چکیده : توسعه تکنولوژی و رشد تجارت جهانی، امروزه به این معنی است که محیط تجاری به سرعت و دایم در حال تغییر است. مدیران
بیش از این نمی توانند برای تصمیم گیریهای راهبردی به اشراق و شهود تکیه کنند. در بیشتر کارها نتیجه یک تصمیم نادرست غیر قابل چشم
پوشی است. شرکتها برای ارائه ارزشی بالاتر و تأمین رضایت مشتریان در هر زمینه ای، به اطلاعات نیازمندند. آنها باید اطلاعات بسیار زیادی از
شرکتهای رقیب، واسطه ها و سایر نیروها و عواملی که در بازار فعال هستند، داشته باشند و همچنین همواره در حال یادگیری و کسب دانش
سازمانی باشند. از اینرو هوشمندی رقابتی و هوشمندی سازمانی در سازمانهای امروزی امری ضروری به شمار می آید. بنابراین توصیف تحقیق
حاضر به بررسی ارتباط بین هوش رقابتی و ابعاد آن با هوش سازمانی پرداخته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی– همبستگی می باشد، جامعه
مورد مطالعه یکی از سازمانهای تولیدی در استان آ. شرقی با جامعه آماری 861 نفرمی باشد. با استفاده ار فرمول نمونه گیری کوکران نمونه ای
68 نفری انتخاب گردید. برای بررسی هوش رقابتی از پرسشنامه چاوشی و جوادی پورفر ) 8811 ( و برای بررسی هوش سازمانی از پرسشنامه
آلبرخت ) 2002 ( استفاده شده است. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار SPSS استفاده گردیده
است. نتایج حاکی از ارتباط بین هوش رقابتی و با هوش سازمانی است. همچنین بین سه مولفه هوش رقابتی )هوش تجاری- بازاریابی، هوش
رقبا و هوش راهبردی( با هوش سازمانی وجود دارد ولی بین هوش تکنولوژیکی با هوش سازمانی ارتباطی وجود ندارد.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
مقاله با عنوان: تبیین و بررسی رابطه میان هوشمندی رقابتی و هوشمندی سازمانی