اولویتبندی راهحلهای مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز)
بصورت ورد ودر104صفحه
چکیده:
یکی از بخشهای دولتی کشور که بسیار دانشبنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص میدهد، بخش مدیریت بیمارستانی میباشد. ارائهی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک تلاش پیچیده است که بهطور فزایندهای به دانش و اطلاعات وابسته است. همانطور که انسانها، مواد و منابع مالی نیاز به مدیریت دارند، دانش و اطلاعات نیز یک منبع به¬شمار میآیند که باید مدیریت مؤثری بهوسیلهی مدیران خدمات بهداشتی و درمانی بر آنها اعمال شود. بهمنظور بهکارگیری مدیریت دانش در سازمانها، گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو میشویم. ناتوانی در شناسایی و برطرفکردن این مشکلات پیش از پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش، تأثیرات نامطلوب گستردهای بر مرحلهی پیادهسازی و اجرای آنها خواهد گذاشت. بنابراین تجزیه و تحلیل نیازهای دانش سازمان و شناسایی موانع آن ضروری به نظر میرسند. هدف پژوهش حاضر اولویتبندی راهحلهای مدیریت دانش پس از شناسایی نیازمندی¬های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز می¬باشد. نتایج این پژوهش بهمنظورتشخیص کمبودها و موانع پیادهسازی دانش سازمانی و تلاش برای رفع آنها، بهبود بهره¬وری سرمایههای انسانی، ارائهی خدمات با ارزش افزوده¬ی بیشتر و رضایتمندی بیماران و کارکنان کاربرد دارد. در این پژوهش به¬منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش تاپسیس فازی برای تعیین وزن فازی نیازمندی¬ها و راه¬حل¬های مدیریت دانش و روش گسترش عملکرد کیفیت فازی برای تعیین میزان اثر¬گذاری هر یک از راه¬حل¬ها بر نیازمندی¬های مدیریت دانش و در نهایت روش وزن¬دهی ساده به منظور اولویت¬بندی راه¬حل¬های مدیریت دانش استفاده گردیده است. بر اساس نتایج به¬دست آمده از این پژوهش، به ترتیب راه¬حل¬های توزیع و بهکارگیری صحیح دانش ذخیره شده در مسیر افزایش هرچه بیشتر بهرهوری سازمان، ایجاد چندین کانال بهاشتراکگذاری دانش و توسعه¬ی یک سازمان مبتنی بر یادگیری در اولویت قرار دارند. در پایان پژوهش، بر اساس یافته¬های به¬دست آمده از تحقیق، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه گردیده است.
اولویتبندی راهحلهای مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز)