تا نیمه قرن بیستم تعداد موتورهای احتراق داخلی ( IC ) در جهان به قدری کم بود که آلودگی ناشی از این موتورها قابل تحمل بود. با رشد جمعیت جهان و افزایش تعداد نیروگاهها و تعداد رو به افزایش خودروهای سواری هوا به حدی آلوده گشت ، که دیگر این آلودگی قابل قبول نبود . در دهه 1940 برای اولین بار آلودگی هوا در ناحیه لوس آنجلس در ایالت کالیفرنیا به عنوان یک مشکل مطرح شد . در دهة 1960 استانداردهای محدودیت آلاینده ها در کالیفرنیا به اجرا در آمد ، در دهه های بعد استاندارد محدودیت آلاینده ها در بقیه ایالات متحده اروپا و ژاپن نیز اجرا شد . با ساخت موتورهایی با کارآیی بهتر در مصرف سوخت و با استفاده از تصفیه گازهای خروجی ، آلاینده های هیدروکربنی ، منواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن به ازای هر خودرو در طی دهه 1970 تا 1980 به میزان حدود 95 % کاهش یافت و سرب که یکی از آلوده کننده های اصلی هواست و به عنوان افزودنی سوخت به کار می رفت در طی دهه 1980 از رده خارج شد هر چند مصرف سوخت در موتور یک خودرو نسبت به دهه 1970 به نصف کاهش یافته ، اما افزایش تعداد خودروها باعث شد کاهش کلی در مصرف سوخت ایجاد نگردد .
-1- مقدمه 2
1-2- موتورهای احتراق جرقه ای یا سیکل اتو 2
1-2-1- اصول کارکرد 2
1-2-2- اصول سیکل چهار زمانه 3
1-3- فرآیند احتراق در موتورهای شمع دار 7
1-4- عوامل نامطلوب در احتراق 9
1-4-1- انفجار 9
1-4-2- اشتعال زود هنگام 11
1-4-3- ضربه 12
1-5- پارامترهای مهم در طراحی موتور 13
1-5-1- نسبت تراکم 14
1-5-2- شکل محفظة احتراق 15
1-5-3- زمانبندی سوپاپها 18
1-5- 4- هندسه مانیفولد ورودی 20
1-5-5- غشابندی سوخت 21
1-5-6- دیگر پارامترها 23
فصل دوم – شکل گیری مخلوط
2-1- مقدمه 25
2-2- غلظت مخلوط و عملکرد آن 25
2-3- تأثیر غلظت مخلوط بر روی آلاینده های خروجی 28
2-3-1- میزان تولید CO 29
2-3-2- میزان تولید HC 29
2-3-3- میزان تولید NOx 29
2-4- نسبت هوا و سوخت در شرایط مختلف 30
2-4-1- ضریب غلظت 30
2-4-2- مخلوط سوخت و هوا 31
2-5- تطابق با شرایط کاری خاص 32
2-6- سیستمهای ترکیب سوخت و هوا 35
2-6-1- سیستم پاشش چند نقطه ای 35
2-6- 2- سیستم پاشش تک نقطه ای 37
2-7- حالات پاشش سوخت 37
2-7-1- پاشش همزمان 38
2-7-2- پاشش گروهی 38
2-7-3- پاشش ترتیبی 39
2-8- مزایای سیستمهای انژکتوری 40
فصل سوم – انواع سنسورها و عملگرها
3-1- مقدمه 44
3-2- ساختار کلی سیستمهای سوخت رسانی انژکتوری 44
3-3- انواع سنسورهای جمع آوری اطلاعات موتور 46
3-3-1- انواع سنسورهای بار موتور 46
3-3-2- درجه حرارت موتور و هوای ورودی 55
3-3-3- سنسوراکسیژن 57
3-4- سرعت موتور و موقعیت میل لنگ 59
3-4-1- حسگر موقعیت میل لنگ 60
3-5- سیستم سوخت رسانی 65
3-5-1- پمپ بنزین الکتریکی 66
3-5-2- فیلتر سوخت 70
3-5-3- ریل سوخت 71
3-5-4- رگلاتور فشار سوخت 72
3-5-5- میراکنندة نوسانات فشار سوخت 73
3-5-6- پاشش سوخت 74
3-5-7- انژکتور مغناطیسی 75
3-5-8- آرایش مخلوط 77
3-6- سنسور کوبش 79
3-7- مدار جرقه زنی ولتاژ بالا 81
3-7-1- کویل 82
3-7-2- راه انداز سیستم اشتعال 83
3-7-3- تقسیم ولتاژ 85
3-7-4- رابطها و پارازیت گیرها 87
3-7-5- شمع 88
نتیجه گیری 90
پیشنهادات 91
منابع و مآخذ 92
مقاله لاتین
شامل 100 صفحه فایل word
دانلود مقاله کارکرد سنسورها در تنظیم کارایی موتور خودرو