
پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی
همراه با پرسش نامه
312 صفحه
چکیده:
هر جهان اجتماعی سه لایۀ معنایی، نهادی و فردی دارد. با پیوند لایه های معنایی و فردی، طیّ فرایندهای دگرسازی، دیالکتیک بیرونی جهان اجتماعی برقرار می شود. فرد نیز سه لایۀ هویتیِ دانشی، خواهشی و توانشی دارد. با پیوند نظر و عمل افراد، طیّ فرایندهای خودسازی، دیالکتیک درونی جهان اجتماعی برقرار می شود. با دیالکتیک بیرونی و درونی جهان اجتماعی، «نهادها» و «نظامهای اخلاقی» شکل می گیرند. جهانهای اجتماعی گوناگون بنا به هویتشان، اتّکای یکسانی بر نظم نهادی و نظم اخلاقی ندارند. تاکنون متلائم ترین نظم اخلاقی، در جهانهای اجتماعی دینی رخ نمود، و کارامدترین نظم نهادی به مدد علم تجربی در جهان دنیویِ تجدد، سر برآورد. نخبگان علمی جامعۀ ما بیش از همه، از فرایندهای تربیتی علم تجربی، متأثر می شوند که انتظار می رود، آثار اخلاقی آن را بروز دهند. توزیع نظامهای اخلاقی قدسی و دنیوی در میان نخبگان علمی کشور، نشانگر نقش علم تجربی در بازتولید جهانهای دینی و دنیوی است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد؛ نخبگان علمی، بیشتر در میانۀ طیف نظامهای اخلاقی قدسی ـ دنیوی قرار می گیرند و پایبندی عملی آن ها به ارزشهای اخلاقی پایین ارزیابی می شود و متغیرهایی چون تعلّق خانوادگی و جهان شناسی دینی همراه آن در اجتماعی شدن اولیه و تعلق صنفی تخصصی و جهان شناسی علمی همراه آن در اجتماعی شدن ثانویه، نظام اخلاقی آنها را توضیح می دهد.
مفاهیم کلیدی: اخلاق، نظام اخلاقی، جهان اجتماعی، جهانهای اجتماعی دینی و دنیوی، نظامهای اخلاقی قدسی و دنیوی، نخبگان علمی
عوامل جامعه شناختی مؤثر بر نظام اخلاقی نخبگان علمی