تعریف سنتی کیفیت بر این دیدگاه استوار است که محصول و خدمت باید نیازمندیهای استفاده کنندگان آنها را برطرف نماید.یک نکته اصلی را باید همیشه در مورد یک محصول در نظر داشت و آن این است که ، محصول باید خواسته های افرادی را که از آن استفاده می کنند را برآورده نماید.
با توجه به این نکته ما کیفیت را شایستگی جهت استفاده تعریف می کنیم.کلمه مصرف کننده در مورد استفاده کنندگان مختلفی به کار برده می شود.
کتاب مدیریت کیفیت کیفیت بسترفیلد ، واژه کیفیت را به صورت زیر تعریف کرده است :
هنگامی که از واژه کیفیت استفاده می کنیم معمولا به واژه های یک محصول یا خدمت ممتاز فکر می کنیم.که انتظارات ما رو برآورده می سازد و یا از آن سبقت می گیرد.
این انتظارات بر مبنای قیمت فروش و کاربرد مورد نظر محصول می باشد.برای مثال انتظار یک مشتری از واشر فولادی ساده با واشر فولادی با روکش کروم متفاوت است.زیرا درجه آن دو متفاوت است.این برداشت ناقصی است که مردم از مفهوم کیفیت دارند.
کیفیت را از فرمول مقابل می توان محاسبه کرد : Q=P/E
که در آن :
Q=کیفیت (Quality)
P=عملکرد (Performance)
E=انتظارات (Expectances)
اگر Qاز یک بزرگتر باشد آنگه مشتری نسبت به آن محصول یا خدمت احساس خوبی دارد و اگر Qکوچکتر از یک باشد عدم رضایت مشتری را بیان می کند و Q مساوی یک ، نشان دهنده مرز رضایت مندی است.
مقدمه3
معرفی واحد صنعتی 4
معرفی محصولات کارخانه 9
کیفیت از دیدگاه افراد مختلف22
14اصل دکتر دیمینگ23
کنترل کیفیت آماری25
تشریح کامل کنترل فرآیند آماری(SPC)28
نمودار هیستوگرام 30
برگه کنترل 32
نمودار پارتو33
نمودار علت و معلول یا استخوان ماهی 35
نمودارتمرکز نقص ها 36
نمودار پراکندگی 36
تشریح نمودار کنترل38
اجزای نمودار کنترل39
انواع نمودارهای کنترل40
نمودار کنترل برای نسبت اقلام معیوب P 41
نمودار کنترل تعداد اقلام معیوبNP42
نمودار C44
نمودارXˉ – R 46
نمودار I _ MR 48
تجزیه و تحلیل کاراییفرآیند 49
شاه کار سعدی… 50
شامل 53 صفحه فایل word
دانلود پروژه کنترل فرآیند آماری SPC