نویسندگان: امیرعرفان هاشمی ، مرتضی الماسی ، علیمحمد برقعی ، حسین باخدا
خلاصه مقاله:
مزیت نسبی یکی از مفاهیم معتبر در اقتصاد کشاورزی است. از مزیت نسبی می توان در تحلیل قدرت رقابتی محصولات مناطق مختلف یک کشور استفاده کرد. این مفهوم ماهیت فیزیکی داشته و قیمت ها نقشی در آن ندارند . از این شاخص می توان در انتخاب کشت برای ارزیابی بعد اقتصادی تولید هر محصول استفاده نمود. بنابراین استان همدان با استفاده از شاخص مزیت نسبی در مورد محصولات عمده ی زراعی ارزیابی شد که نتیجتاً محصولاتسیب زمینی، یونجه، جو آبی و گندم دیم به ترتیب در شاخص جمعی مزیت دارای اولویت در انتخاب هستند
کلمات کلیدی: مزیت نسبی، قدرت رقابتی، محصول زراعی، همدان.
خلاصه مقاله:
مزیت نسبی یکی از مفاهیم معتبر در اقتصاد کشاورزی است. از مزیت نسبی می توان در تحلیل قدرت رقابتی محصولات مناطق مختلف یک کشور استفاده کرد. این مفهوم ماهیت فیزیکی داشته و قیمت ها نقشی در آن ندارند . از این شاخص می توان در انتخاب کشت برای ارزیابی بعد اقتصادی تولید هر محصول استفاده نمود. بنابراین استان همدان با استفاده از شاخص مزیت نسبی در مورد محصولات عمده ی زراعی ارزیابی شد که نتیجتاً محصولاتسیب زمینی، یونجه، جو آبی و گندم دیم به ترتیب در شاخص جمعی مزیت دارای اولویت در انتخاب هستند
کلمات کلیدی: مزیت نسبی، قدرت رقابتی، محصول زراعی، همدان.
استفاده از شاخص های اقتصادی (مزیت نسبی) در تعیین اولویت کشت محصولات زراعی استان همدان