شکل کرومی معنایی ژرف برای انسان سنتی داشت. طبیعی بود که این معنارا ازشکل مشابه دیگری منتقل کند. اصطلاحات «چادر کیهانی» «چتر الهی» «بیضعه کیهانی» و «جام آسمانی» نشانگر عقاید سنتی و معانی باطنی دربارة گنبد هستند.
در فرهنگ اسلامی گنبد دارای تجلی زندهای از جهان شناسی اسلامی است. به وسیلة معانی سمبرلیکی مفاهیم مرکز، دایره و کره نهفته در گنبد به تمامیت به واقعیت میپیوندند. یک ارتباط اساسی در این مورد که تأکید زیادی روی آن است. ایدة روح میباشد که همزمان همه موجودات را فرا میگیرد، همان گونه که گنبد فضای محدود به خود را در بردارد و طاق آسمان که همة آفرینش را احاطه میکند. عبور این «روح» از نوک گنبد سمبول و حرکت است. این عبور را میتوان به طرف پایین و دارای انبساط به سمت کثرت یا به طرف بالا و دارای انقباض به سمت وحدت دانست.
گنبد یک شکل از صورت زنده است. ایدهای است که در امکانات مادی تجلی میکند. در پیشینة صحرانشینی، گنبد شبیه به ساختمانهای گنبدی است که از اسکلتها گرد چوبی ساخته میشدند و روی آنها با پارچه یا پوست پوشیده میشد. پس از گسترش گنبدهای چربی به توسط انسانهای شهرنشین – معماری آجر و سنگ به عنوان ادامة آن آغاز شد و شکلهای قابل احترامی با مواد و مصالح دائمی و سنگین ساخته شد. مهارت و استادی معماران باعث سبکتر شدن وزن گنبد شد. زیرا معیار بارز زیبایی در گنبد همان سبکی آشکار آنها بود، چه از نظر مواد سازنده آن و چه از نظر دیدگاه چشم. زیرا تقلید «سنگین» تنها هنگامی کامل میشود که با سبکی از لی «چادر کیهانی» که از آن منشأ میگیرد، همساز شود.
الگوها و رنگها، هم داخلی و هم خارجی میتواند در این سبکی نقشی داشته باشند. چرخهای کیهانی یا مندلها، مانند شکوفههای ایجاد شده به توسط هندسة دایره روی سطوح گنبدی نمایان میشود. رنگها، ملایم و آرام – تصور عقل را ایجاد کرده و به شور و هیجان نفس اشارت دارند. این رنگهای سفید، سبز، آبی – فیروزهای. طلایی یا حاصل آجر کاری و گچبری یا ترکیبی از آنها هستند. گنبد در همة تجلیاتش محل «عرش الهی» پذیرای عقل و آزاد از زمان در شکل است.
مقدمه :
2-1 تعیین استراتژی و اهداف کلان پروژه :
1-1-2 تعیین هویت و موقعیت استفاده گر
5-1-2- تعیین قدرت اقتصادی
1-2-2- تاریخچه محصول
3-2-2 روش ساخت و امکانات تکنولوژی
گنبد خانه
بشن
چپیره =
2- پوشش چیله- چیلو
سیلو
3- پوشش بستو (بستو
کوزه)
3-2-2- روشهای ساخت
1-3-2- بررسی شرایط اقلیمی محیط
فهرست منابع و مأخذ:
4-1-2 تعیین نیازهای ارگونومیکی
4-1 روشهای پژوهش و تفسیر مشکل :
پیشینه ساخت
1. گوشه سازی = گوشه بندی
ترمبه = سرمبه = سلمبه
فیلپوش
ترمیم پتگین = پتکین Patking
ترمبه پتکانه
شکنج = چین و چروک
طاق بندی یا طاق بست
کاربندی یا کاربست
دو پوسته کاملاً به هم پیوسته
گنبدهای دو پوسته میان تهی
گنبدهای دو پوسته کاملاً از هم گسسته یا گسیخته
آهیانه
انواع پوسته های آهیانه
1- پوسته خاکی
4- پوشش سبوئی
طرز چیدن مصالح گنبد
طرز ساختن گنبد
طرز ساختن گنبدهای ترکین
تعریف کامپوزیت و مختصری در مورد آن
تعریف کامپوزیت
تقسیم بندی مواد کامپوزیت:
نقاط قوت کامپوزیتها:
مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت
مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور
روشهای تولید کامپوزیت:
3- روش دستگاه خلاء (وکیوم)
4-2-2- مواد مصرفی
آشنایی با برخی از مهمترین الیاف و کامپوزیت ها:
الیاف کربن
الیاف آرامید
کامپوزیت FRP
5-2-2- تعمیر و نگهداری
1- تعمیر و تقویت خارجی سازه ها:
2- ساخت سازه های تمام کامپوزیت:
3- تعمیر و تقویت داخلی سازه ها:
3-3-2- بررسی شرایط فرهنگی
فضا:
شکل:
نور
رنگ:
1. نیازهای ارگونومیکی نمازگزاران :
2. نیازهای ارگونومیکی کارگران و نصابان گنبد :
شامل 87 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه طراحی گنبد کامپرزیتی برای مساجد با توجه به معماری ایرانی اسلامی